Gå till innehåll

Vattenbyte den förstsa månaden?


Bliaze

Rekommenderade inlägg

Ämnet har kommit upp tidigare tror jag. Jag skulle säga att när du har fått ordning på värdena (nitrat, nitrit och fosfat) som är essentiella i början, så finns det inte någon anledning till att göra ett vattenbyte innan du stoppar in djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl högst individuellt.

En del byter vatten ofta p.g.a. nerver eller överbelastning (jag är en sådan) andra byter aldrig vatten och förespråkar den metoden istället.

Men att du skulle behöva byta vatten i en uppstartsfas är jag tvecksam till.

Vattenbyten fungerar vanligtvis som hjälpmedel när man behöver "vädra ut" gifter ifrån akvariet, när korallerna ser dåliga ut p.g.a. brister av spårämnen eller när man relativt snabbt måste påverka vattenkvaliten för att man t.ex. har för höga nitratvärden.

Själv använder jag enbart vattenbyten för att exportera "skit" som finns i vattnet och tillsätta alla de spårämnen som man annars hade fått köpa på separata flaskor.

Men att exportera smuts från ett nystarta akvarium är, enligt mig, onödigt då du ändå behöver låta stenen köras in, bakteriekulturen skall växa till sig och skummaren skall komma igång och ta bort all den döda materia som har uppkommit genom stenen och den transport som den har utsatts för.

Du lär ju inte heller ha några koraller som du behöver tillsätta spårämnen till eftersom akvariet är nystartat.

Jag hade personligen inte bytt något vatten utan istället väntat tiden ut, fyllt på med osmos/avdunstningsvatten och sedan när det var dax att befolka akvariet med koraller mätt värden som är avgörande för dem.

Under den "inkörningstiden" behöver du ha kolla på pH, nitrit, nitrat, fosfat och även kH för att veta att de värdena ligger stabilt under den tidsperioden som du kör in akvariet.

kH behöver du ha koll på även om du inte har några koraller för kalkalger kan förbruka karbonater i stora mängder.

Kontentan av mitt rabblande: Jag tycker inte du behöver byta vatten. Det finns inget i akvariet som förbrukar de spårämen som man tillsätter via vattenbyten, den döda materia som exporteras bort genom vattenbyte måste få behandlas och bidra till att låta akvariet bilda en fungerande bakteriekultur.

Nytt tangentbord?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...