Gå till innehåll

Mitt 1800 liters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Att tänka på är att Järnbaserad fosfatabsorber sänker inte fosfaten lägre än till 0,03 ca. Så även om du körde 500 liter i timman genom filtret så skulle du inte nolla fosfaten. Det som händer är att det sänker halten till 0,03 fortare efter att du slängt i en kyckling ;)

Jag har 0,03 oavsett vilken tidpunkt jag mäter. Jag har 3dl fosfatabsorber i en strumpa som 3000liter i timmen passerar förbi i timmen.

På ditt sätt tror jag du får en pendling i fosfatvärde över dagen likt en sinuskurva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara så, men den eventuella pendlingen slätas ut eftersom det är dryga 1850 liter vatten i systemet.

ja tror att variationerna hade varit svårare för korallerna om karet hade haft mindre vatten i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att tänka på är att Järnbaserad fosfatabsorber sänker inte fosfaten lägre än till 0,03 ca. Så även om du körde 500 liter i timman genom filtret så skulle du inte nolla fosfaten. Det som händer är att det sänker halten till 0,03 fortare efter att du slängt i en kyckling ;)

Jag har 0,03 oavsett vilken tidpunkt jag mäter. Jag har 3dl fosfatabsorber i en strumpa som 3000liter i timmen passerar förbi i timmen.

På ditt sätt tror jag du får en pendling i fosfatvärde över dagen likt en sinuskurva.

Vad för absorber kör du? Märke? Länk kanske ? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den står med rätt lågt flöde, så att vi får se hur den tar sig:)

Hade ett mycke trevligt besök av Hans Drakfisken idag:)

Denna Validan har en diameter av en stor fotboll. Den har verkligen börjat trivas i karet.

[ATTACH=CONFIG]114763[/ATTACH]

Gillar beskrivningar av koraller som div bollar..känner igen mig typ hehe..inget microplankton size med en bra kamera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite bekymrad, har fått till riktigt fina färger nu på sistone och en rätt lagom tillväxt.

Men ja har en Acropora som har börjat bli lite bränd.

De horisontella armarna har brännmärke. Lite knepigt är det för att inget är förändrat.

Ja ska prova att maska lite LEDlampor.

Har någon något tips av som kan vara i görningen???????????????

Bilden är någon vecka gammal men man kan iallafall se en lite förändring på den "hitersta" armen

post-5316-14468933524763_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite liknande symptom på en A. millepora här hemma. Eftersom det hos mig är endast en korall och endast en del av den korallen som uppvisar symptomen så tror jag felkällan är lokal snarare än något generellt fel. Hos mig är de misstänkta felkällorna i fallande sannolikhetsskala:

- närliggande koraller

- brännpunkt från belysning

- bristfällig cirkulation

Mitt första försök till lösning blir att flytta korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Puhhh 300 liters vattenbyte fixat.

Tråkigt att Acron verkar gå hädan. Den sitter så illa att ja inte kan flytta den. Har täckt LEDen rakt ovan men den verkar bränd.

Kan du inte fragga av det friska?

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Puhhh 300 liters vattenbyte fixat.

Tråkigt att Acron verkar gå hädan. Den sitter så illa att ja inte kan flytta den. Har täckt LEDen rakt ovan men den verkar bränd.

300 liter, det är vad jag byter på 10 veckor. Uppenbarligen så är vissa smartare än andra, eller är det möjligen tvärt om:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Freddi,,, jo stoppar inte eländet så fraggar ja en liten bit

@ Wiking,,, ja har aldrig betraktat mig som särskilt smart :):)

Ja kör faktiskt med "the Wiking way" ,,, så fort ja har lite strul så är ett stort vattenbyte ofta melodin för att komma över det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Wiking,,, ja har aldrig betraktat mig som särskilt smart :):)

Ja kör faktiskt med "the Wiking way" ,,, så fort ja har lite strul så är ett stort vattenbyte ofta melodin för att komma över det.

He he Larry, då är vi två som inte försöker spela smarta i onödan. Och det där med ett ordentligt vattenbyte för att plana ut eventuella problem med vattenbyten är oslagbart. Men, är det inte bara smarta som inser det;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he Larry, då är vi två som inte försöker spela smarta i onödan. Och det där med ett ordentligt vattenbyte för att plana ut eventuella problem med vattenbyten är oslagbart. Men, är det inte bara smarta som inser det;)

Jag kör större vattenbyten för att kompensera vid de tillfällen då jag är för dum för att förstå vad som egentligen pågår. MEN tillräckligt smart för att se att allt inte är helt OK.

Efter mer än 20 år med saltvattensakvarium så hamnar jag fortfarande... kanske till och med allt oftare... vid en okänd X-faktor som förklaringsmodell. Det finns gott om akvarium där allt mätbart är rätt, men allt levande går åt skogen... och vice versa där vattenvärdena/belysningen/cirkulationen osv är högst tveksam men allt levande frodas. Ser jag på mitt nuvarande kar så KÄMPADE jag verkligen för att få allt rätt men ALLT gick fel. Det sista halvåret har jag inte haft alls så mycket tid att ägna åt karet med resultat att värdena kanske är mer tveksamma... men det levande är mkt gladare.

Är X-faktorn akvaristens allt för flitiga fingar i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp liiiiiiiiite för sent hittade jag felet. Solen brände Acroporan, har nödfraggat och fick riva fyra koraller för att flytta bort den meeen stora delen av korallen är nog körd.

Man lär sig något nytt hela tiden i denna hobbyn :):)

Har börjat stödmata Lassemonen och Patchimonen. Dom verkligen gillar pellets.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

angående diskussionen ovan så vet ni väl att:

Teori är när man vet precis hur det ska va men inget fungerar.

Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.

Hos mej förenas dom båda ofta. Inget fungerar och jag har ingen aning om varför

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmm sitter o sippar på en rom och ser helt plötsligt att 90% av Cyanon är borta. Märkligt majemaje merkligt.

Karet går igenom en ny fas, helt utan min inverkan. Undrar hur många cykler ett saltvattenakvarium går igenom egentligen?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmm sitter o sippar på en rom och ser helt plötsligt att 90% av Cyanon är borta. Märkligt majemaje merkligt.

Karet går igenom en ny fas, helt utan min inverkan. Undrar hur många cykler ett saltvattenakvarium går igenom egentligen?????

Samma här faktiskt. Jag har haft problem med cyano hela våren men sedan ett par veckor så är nästan all cyano borta.

Sippar på en rökig single malt:skal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är föränderligt. Kan bero på ändrade förhållande avseende ljus/sol, temperatur, tapp-/osmosvattnet eller i princip vad som helst. Cyanon är 4 miljarder år gammal och verkar kunna anpassa sig till vad som helst när det själv önskar.

Rom är väl sådant man dricker när både öl, single malt, vodka eller gin är slut. Å andra sidan så är det inte många timmar kvar av denna dag så du har väl redan hunnit med det mesta. Själv njuter jag av en hemmabrygd öl;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...