Gå till innehåll

Hjälp med tolkning


Rickard85

Rekommenderade inlägg

Tjena

Jag hade skrivit mail till en tjej som hade en osmos ute på annons och bad henne berätta lite om den. Fick tillbaka detta:

hej jag har köpt det i polen så det går inte att jämföra priset med priserna i sverige.det som står på filtret

r.o membrane maximum operating pressure 125psi(860)

maximum flow 75 gpm

maximum pressure 125 psi

maximum temperature 100 f

service life 1500gal

membrane made in USA

Finns det nu någon som kan tolka denna hebreiska :) och berätta vad det faktiskt innebär. Märket var puricom water RO3(??).

Tacksam för svar!

Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Jag hade skrivit mail till en tjej som hade en osmos ute på annons och bad henne berätta lite om den. Fick tillbaka detta:

hej jag har köpt det i polen så det går inte att jämföra priset med priserna i sverige.det som står på filtret

r.o membrane maximum operating pressure 125psi(860)

maximum flow 75 gpm

maximum pressure 125 psi

maximum temperature 100 f

service life 1500gal

membrane made in USA

Finns det nu någon som kan tolka denna hebreiska :) och berätta vad det faktiskt innebär. Märket var puricom water RO3(??).

Tacksam för svar!

Rickard

75gallon per minute tror nog att dom menar per dygn vilket i liter är 283,90588 liter / dygn maximalt räkna med ca 4-5 liter i timmen, har själv ett 100Gpd membran, jag får ca 7 liter i timmen från det.

Amerikanskt membran = bra kvalité

100f är lika med 38 grader celcius den maxtemperatur på invatten dvs högre temperatur så förstör man membranet, eftersom man använder kallvatten är detta inga problem.

125 psi maximalt vattentryck, inga problem, vattenledningstrycket är inte så högt.

Service life = beräknad livslängd innan förfilter/membranbyte 5678,1177 liter vatten.

Tycker att denna siffra verkar hög, skulle tro att 3500liter är närmre sanningen, men det märker du... Beror mycket på hur "smutsigt" kranvatten är. Har själv en stor variant av denna typ av filter där max utbytet innan förfilterbyte är ca 3400 liter.

/ Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

75gallon per minute tror nog att dom menar per dygn vilket i liter är 283,90588 liter / dygn maximalt räkna med ca 4-5 liter i timmen, har själv ett 100Gpd membran, jag får ca 7 liter i timmen från det.

Amerikanskt membran = bra kvalité

100f är lika med 38 grader celcius den maxtemperatur på invatten dvs högre temperatur så förstör man membranet, eftersom man använder kallvatten är detta inga problem.

125 psi maximalt vattentryck, inga problem, vattenledningstrycket är inte så högt.

Service life = beräknad livslängd innan förfilter/membranbyte 5678,1177 liter vatten.

Tycker att denna siffra verkar hög, skulle tro att 3500liter är närmre sanningen, men det märker du... Beror mycket på hur "smutsigt" kranvatten är. Har själv en stor variant av denna typ av filter där max utbytet innan förfilterbyte är ca 3400 liter.

/ Peter

125 psi är 8,6 bar (samma som jag får max ha i mina cykeldäck ;-)). Vi har 4,5 bar i vattenledningen. Jag har ungefär samma kapacitet på min osmos men det är när det är optimalt med tryck och temp. Jag fyller en 25 l dunk på knappt 3 h. Då med kallvatten.

3500 liter ??? Vi har i o f mycket bra vatten men jag skulle gissa att jag klarar av minst 10.000 l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

125 psi är 8,6 bar (samma som jag får max ha i mina cykeldäck ;-)). Vi har 4,5 bar i vattenledningen. Jag har ungefär samma kapacitet på min osmos men det är när det är optimalt med tryck och temp. Jag fyller en 25 l dunk på knappt 3 h. Då med kallvatten.

3500 liter ??? Vi har i o f mycket bra vatten Vi har i o f mycket bra vatten men jag skulle gissa att jag klarar av minst 10.000 l.

Membranets livslängd är ca 5 år, men beroende på förfiltren kan denna livslängd bli mycket kortare, jag har 3 st 10 tums förfilter som rekomenderas att bytas ut efter 3400 liter uttag. efter detta byte kan man igen ta ut 3400 liter Och så vidare, så det är helt riktigt att kan ta ut 10.000 liter och mer.

Jag har även 2 st. efter filter, (avjonesering och aktivt kol) som också rekomenderas att bytas efter 3400 liters uttag.

Det finns mätinstrument (TPS-Meter) som man kan testa "rejection rate" som tillbehör, visar tydlig när filtereffekten börjar avta.

Eller så märker du det när algerna börjar växa...

/ Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker livslängden verkar mycket låg. När jag körde osmos dygnet runt till mina sötvattenskar höll filtren ett och ett halvt till två år. Ungefär lika lång tid när jag körde 100 liter per dygn som filter som lämnade 20 liter / dygn. Det är ju 40- 60 000 liter för hundra litersfiltren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...