Gå till innehåll

Min Maxima musslor dog


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Nu har jag tagit livet av min Maxima musslor.

Antar att den fick bakterie förgiftning.

Har inte sett några pyramid sniglar.

Tror/tycker nog att den inte stängde igen sig lika snabbt/mycket när jag skugga den sista tiden.

Skulle ha tagit upp den och doppat den i vanligt vatten.

Jag testade KZ cyanoclean pga att jag fick cyano.

Kan det vart det som tog död på min mussla.

Dosera efter det som stod på flaskan.

MVH Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkor och eremiter brukar vara snabba när något dött så det är nog inte annledningen. Tycker dom kan varaväldigt känsliga första tiden. Hade den fäst foten i ditt kar. Brukar vara svårt om foten är skadad?

Fick flytta upp den flera gånger för att den släppte från stenen.

Får kolla att den sitter hårt i stenen nästa gång jag handlar en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre som var max 5cm när jag köpte dem, alla köpte på Triton. Det var tur att jag inte läste på så mycket om musslor innan jag köpte dem kanske ;)

Hursom, jag har alltid matat korallerna med partikelfoder, det kan vara hemligheten till min framgång med små musslor. Jag har sötvattendoppat & skrubbat dem med stålborste ett par gånger ca 20 minuter vid tecken på problem och för att bli av med alger på skalet.

Tex en kväll i blåljuset såg jag mina två putsare kötta in klorna i min blåa maxima. Jag röck den direkt, sötvattendoppade och placerade om den. Jag var helt säker på att jag förlorat den men nu en månad senare är den fin och frisk. Jag har ingen aning om varför putsarna började äta på den.

Alla mina musslor har suttit hårt fast på en sten vid inköp ... det låter som din antingen inte alls gillade ditt kar eller något hände vid frakt. Det skall mycket till för att de skall släppa tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...