Gå till innehåll

Högt kH men lågt pH


johnsson_82

Rekommenderade inlägg

Som jag förstått det så är kH starkt förknippat med pH och har man ett högt kH så bör man också kunna hålla ett högt pH. Antagligen är det inte alls så här enkelt. Jag har ett väldigt högt kH för ett saltvattensakvarium men mitt pH-värde är för lågt. I nuläget ligger kH på 10 och pH på 7,8.

Jag använder osmosvatten och jag tillsätter Tropic Marin triplebuffer som ska höja pH och stabilisera kH. Detta tillsätter jag 1 gång i veckan då jag gör ett 10% vattenbyte. Anledning till att jag använder buffern överhuvudtaget var att jag tidigare hade både lågt pH och lågt kH.

Jag skulle föredra att ha ett pH på 8,2 och ett kH på 8,5 men hur gör man för att sänka kH men samtidigt höja pH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du befarade så är det inte riktigt så enkelt.

Ca, mg, kH samspelar med varandra, om dessa ligger i balanserade nivåer så bör man teoretiskt ha ett pH på runt 8-8.3.

Sen ska man blanda in luftblandningen i rummet, hög CO2 halt ger ett lägre pH.

Fotosyntesen i karet påverkar med, så pH pendlar en del över dygnet med, oftast som högst på kvällen precis när lyset släcks.

Det är bara början.

Till att börja med så bör vi även få reda på dina värden på Ca och mg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du använder Triple buffer får du ett oväntat fenomen.

En av de verksamma substanserna i triple buffer är borat. Det fungerar som en buffer och ger utslag på kH- testen men har ingen som helst inverkan för korallerna.

Det betyder att en del av det mätvärde du får för kH inte har någon inverkan på livet i karet. Hur mycket vet man inte utan ett separat test för borat.

Vad jag vet finns det inte även om Salifert jobbar på det.

Jag skulle sluta med Triple buffer om du har tänkt ha koraller. För Fish only kar är det en utmärkt produkt.

I havet ligger Ca på ungefär 400 och kH på 7. Ca ligger inom felmätningsmarginalen så där är ingen anledning till åtgärd. Man brukar ofta hålla ett lite högt värde för att ha marginal då korallerna är känsligare mot brist än mot överskott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du använder Triple buffer får du ett oväntat fenomen.

En av de verksamma substanserna i triple buffer är borat. Det fungerar som en buffer och ger utslag på kH- testen men har ingen som helst inverkan för korallerna.

Det betyder att en del av det mätvärde du får för kH inte har någon inverkan på livet i karet. Hur mycket vet man inte utan ett separat test för borat.

Vad jag vet finns det inte även om Salifert jobbar på det.

Jag skulle sluta med Triple buffer om du har tänkt ha koraller. För Fish only kar är det en utmärkt produkt.

I havet ligger Ca på ungefär 400 och kH på 7. Ca ligger inom felmätningsmarginalen så där är ingen anledning till åtgärd. Man brukar ofta hålla ett lite högt värde för att ha marginal då korallerna är känsligare mot brist än mot överskott.

Det hade jag ingen aning om! Konstigt att bufferten inte lyckas höja mitt pH dock, det ligger på 7,8.

Mitt kar är ett nano på 30 liter och jag kommer bara köra mjukkoraller och lägre djur som snäckor och räkor. Kanske ska sluta med bufferten då som du säger. Är lite rädd för att mitt pH-värde ska sjunka ytterligare då. Jag använder Tropic marins seasalt och det verkar inte kunna höja pH till en önskvärd nivå. Det var anledningen till att jag började tillsätta buffert från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade jag ingen aning om! Konstigt att bufferten inte lyckas höja mitt pH dock, det ligger på 7,8.

Mitt kar är ett nano på 30 liter och jag kommer bara köra mjukkoraller och lägre djur som snäckor och räkor. Kanske ska sluta med bufferten då som du säger. Är lite rädd för att mitt pH-värde ska sjunka ytterligare då. Jag använder Tropic marins seasalt och det verkar inte kunna höja pH till en önskvärd nivå. Det var anledningen till att jag började tillsätta buffert från början.

I ett 30 liters känns det helt meningslöst med buffert, framförallt när man enbart kör mjukkoraller.

Vattenbyten räcker i regel gott, ungefär 10% i veckan kommer man långt med.

Som sagt så samspelar ca, mg och kh. Är dessa på någorlunda vettiga nivåer så blir pH det det blir, ingen anledning att hålla på och laborera med det om koraller och djur mår bra.

Använd ett vettigt salt som t.ex. KZ Reefers Best.

För att enbart hålla pH på en högre nivå så kan man köra med kalkvatten (finns en del trådar om detta), men jag skulle inte oroa mig, den ger även ett ca och i viss mån kh tillskott, är dessa redan höga så kan det bli fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett 30 liters känns det helt meningslöst med buffert, framförallt när man enbart kör mjukkoraller.

Vattenbyten räcker i regel gott, ungefär 10% i veckan kommer man långt med.

Som sagt så samspelar ca, mg och kh. Är dessa på någorlunda vettiga nivåer så blir pH det det blir, ingen anledning att hålla på och laborera med det om koraller och djur mår bra.

Använd ett vettigt salt som t.ex. KZ Reefers Best.

För att enbart hålla pH på en högre nivå så kan man köra med kalkvatten (finns en del trådar om detta), men jag skulle inte oroa mig, den ger även ett ca och i viss mån kh tillskott, är dessa redan höga så kan det bli fel.

Ok, då upphör användningen av buffer från och med nu. Är inte Tropic Marin ett vettigt salt? Har precis köpt 10 kg som kommer att räcka ett bra tag när jag har ett så litet kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic marin är i regel ett mycket bra salt, men på senare tid verkar det som det kan variera ganska mycket mellan batcherna, framförallt på 25kg hinkarna (pro varianten).

Kontrollmät saltet i en nyblandad hink innan du byter, så ser du snabbt om det felar något (det bör man alltid göra när man öppnar en ny hink oavsett märke).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic marin är i regel ett mycket bra salt, men på senare tid verkar det som det kan variera ganska mycket mellan batcherna, framförallt på 25kg hinkarna (pro varianten).

Kontrollmät saltet i en nyblandad hink innan du byter, så ser du snabbt om det felar något (det bör man alltid göra när man öppnar en ny hink oavsett märke).

Man lär sig nya saker hela tiden när man rookie i den här hobbyn....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När mäter du pH - på morgonen (innan ljuset är tänt) eller strax före det släcks? Det kan skilja upp mot 0,4 beroende på när du mäter. Lägst innan ljuset går på och högst precis innan det släcks. Har du något skumgummifilter i karet - om - ta då och gör det rent ganska ofta om pH fortsätter att vara lågt. När karet gått ett tag kan du utan problem byta 10 liter i veckan - den mängden räcker väldigt långt för ALLA koraller i ett nano och gör du så - glöm alla tillsatser - lägg pengarna på salt i stället.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som Lasse skriver, Börja byt 10 liter vatten i veckan när karet har gått ett litet tag. Om du gör så så behöver du aldrig köpa några andra preparat. Häng inte upp dig för mycket på PH värdet heller. När man börjar med saltvatten kan man bli lite 'nipprig' om inte alla parametrar stämmer till 100%, efter ett tag förstår man att de inte måste det. Det räcker bra om de håller sig inom marginalerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När mäter du pH - på morgonen (innan ljuset är tänt) eller strax före det släcks? Det kan skilja upp mot 0,4 beroende på när du mäter. Lägst innan ljuset går på och högst precis innan det släcks. Har du något skumgummifilter i karet - om - ta då och gör det rent ganska ofta om pH fortsätter att vara lågt. När karet gått ett tag kan du utan problem byta 10 liter i veckan - den mängden räcker väldigt långt för ALLA koraller i ett nano och gör du så - glöm alla tillsatser - lägg pengarna på salt i stället.

MVH Lasse

När jag påbörjade den här tråden så gjorde jag pH-mätningen på morgonen och då låg pH på 7,8. Jag har gjort en ny mätning nu på kvällen och då är pH 8,0. Lite bättre men jag skulle vilja få upp det lite till.

Jag har ett skumfilter som jag brukar rengöra en gång i veckan i samband med mitt 10% vattenbyte. Borde jag byta mer vatten? Du skriver 10 liter. För mitt 30 liters nano (som innehåller ca 25 liter vatten) skulle detta innebära 40% vattenbyte, är detta för mycket eller helt ok?

Jag kommer att sluta med att dosera buffert och enbart köra på salt. Ska också mäta pH i mitt nyblandade saltvatten inför nästa vattenbyte. Detta för att se om Tropic marin seasalt håller måttet vad gäller pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som Lasse skriver, Börja byt 10 liter vatten i veckan när karet har gått ett litet tag. Om du gör så så behöver du aldrig köpa några andra preparat. Häng inte upp dig för mycket på PH värdet heller. När man börjar med saltvatten kan man bli lite 'nipprig' om inte alla parametrar stämmer till 100%, efter ett tag förstår man att de inte måste det. Det räcker bra om de håller sig inom marginalerna.

10 liter vb = 40% vb i mitt kar. Är det ok, det blir inte för stora svängningar i balansen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rengör skumgummifiltret oftare. De är bra och gör sitt jobb - men allt det kletiga du får bort när du gör rent är bakterier som bildats i filtret - inte skit från akvariet. Dessa bakterier producerar koldioxid när det bryter ner ämnen i vattnet. Du optimerar ytan för sådana bakterier och tillväxten gör att pH sänks pga koldioxiden som produceras.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rengör skumgummifiltret oftare. De är bra och gör sitt jobb - men allt det kletiga du får bort när du gör rent är bakterier som bildats i filtret - inte skit från akvariet. Dessa bakterier producerar koldioxid när det bryter ner ämnen i vattnet. Du optimerar ytan för sådana bakterier och tillväxten gör att pH sänks pga koldioxiden som produceras.

MVH Lasse

Då är det kanske bättre att jag kör utan skumfilter, borde ju finnas tillräckligt med bakterier i stenen. Dock så behöver jag nog nåt som fångar upp allt grums som blir när jag skrapar rutorna, har en del grönalger. Får fundera på hur jag ska göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag är min vattenbytardag. Jag har blandad nytt saltvatten och testat pH på det som ni rekommenderade mig att göra. I det nyblandade vattnet har jag ett pH på 7,9. Därmed tycker jag inte att mitt salt (Tropic marin seasalt) håller måttet. Värdet borde ligga på 8,2 tycker jag. Bör jag vara orolig för mitt låga pH-värde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag är min vattenbytardag. Jag har blandad nytt saltvatten och testat pH på det som ni rekommenderade mig att göra. I det nyblandade vattnet har jag ett pH på 7,9. Därmed tycker jag inte att mitt salt (Tropic marin seasalt) håller måttet. Värdet borde ligga på 8,2 tycker jag. Bör jag vara orolig för mitt låga pH-värde?

Vad mäter du pH med?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...