Gå till innehåll

en tanke evakueringsrör


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Funderade på detta idag.

Många säger att 2 rör ner är säkrare och tystare.

Tystare svar ja

Säkrare svar nej (i mitt tycke )

Då man stryper ena röret så det inte sväljer undan allt så det blir tyst. Får man stopp i "evakueringsröret" som många kallar det kommer man pumpa upp allt i returfacket plus osmosvattnet.

Enda man gör är att få flöde genom sumpen och bromsar upp påfyllningsprossesen

Så om man ska ha evakuering får man ju ha 3 rör ner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stryper inte min primär så mycket så evakueringen får jobba. Så evakueringen är alltid ovanför ytan. Men de som använder kulventiler & 95/5 vinner helt klart på 3 rör ner.

Funderar på om ökad vattenhöjd i karet ger högre tryck ner i det strypta röret så man klarar sig ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stryper inte min primär så mycket så evakueringen får jobba. Så evakueringen är alltid ovanför ytan. Men de som använder kulventiler & 95/5 vinner helt klart på 3 rör ner.

Funderar på om ökad vattenhöjd i karet ger högre tryck ner i det strypta röret så man klarar sig ändå...

Funderade själv på det om trycket ökar flödet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 rör ner å som tar allt med kran för att justera flödet ner å ett som är vad det heter EVAKUERINGSrör tom/torrt om det andra skulle bli stopp. det är det som är hävert metoden

Är helt med men (kör själv så)blev fundersam då Många förespråkar att plocka 95 ena 5 andra om dom tänkt på det med att rören inte kommer klara allt vatten om man får stopp vilket i mitt tycke tar bort lite av funktionen med 2 rör

Vill man bara ha det tyst räcker 1 rör och kulventil och en avrinningsbox för att köra hävert

(Läste mitt första inlägg såg det är lite felformulerat kunde inte redigerad det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan aldrig vara helt säker med 3 rör heller... Så länge det finns en risk att du har snäckor som kryper ner i boxen och kan sätta sig i rören, så är det så. Därav att jag själv kör med korgar på alla hål utom utloppen i karet från returpumep och CL, men på rören ner i sumpen har jag det. Dessutom, ifall man vill vara säker på det där med endast två rör ner, kör på en storlek större på nödröret, då kommer det att låta så fort primären sätts igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns några enkla funderingar att göra så man kan känna sig säkrare..

1. Se till så att Om det blir stop ner, se då till att returen inte kan pumpa upp mer volym vatten än vad som ryms i karet... Ganska enkel logik.

2. Se till så att osmosfacket också får plats i karet om all den volym som är där också skulle komma i karet... Går inte detta så sätt en digital timer på osmospåfyllningen så du kan på det sättet begränsa mängden osmosvatten som dagligen kan komma i karet.

Räkna den volym som finns i returfacket samt osmosfacket.. Där har du Max volym som kan komma upp i karet.. Får inte den volymen plats utan att det rinner över så se till att punkt två verkligen uppfylls..

Själv kör jag 95 i mitt första o sista 5 i andra röret.. Vill man verkligen vara säker så tex kör 25mm på rör ett o 32mm på rör två.. Själv har jag provat en 6000L pump med hävert på 25mm rör o det gick fint även med något stängd kulventil.. Så ett 32mm rör bör kunna ta en hel del till minst sagt..

Mina 5 öre till diskutionen..

Man kan inte till 100% veta allt innan olyckan är framme men man kan "räkna" bort en hel del problem med liten stund med en enkel miniräknare innan man börjar mecka med allt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns några enkla funderingar att göra så man kan känna sig säkrare..

Går inte detta så sätt en digital timer på osmospåfyllningen så du kan på det sättet begränsa mängden osmosvatten som dagligen kan komma i karet.

Hur ska den timern vara programmerad. Tycker det låter bra men vill veta hur den ska vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska den timern vara programmerad. Tycker det låter bra men vill veta hur den ska vara?

Finns ett par sett.. Men vi tar ett enkelt..

Kör osmospåfyllningen rakt ner i en hink så du får ett ungefär vad den ger på en minut i volym.

Stäng av påfyllningen en dag o se hur pass mycket som försvinner från returfacket.. Starta påfyllningen en minut o se om nivån kommer upp till normal nivå.. Räcker det inte kör en minut till.. Osv..

Är du med ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns bot mot ångesten... skaffar man en ATO som är säker och monterar den på "rätt" sätt så behöver man ingen timer... Tex Tunzes som har två givare, en för sumpen och en för akvariet, sätter man flottören i akvariet så stoppar osmolatorn innan akvariet svämmar över... Bygger man även sin sump med ett returfack med en volym som ryms i akvariet så behöver man inte oroa sig för översvämning av den orsaken... Volymen på osmostanken behöver man inte bry sig om med denna konstruktion...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...