Andreas84 Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 Nej det förstår jag.Ok ja det är snyggare att ha det så och slippa se lysrampen + att man slipper blåljus i hela taket Citera
petnym Postat 15 december 2013 Författare Postat 15 december 2013 Tömde i bottensubstrat i akvariet idag... Kliar i fingrarna (och själen) att stoppa i något i akvariet... Städpatrull kanske kan komma i senare i veckan... Citera
petnym Postat 20 december 2013 Författare Postat 20 december 2013 Akvariet tuffar på... Vattnet har klarnat upp och man börjar se en betydande algtillväxt av röda och gröna skitalger på levandestenen... Doserar en blygsam mängd vodka+ättika varje dag för att snabba på bakterietillväxten... En (1) turbo har fått flytta över från mitt stora akvarium, typ den ända jag hade(!)... Funderar på att besöka KF för att köpa flera turbo till båda akvarierna... Har lekt med tanken att flytta över lite levandesten till stora akvariet så att kirurgerna kan beta av dom... Men det blir så mycket bladd på golvet, så jag har nog inte tid... Citera
petnym Postat 30 december 2013 Författare Postat 30 december 2013 Hemma igen efter en veckas fjällsemester över julen... Inga missöden i akvarierna... Akvariet "cyklar" vidare... stora mörka tofsar med alger på levandestenen... Inga alger på den sten som fick flytta över till mitt befintliga akvarium... Kanske skall byta plats på ytterligare någon sten och se om kirurgerna betar av algerna... Citera
petnym Postat 5 januari 2014 Författare Postat 5 januari 2014 (ändrat) Grönslick (eller vad det är för fintrådiga gröna alger) börjar avta, om några dagar är det en månad sedan uppstart... (En sten är inackorderad i mitt andra akvarium). Ändrat 5 januari 2014 av petnym Citera
petnym Postat 12 januari 2014 Författare Postat 12 januari 2014 Det har gått en vecka till och fortfarande en hel del gröna alger... Lyfte över en andra sten till mitt stora akvarium för att se om kirurgerna betar av algerna från stenen... Citera
petnym Postat 13 januari 2014 Författare Postat 13 januari 2014 Lyfte över en andra sten till mitt stora akvarium för att se om kirurgerna betar av algerna från stenen...Till en början hände ingenting, men nu på morgonen, knappt ett dygn efter att jag lyfte över en stor bit levandesten till mitt stora akvarium, är den helt ren från gröna alger, kanske det snarare är snäckorna som ätit stenen ren under natten... Citera
petnym Postat 18 januari 2014 Författare Postat 18 januari 2014 Det har gått en vecka till och fortfarande en hel del gröna alger... Lyfte över en andra sten till mitt stora akvarium för att se om kirurgerna betar av algerna från stenen...Akvariet har nu cyklat i fem och en halv vecka...Satt en timma och limmade små fragment av olika stenkoraller igår kväll... Nu är det upp till bevis, att få dem att fungera mitt akvarie...Alla stenar är nu också tillbaka i akvariet, efter att i omgångar fått gå minst ett dygn i stora akvariet och bli betade från alger där... Citera
petnym Postat 18 januari 2014 Författare Postat 18 januari 2014 Lite vattenvärden...Salthalt 1,025Magnesium 1300 ppmCalcium 395 ppmKH 10,4 dKHSkall försöka få tid att mäta Kalium och andra lite udda vattenvärden också... Citera
petnym Postat 31 januari 2014 Författare Postat 31 januari 2014 En första fisk i akvariet ikväll......och en euphyllia: Citera
petnym Postat 2 februari 2014 Författare Postat 2 februari 2014 Har dragit ner intensiteten på belysningen lite efter att ha läst denna tråd...http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2346704 Citera
Flygrc Postat 2 februari 2014 Postat 2 februari 2014 Har dragit ner intensiteten på belysningen lite efter att ha läst denna tråd...http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2346704Vad väntar du dig för resultat av den förändringen? (riktigt snygg firre förresten) Citera
petnym Postat 2 februari 2014 Författare Postat 2 februari 2014 Vad väntar du dig för resultat av den förändringen? (riktigt snygg firre förresten)Jag förväntar mig att nyinköpta koraller skall klara sig utan att bli brända...Läser man tråden jag länkade till så ser man att många upplever 100% för starkt för sina koraller... Citera
Flygrc Postat 2 februari 2014 Postat 2 februari 2014 Jag förväntar mig att nyinköpta koraller skall klara sig utan att bli brända...Läser man tråden jag länkade till så ser man att många upplever 100% för starkt för sina koraller...Jag tyckte det var flera olika tankar med det, färg, tillväxt ,kunde inte gissa vad du tänkte om det;) Citera
Mattias Postat 8 februari 2014 Postat 8 februari 2014 Den dvärgkejsaren var min första saltfisk ever, en grym doldis. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Mattias Postat 8 februari 2014 Postat 8 februari 2014 Är det inte mer än 30w led ?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
petnym Postat 8 februari 2014 Författare Postat 8 februari 2014 (ändrat) Är det inte mer än 30w .??? Det är en Ecotech Radion över akvariet... dvs 130W Ändrat 8 februari 2014 av petnym Citera
Mattias Postat 8 februari 2014 Postat 8 februari 2014 Ok, vet du möjligen vad det kan motsvara i "vanligt" ljus Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
petnym Postat 9 februari 2014 Författare Postat 9 februari 2014 Ok, vet du möjligen vad det kan motsvara i "vanligt" ljus Det är väl 10.000:- frågan när det gäller LED oavsett märke...Jag kör den inte på fullt men den är nog i storleksordningen den mängd ljus man kan få från en MH-lampa på 250 W... Citera
petnym Postat 17 februari 2014 Författare Postat 17 februari 2014 En ny bok för att lära mig mer om små akvarium... Citera
petnym Postat 20 mars 2014 Författare Postat 20 mars 2014 Bytt från VÄS till att köra PO4x4... Först i strumpa sedan i reaktor... Fått mycket bättre färger på SPS och ricordea efter bytet. Citera
Mattias Postat 20 mars 2014 Postat 20 mars 2014 Hur kör du ljuset nu, har du nåt ljusschema att dela med dig av ?Sent from my iPad using Tapatalk Citera
mikoto Postat 20 mars 2014 Postat 20 mars 2014 Hur är Nano Reef handbook? Den ser väldigt trevlig ut men jag har inte kunnat bläddra något i den. Är det fokus på problemlösning till att ha ett litet kar eller är det mesta artbeskrivningar av levande som inte blir så stort? Citera
petnym Postat 21 mars 2014 Författare Postat 21 mars 2014 Hur är Nano Reef handbook? Den ser väldigt trevlig ut men jag har inte kunnat bläddra något i den. Är det fokus på problemlösning till att ha ett litet kar eller är det mesta artbeskrivningar av levande som inte blir så stort?Den är väl ca 50/50 grundläggande saltvattensakvaristik och beskrivningar på lämpliga invånare... Bra första- eller andra-bok... Men ger kanske inte så mycket om man läst 4-5 böcker eller mer som jag. Gav bara 120:- inkl frakt för mitt exemplar så jag är rätt nöjd endå. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.