Gå till innehåll

Vårt första saltvattensakvarium Red Sea 250 film


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej. Här kommer en liten film som jag sammanställt med vårt första saltvattensakvarium. Att observera är kanske att det finns en del nybörjarmisstag som vi gjorde med på filmen. Ni får gärna skicka in svaren på om ni ser vad här på denna tråd :)

Liten kul sak på slutet då jag filmar ner i vattnet med min mobiltelefon!

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Nej inte kanske de jag tänkte på, visste jag inte själv bara! Nej jag tänker mer på hur många fiskar det kom samtidigt och att vi släppte ner dem från påsen med akvarievatten från affären! Vi vallade inte in dem tillräckligt, de blev stressade och drabbades av pricksjukan som tog ungefär hälften av våra fiskar :( Vi gjorde en försiktig omstart och nu mår alla bra. Invallningen sker heller inte längre på det viset! Minst två timmar med försiktigt vattenbyte, sen i med bara fisken i tanken! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mycket fisk är det jag reagerade på utan att sett klart än dvs som redan är stora och blir ännu större.

Okej. Bra kvalité på filmen också intressant att filma från scratch och att kunna blicka tillbaka sedan. Det som jag ser som fel då, fel val av fisk. Tror det var Rostratus, Hepatus, Flavecens, Imperator m.m. m.m inte direkt ngt att starta med, sedan tycker jag inte de får plats i 250l möjligen ngn av dom. Flavecensen såg i mina ögon superstressad ut, några koraller såg lite ledsna ut men det kanske tar sig, känns som att det gått lite fort med det levande.

Ändrat av DanneI
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mycket fisk är det jag reagerade på utan att sett klart än dvs som redan är stora och blir ännu större.

Okej. Bra kvalité på filmen också intressant att filma från scratch och att kunna blicka tillbaka sedan. Det som jag ser som fel då, fel val av fisk. Tror det var Rostratus, Hepatus, Flavecens, Imperator m.m. m.m inte direkt ngt att starta med, sedan tycker jag inte de får plats i 250l möjligen ngn av dom. Flavecensen såg i mina ögon superstressad ut, några koraller såg lite ledsna ut men det kanske tar sig, känns som att det gått lite fort med det levande.

Hej Daniel

Ja ett av felen var helt klart att vi köpte på oss alldeles för mycket i början! Vi blev helt fartblinda och ville ha alla fina fiskar som vi såg! Alla sparpengar smälte som smör i Solen! :) Allt gick också som en dans ända tills vi fick pricksjuka. Troligtvis på grund av stress och "överbefolkning"! I den vevan dog många av de du nämner, endast den gula kirurgen överlevde av de stora :( Han var riktigt illa däran, fullt med prickar och helt grumliga ögon. Vi medicinerade desperat med Odinex men dom dog en efter en. Ca hälften av våra fiskar dog :( Idag har vi 12 fiskar vilket kanske är i mesta laget, men vi har köpt dom en och en under ett halvår och de verkar trivas bra! Av de 15 koraller vi har köpt har fyra dött. Nu när vi börjat få lite koll på värdena och börjat känna igen tecken på förändringar så är det mycket lättare. Att inte göra stora förändringar, att hålla sig till fasta rutiner har vi förstått är ytterst viktigt! Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...