Postat 27 december 201311 Är Tjenare all gummor och gubbar Àven er andra.TÀnkte delge er lite smÄ hÀftiga erfarenheter. KÀnde jag ville fÄ ner fosfaten lite dÄ mitt kar blivit eftersatt pga sjukdom i familjen:( SÄ det va lite smÄ brunt i sanden. I övrigt inte mycket alger.SÄ jag tippade i5Ml av medlet en ganska lÄg dos enligt flarran sÄ ska det sÀnka ca 0.1ppm och enligt flarran kan man ta bort sÄ mycke som 1.5ppm/ dag som mÀst. Dammade till rÀtt skapligt i karet. TÀnkte inte sÄ mycke mer pÄ det dÄ det stÄr att lÀtt dimma kan förekomma under flera timmar. Poff sÄ slocknade lampan "timer". NÀr jag vaknade pÄ morgonen sÄ va hela karet fullt av en massa belÀggningar korallerna va sÄ man kunde damma av dom sÄ fort det ivÀg en hisklig massa gucka. SÄ dÄ tog jag till stora arteleriet vattenbyte pÄ 100L ca 40% sög upp sÄ mycket av sörjan som möjligt.Kollade alla vÀrden dom sÄg bra ut fosfaten hade ej sjunkit sÄ mycke frÄn 0.07 till 0.06.NÄgra timmar senare belÀggning i hela karet igen korallerna ser en risigare ut. caliendrumen som va hur fin som helst kan man nog se som död samt lite andra spser. StjÀrnpolyperna ser inte ut och gilla lÀget redigt lika sÄ euphillier nÄgra stycken ser risiga upp. Fundera va ska jag göra nu ser att stenen Àr full lika sÄ korallerna med belÀggningar. suger ut mer av skiten ca 30L nu dag 3 ser jag hur alger "trÄdalger" Àr pÄ g all över dvs fosfat mÀter fosfaten igen den ligger pÄ 0.05 dvs att algerna suger i sig bunden fosfat.Dag 4 hela karet full sketet med cyano stora delar av spserna Àr slokade. samtiliga snÀckor stendöda fosfaten ett faktum upp.dag 6 nu ser det kanske aningen bÀttre ut med sanden har inte varit brunare och alger jag inte haft pÄ 1 Är kryllar det av.NÄgon som haft denna erfarenhet? KÀnns helt livsfarligt för karet iaf
Postat 28 december 201311 Ă„r Ăr det Microbe lift phosphate remover för sötvatten du anvĂ€nt?Vad jag vet (och hittar pĂ„ deras hemsida) har de inget sĂ„dant för saltvatten?
Postat 28 december 201311 Är Den Àr för sött och salt köpt pÄ korallfisken. Dom har bara salt saker uteslutande. StÄr reefsafe pÄ flarran. Men det vÀrkar ha slutat i katastrof. blir det inte bÀttre innan nÀsta vecka Àr slut sÄ funderar jag pÄ att lÀgga ner karet och köra om frÄn start igen med ny sten hela kittet för nÄgot Àr inte som det ska nu efter detta medel.
Postat 28 december 201311 Är Antagligen innehÄller det lantanklorid och du gjorde missen att försöka ta bort mer fosfat Àn vad du hade i vattnet.StÄr det inget pÄ flaskan i stil med "FÄr absolut inte överdoseras"?Lantanklorid fungerar sÄ att det blir en fÀllning som skall skummas ut. Det behövs alltsÄ en skaplig skumning. Blir det kvar av fÀllningen i i karet fixar bakterier det pÄ nÄgra dager. Och sÄ stiger fosfatvÀrdet igen.Om fosfatvÀrdet gÄr ner till noll snabbt mÄr korallerna inte bra lindrigt sagt.
Postat 28 december 201311 Är Har lÀst pÄ flaskan nu samt pÄ nÀtet stÄr att vid överdosering sÄ blir det grumligt ett lÀngre tag samt ej pÄverkar ph eller kh. samt att fÀllningen inte innehÄller organisk kolkÀlla. Vet i fanken om jag nu överdoserade varför kommer alla dessa alger och elÀnde nÀr jag bytt skapligt med vatten. Skumt detta. Skummaren har ej fÄtt fnatt pÄ nÄgot sÀtt utan tuffat pÄ som vanligt. Och jag har ju en rÀtt skaplig skummare. Fattar 0. Ät skogen gick det och det med stil Lantan clorid Àr det vÀl garanerat i har ej fÄtt det bekrÀftat. Men en sÄ har jag ej stött pÄ nÄgon flytande remover som ej anvÀnder sig av Lantan Clorid. FrÄgan Àr ju dÄ varför min skummare ej fick rycket. Men det förklarar att karet rasade om det fÀllts ut bunden fosfat pga fÀllning och det har chockat det levande i karet. Men snÀckorna borde ju klarat sig?Men den relativt lÄga dosen borde ju inte vara för myckeTack jÀtte mycket för svar
Postat 28 december 201311 Är Jag Àr hyfsat sÀker pÄ att det Àr Lantanumklorid, dÀr finns alla signum Àven om Microbe-liftŽs chefsbiolog hÀvdade att sÄ inte var fallet nÀr jag frÄgade honom.....Lantanumklorid funkar bÀst i via filtermattor, direkt i skummar-insuget eller i ett separat kar dÀr bottensatsen kan decanteras.HÀller du det direkt i karet, (förutom att snabbsÀnkningar Àr skadliga) sÄ hÀnder exakt det som Stig beskriver.
Postat 28 december 201311 Är greger ska man typ droppa i sumpen precis över skummar pumpen ? lite under lÄng tid istÀllet för shocka karet med stor mÀngd pÄ en gÄng?
Postat 28 december 201311 Är NÄgra droppar i taget, rakt i luftinsuget tycker jag funkar bra - efterskölj med lite osmosvatten för att undvika utfÀllning i insuget.
Postat 28 december 201311 Är Har kört med det flera gÄnger utan problem, först hÀllde jag det direkt i sumpen, dimmade igen hela karet, men inget tog skada. Efter det började jag spÀda ut det i osmosvatten droppa det i ytavrinningen (plastmugg med nÄlstick i botten som sakta droppade det i ytavrinningen), fin filterstrumpa i sumpen dÀr ytavrinngen rinner ut som fÄngade upp det mesta av utfÀllningen, och sen en skummare som tog det mesta av resten, blev vÀldigt lite utfÀllning i karet med denna metoden.Det Àr ju vÀldigt konstigt att inte skummaren ballade ur, finns fÄ saker som fÄr skummaren att balla ur mer Àn flytande fosfatremover, och jag har ocksÄ vÀldigt överdimensionerad skummare, en som klarar av över 1000L i ett kar pÄ 112L
Postat 28 december 201311 Är jo jag fattar inte redigt vad som hÀnder. jag kör ju med skumfilter som kramas ur dagligen. En tanke jag har Àr att min sten Àr vÀldigt gammal och dosig om den bundit mycke fosfater med Ären. Och ium att den kanske vart lite vÀl lÄgt pÄ kort tid sÄ fÀller stenen ut fosfaten dÄ fÀllningarna kan ha bildat syrefattiga omrÄden med en ph dipp dÀr sedan Àr cirkeln igÄng. Det ser bara vÀrre ut för var dag kÀnner jag med cyano och troligen dino. Tror Mer och mer pÄ att lÀgga ner detta kar. Har tagit ur alla filter med tanken att det kanske fassnat nÄgot skit i dom. Har bara ett patronfilter nu. Men att snÀckor och annan gosigt givit upp? en fördel va att jag fick upp mina borstmaskar pÄ ca 50cm fick upp 5 stycken som trillat av
Postat 28 december 201311 Är Tjena,Jag har nog kört med det dÀr i drygt 2 Är utan problem. Det mÀrks att korallerna inte gillar det om man tar i för mkt pÄ en gÄng men det har aldrig dött ngt. Jag hÀller i en skvÀtt i sumpen dÄ och dÄ.
Postat 28 december 201311 Ă„r TrĂ„kigt det dĂ€r picko 1..jag har anvĂ€nt en annan av deras produkter...cyanoturbo kallar jag den..jag kommer aldrig mer luras av deras skitprodukter...skummaren fick tokspel varje gĂ„ng...fick höra att det var skit som det var menat för som skummades ut..men det tror jag inte pĂ„..det var produkten i flaskan tror jag...tur att skummaren funkade sĂ„ jag vart av med skiten.totalt vĂ€rdelöst i mina ögon..det dĂ€r med borstmaskar kĂ€nner jag igen ocksĂ„...tvĂ„ monster pĂ„ 25+ borta Ăndrat 28 december 201311 Ă„r av hagbard
Postat 28 december 201311 Ă„r Ăr du sĂ€ker pĂ„ att du doserade rĂ€tt mĂ€ngd? Inget fel pĂ„ milliliter och centiliter till exempel? LĂ€tt hĂ€nt, men med stora konsekvenser...
Postat 28 december 201311 Är Jag kan förstÄ att handlare som sÀljer ett mÀrke stÀller frÄgor o sÄnt..typ hur dumt gjorde du...Jag skulle ju i gengÀld kunna tycka att sÀljer man nÄtt som ska vara bra har man sjÀlv provat det?Undrar om det inte ligger till sÄ som ofta i sötvattensvÀrlden...de allra flesta mirakel Àr bara bluff!Inte mer..inte mindre!microbelift Àr bra pÄ marknadsföring tycker jag..sen skÀr det sig!
Postat 28 december 201311 Är Jag tog en spruta som Àr till vattentest den rymmer 5ML. SÄ inget fel dÀr.
Postat 28 december 201311 Är Jag kan förstÄ att handlare som sÀljer ett mÀrke stÀller frÄgor o sÄnt..typ hur dumt gjorde du...Jag skulle ju i gengÀld kunna tycka att sÀljer man nÄtt som ska vara bra har man sjÀlv provat det?Undrar om det inte ligger till sÄ som ofta i sötvattensvÀrlden...de allra flesta mirakel Àr bara bluff!Inte mer..inte mindre!microbelift Àr bra pÄ marknadsföring tycker jag..sen skÀr det sig!NÀr nÄgot gÄr snett sÄ försöker jag hitta felkÀllor/förklaringar... pÄ sÄ sÀtt lÀr man sig förhoppningsvis nÄgot och kan undvika en del bekymmer i framtiden. Jag pÄstÄr inte att ngn har gjort ngt dumt. Men en feldosering hÀnder vÀldigt lÀtt. Jag har sjÀlv kraschat ett kar nÀr jag skulle Àndra doseringen av NOPX frÄn 20ml till 10. Tryckte fel pÄ doserpumpen och doserade sedan 120ml i ett par dagar. Jag tog en spruta som Àr till vattentest den rymmer 5ML. SÄ inget fel dÀr. SÄ dÄ var den felkÀllan utesluten. Hur mÄdde korallerna innan vattenbytet? Hade de börjat dö redan innan? Ett vattenbyte "i panik" kanske stressade ytterligare om alla vÀrden inte riktigt stÀmde?Oavsett sÄ kÀnns Lantanumklorid ofta som en rÀtt riskabel lösning... lÀtt att det blir fel..
Postat 29 december 201311 Är vill tacka alla för svar.Korallerna sÄg vÀldigt bra ut allt va pÄ g uppÄt spser vÀxte pÄ bra. VÀrdena jag mÀtte va dom grundlÀggande och dom sÄg bra ut ph, kh, mg, ca samt nitrat och fosfat. Det som noterats va att fosfaten stigit nÄgot samt att nitratet va lite lÄgt pga att tiden ej funnits för karet.Det jag tror vart jÀkligt fel va att jag hivade i det i karet dÄ jag ej har sump. Och fÀllningen som hamnade all över förorsakade stÀllen med lÀgre ph vilket i sin tur förorsakat att bunden fosfat som funnits i stenen fÀllts ut och det blev en obalans i karet som sedan förorsakade död av snÀckor och en del maskar som levt i sanden som va tÀckt av fÀllningen.Sedan mitt panik byte av vatten förorsakade ytligare en svÀngning utan des like. Och dÄ va cirkusen igÄng?NÄgon som köpet min ide?Det jag skulle ha gjort va att droppa sakta i avrinningen sÄ skummaren fick ta del av fÀllningen pÄ en gÄng samt nÄgon form av strumpa finmasking i returen frÄn kammaren?Kh har skenat nu upp till 10 samt ph rasat till 8 samt mg minskat till 1250
Postat 29 december 201311 Är Jag kan förstÄ att handlare som sÀljer ett mÀrke stÀller frÄgor o sÄnt..typ hur dumt gjorde du...Jag skulle ju i gengÀld kunna tycka att sÀljer man nÄtt som ska vara bra har man sjÀlv provat det?Undrar om det inte ligger till sÄ som ofta i sötvattensvÀrlden...de allra flesta mirakel Àr bara bluff!Inte mer..inte mindre!microbelift Àr bra pÄ marknadsföring tycker jag..sen skÀr det sig!Vore trevligt om du ville specificera dig lite mer vad som skulle kvalificera t.ex Microbe-lift eller andra som mirakelmedel eller skit. Om man ska rÀtta till ett problem sÄ förutsÀtter det att man först stÀller rÀtt diagnos och sedan anvÀnder dÀrför avsedd produkt enligt tillverkarens föreskrifter - gör man det sÄ fungerar deras produkter alldeles utmÀrkt.
Postat 29 december 201311 Är I mitt fall vart det katastof. SÄ sanning med modifikation. Alla kar Àr olika. Jag har placerat koraller som Àr bortlovade i annat kar vilket Àr jÀkligt gött sÄ dom ej far illa. Men det ser inte ljust ut för detta kars framtid:( NÄgon som har tips hur man med minsta möjliga tid kan lösa problemet? DÄ jag ej har sÄ mycket tid just nu svÀrmor fick ett ny stroke idag.
Postat 30 december 201311 Är Vore trevligt om du ville specificera dig lite mer vad som skulle kvalificera t.ex Microbe-lift eller andra som mirakelmedel eller skit. Om man ska rÀtta till ett problem sÄ förutsÀtter det att man först stÀller rÀtt diagnos och sedan anvÀnder dÀrför avsedd produkt enligt tillverkarens föreskrifter - gör man det sÄ fungerar deras produkter alldeles utmÀrkt.Att kvalificera en produkt som bu eller bÀ gör man bara efter egna erfarenheter..fÄr man önskat resultat efter utlovat eller inte? Det Àr en sak..men om man doserar nÄgot mindre en rek. o karet kraschar ellr djur dör Àr typ under all kritik tycker du inte?
Postat 30 december 201311 Är Att kvalificera en produkt som bu eller bÀ gör man bara efter egna erfarenheter..fÄr man önskat resultat efter utlovat eller inte? Det Àr en sak..men om man doserar nÄgot mindre en rek. o karet kraschar ellr djur dör Àr typ under all kritik tycker du inte?Bara för att en person misslyckas med att baka sockerkaka innebÀr inte att alla Àgg Àr skit. Det kan vara fel de specifika Àggen, hur man anvÀnde dem, de andra ingredienserna eller fel pÄ receptet. I det hÀr fallet sÄ tycker jag det intressanta Àr varför det gick sÄ snett den hÀr gÄngen, nÀr det finns gott om andra som har haft positiva erfarenheter av samma produkt.
Postat 31 december 201311 Är Skumt Àr det. Men jag lÀr inte köpa detta nÄgon mer gÄng. Bifogar lite vrÄl snygga mobilbilder
Postat 2 januari 201411 Är Nej, det tycker jag faktiskt inte - det Àr ju upp till anvÀndaren att följa rekommendationer/bruksanvisningar och stÀlla rÀtt diagnos!NÀr man har med sÄ hÀr kÀnsliga biotoper att göra, sÄ finns det inga idiotsÀkra produkter (annat Àn helt verkningslösa, möjligen)Det fanns en trÄd hÀr pÄ forumet om D&D aquascape korallepoxy, dÀr nÄgon hade anvÀnt, typ halva paketet i ett 30litersakvarium - men lÀser man bruksanvisningen sÄ finns en varningstext om just detta - med hÀr blev produkten utmÄlad som en farlig skitprodukt! Hypotetisk frÄga: om man krockar framförandes en bil med ögonen stÀngda, Àr det dÄ bilens fel?Att kvalificera en produkt som bu eller bÀ gör man bara efter egna erfarenheter..fÄr man önskat resultat efter utlovat eller inte? Det Àr en sak..men om man doserar nÄgot mindre en rek. o karet kraschar ellr djur dör Àr typ under all kritik tycker du inte?
Postat 2 januari 201411 Ă„r NĂ„gonting sĂ€ger mig att det föreligger ett missförstĂ„nd hĂ€r! Lika bra att lĂ€gga ner diskutionen..jag klarar inte att vara mer tydlig Ă€n jag Ă€r,mĂ€rk ocksĂ„ vĂ€l att jag har ingenting emot placeboprodukter som inte gör nĂ„gon som helst verkan pĂ„ nĂ„gonting de Ă€ro harmlösa förutom mindre pengar i börsen,för de Ă€ro inte billiga....,utan produkter som Ă€r direkt farliga för karet vĂ€nder jag mig emot...OM nu anvĂ€ndaren gjort alla rĂ€tt...men du kanske inte har nĂ„gra problem med det?(avd. missförstĂ„nd) Ăndrat 2 januari 201411 Ă„r av hagbard
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.