Gå till innehåll

Mitt 1800 liters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Samma här faktiskt. Jag har haft problem med cyano hela våren men sedan ett par veckor så är nästan all cyano borta.

Sippar på en rökig single malt:skal

Gött, det är bara att hoppas att det håller i sig:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är föränderligt. Kan bero på ändrade förhållande avseende ljus/sol, temperatur, tapp-/osmosvattnet eller i princip vad som helst. Cyanon är 4 miljarder år gammal och verkar kunna anpassa sig till vad som helst när det själv önskar.

Rom är väl sådant man dricker när både öl, single malt, vodka eller gin är slut. Å andra sidan så är det inte många timmar kvar av denna dag så du har väl redan hunnit med det mesta. Själv njuter jag av en hemmabrygd öl;)

Jo helt rätt, det kan bero på många olika saker, när det gäller tempen så är det faktiskt det ända som är ändrat. Ryckte bort värmarna i mitten på maj. Det kan mycke väl ha blivit lite svängigare temp i karet efter det.

När det gäller drickat så han ja en bit ner i flaskan :):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att höra angående cyanon. Är nyfiken på att höra om Poritesen har fått flytta upp och om den trivs?

Poritesen är uppe i solen, har dock inte riktigt kommit igång än:):)

Men som allting annat i den hära hobbyn så gäller tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krilles teorem gäller fullt ut här hemma just nu.

Korallen dog, inte en megakorall men en 30cm ers blå fin Acropora iallafall.

Jag nödfraggade ena toppen och den lever än.

Men nu till det märkliga. 1.5 meter bort från moderkorallen så hamnade en liten fragg av moderkorallen (råkade bryta av en gren för ett år sedan eller så).

Den fraggen knalldog exakt samtidigt som moderkorallen. Inga andra Acropora är påverkade överhuvud taget,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det måste ha blivit något slags kemisk krigsföring i karet som dels knäckte Cyanon och dels just exakt en sorts Acro.

Ps,,, Manne, det verkar som om pellets är helt ok föda för Anemoner, Lassemonen har nu dubblat sin storlek Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tycker jag också är märkligt för det har hänt mig också men med Montipora digitata. Två av tre fraggar från samma korall dog de stod också en ansenlig 40 cm från varandra (Kan inte jämföra med 1,5m). En dag på båda, knall och fall. Andra digitata i olika färger var helt oberörda.

Har du haft svängningar i kh? Jag intalar mig själv att det var det som orsakade mitt problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vet inte om det är fallet men ja mäter regelbundet och det ligger o knallar på 7+-0,5.

Har ju rätt stor vattenvolym så att det svänger i jättekraftigt.

Men rätt kul iallafall att man inte är ensam med ett så knepigt fall:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tycker jag också är märkligt för det har hänt mig också men med Montipora digitata. Två av tre fraggar från samma korall dog de stod också en ansenlig 40 cm från varandra (Kan inte jämföra med 1,5m). En dag på båda, knall och fall. Andra digitata i olika färger var helt oberörda.

Har du haft svängningar i kh? Jag intalar mig själv att det var det som orsakade mitt problem.

Jag finner det helt otroligt..måste berott på något annat..då ligger något yttre som misstänkt typ parasit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag finner det helt otroligt..måste berott på något annat..då ligger något yttre som misstänkt typ parasit

Javisst kan det vara något yttre eftersom jag inte kunnat spåra orsaken. Får hålla koll på mina andra montiporor.

Hoppas inte det sprider sig till dina andra acroporor Larry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma sak med nån sorts montipora för ett år sedan alla bara tvärdog alt annat så bra ut.

Ibland är drt bara att gå vidare å leva med att man inte vet inom denna värld

du menar att det är något gudomligt över det hela? och vips så släpper man allt o tror på bättre tider? tror inte på det..någonting beror det på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte han menar gudomlig, men däremot är vi ganska ovetande om hur saker och ting verkligen hör ihop i ett korallakvarium.

Jag skulle gissa på att vi vet ca 10% om hur en korall fungerar.

Vi vet någorlunda hur vi ska göra för att en korall ska överleva men väldigt lite om varför.

Ska ja ge mig på en gissning om varför just den Acroporan dog så säger jag att av någon okänd anledning dog min Cyano. Eftersom ja hade en del av den varan så när cyanon dog så kom det ett eller flera gifter i en stor dos löst i karet. O just den Acroporan var extra känsligt för cyanoutsläppet.

Men varför Cyanon bestämde sig för att massdö är för mig en gåta.

Ja har skrivit det innan men skriver det igen, det ju just det som gör vår hobby så intressant. När vi kommer på små små saker som gör karet mera livfullt så är ger det en himla kick:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej!

Sååå då var man hemma igen efter 12 dagar i Österrike. Igårkväll när vi kom hem så tyckte vi att det var väldigt varmt i huset. Men när vi lastat ur o tittat på fotbollen så tänkte ja att det kan vara kul att se tempen i karet. Ena temp-mätaren visade 29,9 men ja tänkte att det måste vara fel så att ja stoppade i en annan termometer. Den visade på 30,1.

Härmed är det helt klart att mina koraller klarar en max-temp på 30 grader. Inga koraller verka vara skadade och vattenvärdena är riktigt låga så att det har växt som tusan i karet.

Fiskarna verkar dock lite övertända, nästan för spralliga:):)

Petflaskor med is i ligger i sumpen och alla täckglas är borta. Tömde osmostanken nu i morse och fyller den just nu med 10 gradigt osmosvatten. Så att redan nu är ja nere på 29,5 och hoppas att ja kommer till 29 blankt innan kvällen. Man vill ju kunna sova utan att drömma mardrömmar:):)

@ Jonas,,, jepp ja doserar jod (dubbel dos). Men jag har samma fenomen som du ja får heller inga utslag på tester. Meeenn korallerna gillar det:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har samma höga temp i mitt kar. installerade en fläkt i sumpen och är i vart fall nere på 27 någonstans.

Gissar att ditt system kräver sina fläktar eller kylare. Är första sommaren med det karet ?

Hur gjorde du med ditt "stora" :) kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Jonas,,, jepp ja doserar jod (dubbel dos). Men jag har samma fenomen som du ja får heller inga utslag på tester. Meeenn korallerna gillar det:)

Hur ofta doserar du då? Jag är bara rädd för överdosering. Litar inte på testet eftersom det aldrig givit utslag trots doseringar som gör att det borde ligga högt. Alternativet är ju att åtgången är så pass stor så det tas upp fort....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jod är ljuskänsligt så att ja tror att ja tror att lyset käkar upp resterna.

Sen är det lite knepigt att mäta just jod, det blir ibland Jodid och ibland Jodat (tror att det beror på PH,,,,,,ja eller var det KH :)).

Därför ska man mäta bägge värdena.

Ja doserar bara nattetid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fick någon slags spawning i karet i förra veckan. Det blev helt gräddvitt i karet några timmar. Fiskarna vart jätteglada och åt hela tiden i molnet.

Tyvärr vet ja inte riktigt vilken/vilka koraller som försökte föröka sig. Man kunde se små äggliknade småprickar i vattnet.

Korallerna vart hur pigga som helst.

Ja var först rädd att det skulle vara någon kemisk fällning men (ja tog nog 10 vattentester) icke sa nicke. O eftersom ja inte har några turbosar alls i karet så är ja rätt säker på att det vart några koraller som gick loss:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick någon slags spawning i karet i förra veckan. Det blev helt gräddvitt i karet några timmar. Fiskarna vart jätteglada och åt hela tiden i molnet.

Tyvärr vet ja inte riktigt vilken/vilka koraller som försökte föröka sig. Man kunde se små äggliknade småprickar i vattnet.

Korallerna vart hur pigga som helst.

Ja var först rädd att det skulle vara någon kemisk fällning men (ja tog nog 10 vattentester) icke sa nicke. O eftersom ja inte har några turbosar alls i karet så är ja rätt säker på att det vart några koraller som gick loss:)

SÅ coolt när det händer. Skulle va ballt att se live! Du tog inget kort eller lite video kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick någon slags spawning i karet i förra veckan. Det blev helt gräddvitt i karet några timmar. Fiskarna vart jätteglada och åt hela tiden i molnet.

Tyvärr vet ja inte riktigt vilken/vilka koraller som försökte föröka sig. Man kunde se små äggliknade småprickar i vattnet.

Korallerna vart hur pigga som helst.

Ja var först rädd att det skulle vara någon kemisk fällning men (ja tog nog 10 vattentester) icke sa nicke. O eftersom ja inte har några turbosar alls i karet så är ja rätt säker på att det vart några koraller som gick loss:)

Coolt fick en reaktion på en massa ormstjärnor när jag gjorde ett kallt delvattenbyte,,de gjorde ur sig nått vitt..men vattnet vart inte som ditt fast det var hundratals som anslöt till "festen"..gjorde du något som triggade detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt fick en reaktion på en massa ormstjärnor när jag gjorde ett kallt delvattenbyte,,de gjorde ur sig nått vitt..men vattnet vart inte som ditt fast det var hundratals som anslöt till "festen"..gjorde du något som triggade detta?

Ja gjorde just ingenting dagarna kring händelsen:)

SÅ coolt när det händer. Skulle va ballt att se live! Du tog inget kort eller lite video kanske?

Ja riktigt fräckt är det, tyvärr fanns ingen kamera hemma då:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...