Gå till innehåll

Vilket lysrör behöver jag???


Bliaze

Rekommenderade inlägg

Jag har mitt akvarium i fönsterkarmen där solen alltid lyser då jag inte drar ner persiennerna,

Har nu en fråga. har en armatur med ett lysrör i , frågan är bara vilket lysrör bör jag skaffa mig om jag ska välja ett?

Jag har också en Undervattenlampan halogen.(liten)

Jag hade tänkt mig att ha koraller, anemoner och några clowner.

Klarar dom sig med ett rör bara?

Kan man ha

Förslag på både billigast och bäst

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att det är en vanlig T8 sötvattens belysning. Billigast är väl osram 67 (blått som komplement till solljuset. En bra reflektor ger lika mycket ljus som ett lysrör till. Under vintern lär ljuset inte räcka till då det är mulet för lång tid. Är du händig eller känner någon som är det kan du byta ut inredningen i rampen mot 2 st T5 rör med en inbyggnadsbalk. Det finns flera fabrikat. Reef Zone och Drakfisken har ett som är färdigbyggt med sladd och allt. Arcadia finns i Stockholm men behöver litet mer arbete med inbyggnaden. Jag har 2x24w över min hundra liters karantän men där växer bara röd skivanemon. Alla andra koraller står still eller minskar så mer ljus krävs egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Solbelysta akvarium brukar inte vara bra.

Det blir lätt väldigt varmt de dagar solen ligger på vilket kräver extra kylning, man får lättare alger p.g.a. värmen och belysningstiden under sommaren och under vintertid kan det blir knepigare att få upp ljusstyrkan eftersom man kanske inte har rustat tillräckligt bra under sommarperioden.

Frågan om koraller, anemoner och clowner klarar sig är lite öppen.

Det finns koraller som klarar sig med extremt lite ljus utan att de behöver matas. Men de koraller som du troligtvis har spanat på i affärerna mår bättre av mera ljus.

Anemoner är inte att tänka på om du inte är beredd att skaffa en bra ljuskälla. Sedan är det väl tveksamt om man kan ha anemoner i små akvarium tillsammans med andra djur. De är väldigt krävande både vad det gäller ljus och vattenvärden samtidigt som det mesta är mat för en anemon.

Ett litet akvarium med anemon skulle således vara svårt att uppnå då det blir svårt att få anemonen att trivas, fiskarna är under ständigt hot, belysningen blir knepig att lösa och skulle anemonen få för sig att vandra så kommer den med största sannolikhet att bränna det mesta.

Skulle rekommendera att du inhandlar "relativt" stark ljus det vill säga T5:or som räcker till en del mjukkoraller. Dessa mjukkoraller kan enkelt användas som substitut till clownerna som likagärna bor i en mjukkorall.

Precis som Stig nämner ovan så har drakfisken bra lösningar på belysning och gäller detta ett nanoprojekt så kommer du nog inte billigare undan med den kvaliten som det är på hans produkter.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Stig nämner ovan så har drakfisken bra lösningar på belysning och gäller detta ett nanoprojekt så kommer du nog inte billigare undan med den kvaliten som det är på hans produkter.

mvh Andre

nanokar vet jag inte om jag har? Vart går gränser? Jag har ju 120 l

Temperaturen har legat kring 24-28 * även när solen legat på.

Är det alltså för lite att ha anemoner i ett 120 l akvarium? Om jag nu vill ha anemoner vilket är ditt tips då? vad gäller belysning och plasering. kan den vara kvar i balkongöppningen som det är den står vid? eller borde jag flytta den och köpa mig ett T5 rör och något ljus?

Halogenlampan i vattnet hjälper inte så mycket eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns anemoner som går bra i små akvarier. Aiptasia och Majano brukar gå så bra att de tränger ut koraller. Anemonia equiana från medelhavet och atlanten upp till engelska kanalen brukar också gå bra men den finns inte i de svenska saltaffärerna. Symbiosanemoner för Clownfiskar är inte att tänka på.

Funderar du på mer ljus räcker ett T5 inte långt. Två kanske kan gå i kombination med den belysning du redan har men för stenkoraller bör du ha fyra. Jag har fyra T5 54w över mitt 250 liter fraggkar och det ser jag som minimum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...