Gå till innehåll

Tack SG vänner för hjälp under första året!


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej

Vill bara säga tack för allt stöd vi fått här på SG under vårt första år som Saltvattensakvarium nybörjare! Vi tror nu vi fått rätt på alla värden och bara det att vi förstått hur viktigt det är att ha koll på värdena och hur man gör för att mäta har varit små steg i rätt riktning som gett oss det fina resultat vi nu ser framför oss!

Våra vattenvärde ser nu ut så här:

NO3/3,0

PO4/0,36

KH/11,2

MG/1400

CA/460

Salthalt 1021

Vi använder bara Osmosvatten sedan en månad tillbaka. Vi jobbar med kylaren och försöker ha 24-25 grader. Matar två gånger om dagen, flingor på morgonen och en kub Mysis på kvällen till de 14 fiskar vi har.

Korallerna får 3ml Reef Energy A och B samt Doctor Knops M15 varje kväll. Vi häller även i 8ml NO3:PO4-X varje dag.

post-7440-14468931947201_thumb.jpg

God Jul önskar Micke & Gunilla

post-7440-14468931947048_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alex. Förstår att du menar att vi har högt PO4? Räcker det inte med NO3:PO4-X? Eller ska man ha något annat? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Tydligen inte=)

Du ligger nu på 0.36. Man brukar rekomendera 0.02-0.06.

Så kör i en strumpa med tex. http://www.drakfisken.se/fosfat/1768-fm-ultra-phos-004.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder dig av NO3:PO4-X så ska du inte köra ner nån strumpa med Fosfatremover eller liknande, då detta kommer att störa ut effekten av Nopox!

Står även rätt tydligt i din manual du får med med NO3:PO4-X

Hade jag varit du, så hade jag fortsatt o dosera Nopox och väntat o sett..

Använder mig själv av de och de tar lite tid innan de ger med sig.. Bara ett tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nopox tar nitrat tillsammans med fosfat. Nu har du 3 i nitrat så det finns ingen anledning att sänka det ytterligare. Men du behöver sänka fosfat och där kommer fosfatremovern in precis som Alexcarina och Anderzon skriver. Du kan fortsätta med en mindre underhållsdos Nopox så att nitraten inte stiger igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så då rekommenderar ni att vi kör vidare med Napox i lite mindre dos och köper FM Ultra Phos 0,04 för att få ner fosfatvärdet? Ska det läggas i en strumpa? En riktig strumpa eller är det något slangord för något annat jag behöver köpa? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så då rekommenderar ni att vi kör vidare med Napox i lite mindre dos och köper FM Ultra Phos 0,04 för att få ner fosfatvärdet? Ska det läggas i en strumpa? En riktig strumpa eller är det något slangord för något annat jag behöver köpa? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Försök få ner nitrat under 2"

Du kan göra som dom säger och köpa fosfatremover och få ner ditt po4 men då kommer antagligen ditt no3 att stiga lite..

Vilket märke har du på ditt Fosfat test ?

Känns mer som att de e där de felar, när ditt nitrat är nere på 3"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NoPox är en variant av kolkälla och det är lite som brandtriangeln, krävs alla delar för att det skall fungera Bränsle/syre/värme=Skummare/Fosfat/Nitrat. ;)

Om man tar bort antingen nitrat eller fosfat och fortsätter mata på så kommer den delen som är kvar att fortsätta växa medans den hämmande delen förbrukas vartefter.

Nitraten är i regel det som brukar ta slut när man kör kolkälla, vissa metoder/tillverkare motverkar detta med en extratillsats av aminosyror som egentligen ersätter nitraten.

Andra har rekommenderat att man kör lite järbaserad remover för att komma åt överskottet av fosfat.

Med tanke på dina koraller så skulle jag försöka hålla nitraten nånstans mellan 2-5 men det är inte nån kris om det går lite över.

Sjunker nitraten till riktigt låga värden så börjar det hämma tillväxten(utfärgningen) av vissa koraller.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Ja nu blev man om möjligt ännu mer förvirrad? :) Just nu vet jag inte vilket råd jag ska följa! Jag använder Red Seas testkitt. Tycker själv att vi fått hyfsad koll på hur man ska tolka värdena men ska sanningen fram så är det ju ingen exakt vetenskap! Skillnaden mellan ljusrött, lite ljusare och helrött är ju marginell! Samma på den gröna skalan! Nu vet jag inte om jag ute och reser helt men jag tror själv att jag inte har några avancerade koraller? De flesta tycks må bra? Ok vi har haft ett par som dött men just nu så är de några som börjat repa sig och är på rätt väg? Är våra värde Ok för "hobbybruk"? Ska vi köra vidare med Osmosvatten och Napox och försöka hålla värdena där vi har dem och försöka pressa ner Fosfat och Nitrat med vattenbyten. Eller ska man göra något drastiskt med Fosfatremover och riskera komma ur balans? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Ja nu blev man om möjligt ännu mer förvirrad? :) Just nu vet jag inte vilket råd jag ska följa! Jag använder Red Seas testkitt. Tycker själv att vi fått hyfsad koll på hur man ska tolka värdena men ska sanningen fram så är det ju ingen exakt vetenskap! Skillnaden mellan ljusrött, lite ljusare och helrött är ju marginell! Samma på den gröna skalan! Nu vet jag inte om jag ute och reser helt men jag tror själv att jag inte har några avancerade koraller? De flesta tycks må bra? Ok vi har haft ett par som dött men just nu så är de några som börjat repa sig och är på rätt väg? Är våra värde Ok för "hobbybruk"? Ska vi köra vidare med Osmosvatten och Napox och försöka hålla värdena där vi har dem och försöka pressa ner Fosfat och Nitrat med vattenbyten. Eller ska man göra något drastiskt med Fosfatremover och riskera komma ur balans? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Det är lite som du säger själv där" antingen kör du Remover och förhoppningsvis så sjunker ditt PO4! Eller så kör du på med vatten byten och Osmosvatten och väntar ut de tills de sjunker: Ja menar, du ser ju om dina koraller/fiskar mår bra eller inte!

Men vi alla är vi olika, somliga vill ha drastiska förändringar i sina akvarium över en natt! Men i längden så är de bättre att ta de över en längre tid" då mår oftast allt levande bättre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till frågan om Nopox och nitratdosering, så är det ju nånting som kan vara väldigt svårt att komma till balans med utan att nolla nitraten innan fosfaten sjunker lågt om man hade högt fosfat innan. När man nollar nitraten, så har man ju några val, antingen, vänta ut det (men det kan ta evighetslång tid om man matar med nånting som inte har ett fosfatunderskott), tillsätta nitrat för att få bakterietillväxten att fortsätta, eller tillsätta fosfatremover.

Av dessa val skulle nog jag välja nitratdosering eller fosfatremover. Men för den skull ska man ju se till att inte överdosera kolkälla, utan när man nollat nitraten så ska man ju se till att man mer eller mindre doserar kol och nitrat "balanserat" d.v.s. nitraten håller sig på en jämn (låg) nivå i karet och inte fortsätter vara nollad hela tiden. Här kan man väl tänka sig att bakterierna håller sig rätt nära Redfieldration av C:N:P = 106:16:1, så alltså för att få ner fosfor 1 steg behöver bakterierna 16 delar kväve och 106 delar kol. Bakterierna har flera källor till dessa ämnen (och kan ha en lite annorlunda ratio än phytoplankton som Redfieldration är baserad på), så man ska inte stirra sig blind på det men ger en fingervisning i.a.f.

Edit: efter lite sökande så verkar ration för bakterier i saltvatten ligga runt 45:9:1 (med relativt stor variation, men tydligt var att ration var att det fanns mer kväve och fosfor i bakterier än i alger, vilket jag tycker är logiskt, speciellt kolet, då phytoplankton tillverkar kolhydrater genom fotosyntesen.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Jag håller för övrigt på med Astrofotografering vilket också brukar handla om tekniska svårigheter och olika lösningar. Kunskapsskillnaden är i dessa forum precis som här väldigt stor och ibland är det svårt att tolka svaren. Inom astrofoto är jag senioren och här den absoluta junioren :) Men baserat på tekniktolkning så har jag bestämt mig för att köra vidare på den inslagna vägen med täta vattenbyte (Osmos) och Napox. Detta tillsammans att ej övermata, god skimming och rätt temperatur (bör nog köpa en kylare). Om fiskar och koraller mår bra så bör det kunna gå vägen. Jag har laddat ner AquaCalculator som är ett program helt min smak! Gillar när man kan räkna ut saker och sätta siffror på det hela! God fortsättning! //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...