Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
TM salt skall man skaka runt innan då det verkar separera sig så de tyngre mineralerna ligger på botten av saltet, gäller varje fall Reef saltet från TM.

//Jonas

Ja, jag har fått höra detta så därför gjorde jag det den här gången. Märkte dock ingen skillnad.

Postat
Vilken referenslösning har du använt och är den tvåpunktskalibrerad? Är det en "penna"

MVH Lasse

Jag använde en referenslösning som ger ph 6,86 och då visade min mätare ph 6,9. Jag vet inte vad du menar med "penna" men jag har en liten skruvmejsel som jag kan kalibrera mätaren med om det skulle behövas. Det är den här typen jag har: http://m.ebay.com/itm/331044881872?nav=SEARCH&sbk=1

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat
När du använder Triple buffer får du ett oväntat fenomen.

En av de verksamma substanserna i triple buffer är borat. Det fungerar som en buffer och ger utslag på kH- testen men har ingen som helst inverkan för korallerna.

Det betyder att en del av det mätvärde du får för kH inte har någon inverkan på livet i karet. Hur mycket vet man inte utan ett separat test för borat.

Vad jag vet finns det inte även om Salifert jobbar på det.

Jag skulle sluta med Triple buffer om du har tänkt ha koraller. För Fish only kar är det en utmärkt produkt.

I havet ligger Ca på ungefär 400 och kH på 7. Ca ligger inom felmätningsmarginalen så där är ingen anledning till åtgärd. Man brukar ofta hålla ett lite högt värde för att ha marginal då korallerna är känsligare mot brist än mot överskott.

Att det är just tripple med borat är inte det vitsen till koraller?Till fish only kar är det väl ingen poäng?

Postat
Jag använde en referenslösning som ger ph 6,86 och då visade min mätare ph 6,9. Jag vet inte vad du menar med "penna" men jag har en liten skruvmejsel som jag kan kalibrera mätaren med om det skulle behövas. Det är den här typen jag har: http://m.ebay.com/itm/331044881872?nav=SEARCH&sbk=1

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det är en "penna" och den har bara en kalibreringspunkt. Om du läser spec på mätaren så är den plus minus 0,2 i värsta fall. Detta betyder att även om din pH mätare är rätt kalibrerad så kan ditt avlästa värde ligga mellan 7,7 och 8,1

En pH elektrod mäter potentialskillnaden i mV mellan väte och hydroxidjoner. En liten "data" omvandlar sedan denna mV till pH enheter. När du kalibrerar din pH mätare med pH 7 så säger du till den att vid detta mV är pH 7 - Teoretiskt är det 0 mV som är pH 7. Du har då bestämt en punkt och mätningar nära pH 7 ger rätt resultat. Men du har ingen aning om hur mV kurvan ser ut om du inte har en fixpunkt till. Därför gör man en kalibrering till - om man skall mäta underr 7 så väljer man pH 4 (eller däromkring) och skall man mäta över 7 så väljer man pH 9 eller 10 som andra fixpunkt. Då har man bestämt vilken mV som är pH 7 och vilken som är pH 10 exempelvis. Sedan doppar man sin elektrod i sitt akvarievatten - den läser en mV - den lilla datorn inne i mätaren går in på kalibreringskurvan (som är linjär) läser av vilket pH detta mV representerar och kastar tillbaka ett pH värde i displayen. Har man inte den andra fixpunkten - då vet man ju inte lutningen på linjen och man kan få vilket värde som helst. Till din mätosäkerhet på plus - minus 0,2 skall du lägga till att du har inte en aning om lutningen på avläsningskurvan (även om du vet att den visar rätt runt 7) så kan man inte dra någon slutsats om saltets kvalité - din mätning eller mätmetod ger inte fog för ett sådant uttalande. Det kan vara så men behöver inte vara så - dina mätningar varken styrker eller avvisar någon kvalite

MVH Lasse

Postat
Det är en "penna" och den har bara en kalibreringspunkt. Om du läser spec på mätaren så är den plus minus 0,2 i värsta fall. Detta betyder att även om din pH mätare är rätt kalibrerad så kan ditt avlästa värde ligga mellan 7,7 och 8,1

En pH elektrod mäter potentialskillnaden i mV mellan väte och hydroxidjoner. En liten "data" omvandlar sedan denna mV till pH enheter. När du kalibrerar din pH mätare med pH 7 så säger du till den att vid detta mV är pH 7 - Teoretiskt är det 0 mV som är pH 7. Du har då bestämt en punkt och mätningar nära pH 7 ger rätt resultat. Men du har ingen aning om hur mV kurvan ser ut om du inte har en fixpunkt till. Därför gör man en kalibrering till - om man skall mäta underr 7 så väljer man pH 4 (eller däromkring) och skall man mäta över 7 så väljer man pH 9 eller 10 som andra fixpunkt. Då har man bestämt vilken mV som är pH 7 och vilken som är pH 10 exempelvis. Sedan doppar man sin elektrod i sitt akvarievatten - den läser en mV - den lilla datorn inne i mätaren går in på kalibreringskurvan (som är linjär) läser av vilket pH detta mV representerar och kastar tillbaka ett pH värde i displayen. Har man inte den andra fixpunkten - då vet man ju inte lutningen på linjen och man kan få vilket värde som helst. Till din mätosäkerhet på plus - minus 0,2 skall du lägga till att du har inte en aning om lutningen på avläsningskurvan (även om du vet att den visar rätt runt 7) så kan man inte dra någon slutsats om saltets kvalité - din mätning eller mätmetod ger inte fog för ett sådant uttalande. Det kan vara så men behöver inte vara så - dina mätningar varken styrker eller avvisar någon kvalite

MVH Lasse

Wow! Hade inte en aning om att det är så här min mätare fungerar. Tack för att du reder ut för mig även om jag blir lite förvirrad!

Jag låter det vara som det är med mitt salt och vatten. Dropptest på pH visar ett bra värde så jag får lita på det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat
Till din mätosäkerhet på plus - minus 0,2 skall du lägga till att du har inte en aning om lutningen på avläsningskurvan (även om du vet att den visar rätt runt 7) så kan man inte dra någon slutsats om saltets kvalité - din mätning eller mätmetod ger inte fog för ett sådant uttalande. Det kan vara så men behöver inte vara så - dina mätningar varken styrker eller avvisar någon kvalite

MVH Lasse

Och jag ber om ursäkt ifall jag drog lite förhastade slutsatser. Jag vill inte trampa Tropic marin på tårna. Läste dock någonstans att kvalitén på deras hinkar varierade. Därmed råder det en viss osäkerhet hos mig och mitt salt. Ska man vara säker får man nog labtesta saltet för att kunna säga något om dess pH-påverkan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

Variationen beror på enligt min förutfattade mening av svaret jag fick från TM att vi måste skaka runt saltet innan vi blandar det. Är väl kanske inte lätt att svinga runt en 25kg men rulla den på golvet liggandes på sidan borde vi klara av och skaka den under tiden.

Sedan kanske man skall dela upp saltet om man har 25Kg i mindre storlekar för att slippa att saltet drar åt sig fukten.

//Jonas

Postat

@ Skiktningarna som kan ske i hinken påverkar med stor sannolikhet hut mycket av spårämnena du får i olika vattenblandningarna men tror inte att det kan påverka en sådan basal sak som pH:t

MVH Lasse

Postat

@Hagbard. Nu är det 45 år sedan jag läste min jämviktslära men jag har för mig att bikarbonat buffrar kraftigast vid pH 7,2 och karbonatjonen någonstans vid pH 9 eller 10. Buffertverkan blir lite svagare mitt emellan. Borat däremot har en jämnare buffertverkan över ett större pHintervall och kan inte förbrukas vid bakteriell nedbrytning (eller av koraller) på samma sätt. PH blir alltså stabilare. Men när vi mäter kH gör man det genom att tillsätta syra och se hur mycket som går åt för att få ned pH till 4,2. Har vi buffrat med borat går det åt syra för att ta hand om det och vi får ett för högt värde på kH.

Och för korallskötsel är oftast kH- värde viktigare än pH.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...