Gå till innehåll

Microbe-Lift Phoshate Remover erfarenheter


Guest

Rekommenderade inlägg

Tjenare all gummor och gubbar även er andra.

Tänkte delge er lite små häftiga erfarenheter.

Kände jag ville få ner fosfaten lite då mitt kar blivit eftersatt pga sjukdom i familjen:( Så det va lite små brunt i sanden. I övrigt inte mycket alger.

Så jag tippade i5Ml av medlet en ganska låg dos enligt flarran så ska det sänka ca 0.1ppm och enligt flarran kan man ta bort så mycke som 1.5ppm/ dag som mäst. Dammade till rätt skapligt i karet. Tänkte inte så mycke mer på det då det står att lätt dimma kan förekomma under flera timmar. Poff så slocknade lampan "timer". När jag vaknade på morgonen så va hela karet fullt av en massa beläggningar korallerna va så man kunde damma av dom så fort det iväg en hisklig massa gucka.

Så då tog jag till stora arteleriet vattenbyte på 100L ca 40% sög upp så mycket av sörjan som möjligt.

Kollade alla värden dom såg bra ut fosfaten hade ej sjunkit så mycke från 0.07 till 0.06.

Några timmar senare beläggning i hela karet igen korallerna ser en risigare ut. caliendrumen som va hur fin som helst kan man nog se som död samt lite andra spser. Stjärnpolyperna ser inte ut och gilla läget redigt lika så euphillier några stycken ser risiga upp. Fundera va ska jag göra nu ser att stenen är full lika så korallerna med beläggningar. suger ut mer av skiten ca 30L nu dag 3 ser jag hur alger "trådalger" är på g all över dvs fosfat mäter fosfaten igen den ligger på 0.05 dvs att algerna suger i sig bunden fosfat.

Dag 4 hela karet full sketet med cyano stora delar av spserna är slokade. samtiliga snäckor stendöda fosfaten ett faktum upp.

dag 6 nu ser det kanske aningen bättre ut med sanden har inte varit brunare och alger jag inte haft på 1 år kryllar det av.

Någon som haft denna erfarenhet? Känns helt livsfarligt för karet iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är för sött och salt köpt på korallfisken. Dom har bara salt saker uteslutande. Står reefsafe på flarran. Men det värkar ha slutat i katastrof. blir det inte bättre innan nästa vecka är slut så funderar jag på att lägga ner karet och köra om från start igen med ny sten hela kittet för något är inte som det ska nu efter detta medel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen innehåller det lantanklorid och du gjorde missen att försöka ta bort mer fosfat än vad du hade i vattnet.

Står det inget på flaskan i stil med "Får absolut inte överdoseras"?

Lantanklorid fungerar så att det blir en fällning som skall skummas ut. Det behövs alltså en skaplig skumning. Blir det kvar av fällningen i i karet fixar bakterier det på några dager. Och så stiger fosfatvärdet igen.

Om fosfatvärdet går ner till noll snabbt mår korallerna inte bra lindrigt sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst på flaskan nu samt på nätet står att vid överdosering så blir det grumligt ett längre tag samt ej påverkar ph eller kh. samt att fällningen inte innehåller organisk kolkälla. Vet i fanken om jag nu överdoserade varför kommer alla dessa alger och elände när jag bytt skapligt med vatten. Skumt detta. Skummaren har ej fått fnatt på något sätt utan tuffat på som vanligt. Och jag har ju en rätt skaplig skummare. Fattar 0. åt skogen gick det och det med stil :(

Lantan clorid är det väl garanerat i har ej fått det bekräftat. Men en så har jag ej stött på någon flytande remover som ej använder sig av Lantan Clorid. Frågan är ju då varför min skummare ej fick rycket. Men det förklarar att karet rasade om det fällts ut bunden fosfat pga fällning och det har chockat det levande i karet. Men snäckorna borde ju klarat sig?

Men den relativt låga dosen borde ju inte vara för mycke

Tack jätte mycket för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är hyfsat säker på att det är Lantanumklorid, där finns alla signum även om Microbe-lift´s chefsbiolog hävdade att så inte var fallet när jag frågade honom.....;)

Lantanumklorid funkar bäst i via filtermattor, direkt i skummar-insuget eller i ett separat kar där bottensatsen kan decanteras.

Häller du det direkt i karet, (förutom att snabbsänkningar är skadliga) så händer exakt det som Stig beskriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med det flera gånger utan problem, först hällde jag det direkt i sumpen, dimmade igen hela karet, men inget tog skada. Efter det började jag späda ut det i osmosvatten droppa det i ytavrinningen (plastmugg med nålstick i botten som sakta droppade det i ytavrinningen), fin filterstrumpa i sumpen där ytavrinngen rinner ut som fångade upp det mesta av utfällningen, och sen en skummare som tog det mesta av resten, blev väldigt lite utfällning i karet med denna metoden.

Det är ju väldigt konstigt att inte skummaren ballade ur, finns få saker som får skummaren att balla ur mer än flytande fosfatremover, och jag har också väldigt överdimensionerad skummare, en som klarar av över 1000L i ett kar på 112L ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag fattar inte redigt vad som händer. jag kör ju med skumfilter som kramas ur dagligen. En tanke jag har är att min sten är väldigt gammal och dosig om den bundit mycke fosfater med åren. Och ium att den kanske vart lite väl lågt på kort tid så fäller stenen ut fosfaten då fällningarna kan ha bildat syrefattiga områden med en ph dipp där sedan är cirkeln igång.

Det ser bara värre ut för var dag känner jag med cyano och troligen dino. Tror Mer och mer på att lägga ner detta kar. Har tagit ur alla filter med tanken att det kanske fassnat något skit i dom. Har bara ett patronfilter nu. Men att snäckor och annan gosigt givit upp? en fördel va att jag fick upp mina borstmaskar på ca 50cm fick upp 5 stycken som trillat av

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt det där picko 1..jag har använt en annan av deras produkter...cyanoturbo kallar jag den..jag kommer aldrig mer luras av deras skitprodukter...skummaren fick tokspel varje gång...fick höra att det var skit som det var menat för som skummades ut..men det tror jag inte på..det var produkten i flaskan tror jag...tur att skummaren funkade så jag vart av med skiten.totalt värdelöst i mina ögon..det där med borstmaskar känner jag igen också...två monster på 25+ borta

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan förstå att handlare som säljer ett märke ställer frågor o sånt..typ hur dumt gjorde du...Jag skulle ju i gengäld kunna tycka att säljer man nått som ska vara bra har man själv provat det?Undrar om det inte ligger till så som ofta i sötvattensvärlden...de allra flesta mirakel är bara bluff!Inte mer..inte mindre!microbelift är bra på marknadsföring tycker jag..sen skär det sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan förstå att handlare som säljer ett märke ställer frågor o sånt..typ hur dumt gjorde du...Jag skulle ju i gengäld kunna tycka att säljer man nått som ska vara bra har man själv provat det?Undrar om det inte ligger till så som ofta i sötvattensvärlden...de allra flesta mirakel är bara bluff!Inte mer..inte mindre!microbelift är bra på marknadsföring tycker jag..sen skär det sig!

När något går snett så försöker jag hitta felkällor/förklaringar... på så sätt lär man sig förhoppningsvis något och kan undvika en del bekymmer i framtiden. Jag påstår inte att ngn har gjort ngt dumt. Men en feldosering händer väldigt lätt. Jag har själv kraschat ett kar när jag skulle ändra doseringen av NOPX från 20ml till 10. Tryckte fel på doserpumpen och doserade sedan 120ml i ett par dagar. :(

Jag tog en spruta som är till vattentest den rymmer 5ML. Så inget fel där.

Så då var den felkällan utesluten.

Hur mådde korallerna innan vattenbytet? Hade de börjat dö redan innan? Ett vattenbyte "i panik" kanske stressade ytterligare om alla värden inte riktigt stämde?

Oavsett så känns Lantanumklorid ofta som en rätt riskabel lösning... lätt att det blir fel.. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill tacka alla för svar.

Korallerna såg väldigt bra ut allt va på g uppåt spser växte på bra. Värdena jag mätte va dom grundläggande och dom såg bra ut ph, kh, mg, ca samt nitrat och fosfat. Det som noterats va att fosfaten stigit något samt att nitratet va lite lågt pga att tiden ej funnits för karet.

Det jag tror vart jäkligt fel va att jag hivade i det i karet då jag ej har sump. Och fällningen som hamnade all över förorsakade ställen med lägre ph vilket i sin tur förorsakat att bunden fosfat som funnits i stenen fällts ut och det blev en obalans i karet som sedan förorsakade död av snäckor och en del maskar som levt i sanden som va täckt av fällningen.

Sedan mitt panik byte av vatten förorsakade ytligare en svängning utan des like. Och då va cirkusen igång?

Någon som köpet min ide?

Det jag skulle ha gjort va att droppa sakta i avrinningen så skummaren fick ta del av fällningen på en gång samt någon form av strumpa finmasking i returen från kammaren?

Kh har skenat nu upp till 10 samt ph rasat till 8 samt mg minskat till 1250

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan förstå att handlare som säljer ett märke ställer frågor o sånt..typ hur dumt gjorde du...Jag skulle ju i gengäld kunna tycka att säljer man nått som ska vara bra har man själv provat det?Undrar om det inte ligger till så som ofta i sötvattensvärlden...de allra flesta mirakel är bara bluff!Inte mer..inte mindre!microbelift är bra på marknadsföring tycker jag..sen skär det sig!

Vore trevligt om du ville specificera dig lite mer vad som skulle kvalificera t.ex Microbe-lift eller andra som mirakelmedel eller skit.

Om man ska rätta till ett problem så förutsätter det att man först ställer rätt diagnos och sedan använder därför avsedd produkt enligt tillverkarens föreskrifter - gör man det så fungerar deras produkter alldeles utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall vart det katastof. Så sanning med modifikation. Alla kar är olika. Jag har placerat koraller som är bortlovade i annat kar vilket är jäkligt gött så dom ej far illa. Men det ser inte ljust ut för detta kars framtid:( Någon som har tips hur man med minsta möjliga tid kan lösa problemet? Då jag ej har så mycket tid just nu svärmor fick ett ny stroke idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore trevligt om du ville specificera dig lite mer vad som skulle kvalificera t.ex Microbe-lift eller andra som mirakelmedel eller skit.

Om man ska rätta till ett problem så förutsätter det att man först ställer rätt diagnos och sedan använder därför avsedd produkt enligt tillverkarens föreskrifter - gör man det så fungerar deras produkter alldeles utmärkt.

Att kvalificera en produkt som bu eller bä gör man bara efter egna erfarenheter..får man önskat resultat efter utlovat eller inte? Det är en sak..men om man doserar något mindre en rek. o karet kraschar ellr djur dör är typ under all kritik tycker du inte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kvalificera en produkt som bu eller bä gör man bara efter egna erfarenheter..får man önskat resultat efter utlovat eller inte? Det är en sak..men om man doserar något mindre en rek. o karet kraschar ellr djur dör är typ under all kritik tycker du inte?

Bara för att en person misslyckas med att baka sockerkaka innebär inte att alla ägg är skit. Det kan vara fel de specifika äggen, hur man använde dem, de andra ingredienserna eller fel på receptet.

I det här fallet så tycker jag det intressanta är varför det gick så snett den här gången, när det finns gott om andra som har haft positiva erfarenheter av samma produkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det tycker jag faktiskt inte - det är ju upp till användaren att följa rekommendationer/bruksanvisningar och ställa rätt diagnos!

När man har med så här känsliga biotoper att göra, så finns det inga idiotsäkra produkter (annat än helt verkningslösa, möjligen)

Det fanns en tråd här på forumet om D&D aquascape korallepoxy, där någon hade använt, typ halva paketet i ett 30litersakvarium - men läser man bruksanvisningen så finns en varningstext om just detta - med här blev produkten utmålad som en farlig skitprodukt!

Hypotetisk fråga: om man krockar framförandes en bil med ögonen stängda, är det då bilens fel?

Att kvalificera en produkt som bu eller bä gör man bara efter egna erfarenheter..får man önskat resultat efter utlovat eller inte? Det är en sak..men om man doserar något mindre en rek. o karet kraschar ellr djur dör är typ under all kritik tycker du inte?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någonting säger mig att det föreligger ett missförstånd här! Lika bra att lägga ner diskutionen..jag klarar inte att vara mer tydlig än jag är,märk också väl att jag har ingenting emot placeboprodukter som inte gör någon som helst verkan på någonting de äro harmlösa förutom mindre pengar i börsen,för de äro inte billiga....,utan produkter som är direkt farliga för karet vänder jag mig emot...OM nu användaren gjort alla rätt...men du kanske inte har några problem med det?(avd. missförstånd)

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...