Gå till innehåll

Hjälp Acroporor dör!


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Skrev om detta i min generalla tråd för mitt akvarium men fick inget svar där så jag skriver här istället. Om nån moderator har något emot det så får ni gärna ta bort det inlägget i min tråd här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49936-Vidofners-f%F6rsta-%28-400-liter%29&p=570977#post570977

--------------

Det är väldigt synd att man inte får använda svordomar på forumet för jag upptäckte precis en grej som får mig att vilja svära och gråta. Vet inte om detta har att göra med att jag låtit temperaturen gått ner när jag tog bort doppvärmaren, att jag gjorde ett stort vattenbyte på 50%, att jag matat mkt mer med frysmat för att locka fram solkorallen eller en blandning av allt men jag upptäckte precis att flera acroporor håller på vitna och detta har hänt på några dagar tror jag :(!

Den första bilden är en acropora valida som jag bytte till mig av en här på guiden mot en naso kirurg och den har hållt på dött rätt länge nu. I och med att den var i dålig skick när jag fick den så har jag inte brytt mig så mycket om den utan istället glatt mig åt att Acropora yongei (bali green slimer, tredje bilden) som jag också fick har mått bra och visat tecken på tillväxt. Denna visar ju dock tecken på att dö vid "roten" av sig som ni kan se på bilden.

Den andra och den fjärde bilden ser man ju också att den håller på dö. Dessa koraller har jag haft rätt länge och även om de knappt har vuxit något så har dem i alla fall sett ut att må bra.

post-5397-14468932058074_thumb.jpg

I övrigt så har jag faktiskt haft en del bortfall på just acroporor. Vet inte om det är mitt rev som är för långt (högsta punken är 25cm under ytan) eller om mitt ljus är otillräckligt men när det kommer till sps:er så har jag väldigt dålig tillväxt. Jag har dock två spser som växer så det knakar och det är två Seriatopora hystrix (tror jag). Ljuset jag har är en pacific sun hyperion led ramp på 150w x 2

Behöver hjälp här... vad tror ni det kan vara och vad bör jag göra? Green slimern sitter ju rätt långt ner t.ex. Ska jag flytta upp den och skära bort det döda eller? Den visar ju dock tecken på tillväxt så det känns ju inte som att det borde behövas. Har satt i värmaren igen ifall det skulle vara just det.

Gjorde tester för säkerhet skull och dessa visar 0.5 i nitrat och 0.05 i fosfat så inga farliga värden där. Har även satt tillbaka doppvärmaren.

En annan sak jag märkt nyligen är att jag fått diatomer. Jag gissar på att det har att göra med att alla mina membran till osmosen är ett år gamla och silikatmembranet ska egentligen bytas 2-4 gånger per år vad jag läst. Dock tycker jag inte detta borde spela nån roll eftersom vissa kör ju med kranvatten rakt av utan problem.

Hjälp!

post-5397-14468932057455_thumb.jpg

post-5397-14468932057686_thumb.jpg

post-5397-14468932057879_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hade du för Alk-värde innan & efter 50% vattenbytena? Alk-sving är det som oftast resulterar i STN från basen för mig. Men alla snabba fluktuationer i värden kan göra det där.

Appropå ljus så växer gärna Hystrix på bra i lägre ljus, de går inte att jämföra med Acroporor oftast. Även om det finns variationer inom Acropora med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hade du för Alk-värde innan & efter 50% vattenbytena? Alk-sving är det som oftast resulterar i STN från basen för mig. Men alla snabba fluktuationer i värden kan göra det där.

Appropå ljus så växer gärna Hystrix på bra i lägre ljus, de går inte att jämföra med Acroporor oftast. Även om det finns variationer inom Acropora med.

Den gick från 7 till 7.3 så ingen stor skillnad. Magnesium gick från 1290 till 1350 och kalcium gick från 425 till 440. Har tidigare frågat mig om min ramp ger tillräckligt med ljus eftersom min flakväxande montipora knappt växer alls och dem ska ju vara så väldigt enkla att sköta men i stort sätt alla har röstat ner mig och säger att min ljusramp ska vara tillräckligt. Även handlarna... Men även om det vore ljuset så borde det ju inte få sån här snabbt negativ effekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen erfarenhet alls om detta men har för mig att jag läste att man kunde gå upp till 5 i nitrat om det är nollat övrigt.

kaliumvärdet?

Det är inte nollat dock... inte mkt nitrat men lite finns ju i alla fall. Kaliumet ligger på 380 så där är jag safe också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte jag kunde berätta exakt allt jag tillsätter akvariumet för att underlätta folk att hjälpa mig pinpointa vad felet kan vara

- Fauna Marin Ballingsalter+spårämnen

- Fauna Marin Ultra Organic

- Fauna Marin UltraMinS

- Fauna Marin Color Elements

- Vid tillfällen så tillsätter jag salpeter för att höja nitrat

- Fauna Marin Ultra phos aluminium baserad fosfatremover

- Använder tropic marines salt

- Använder ingen kolkälla eftersom jag aldrig haft problem med nitrat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tittat på dina koraller så ser de inte direkt undernärda ut, jag skulle sluta med allt som innehåller näring. Ditt akuta problem tror jag är det gamla vanliga problemet, för mycket trixande med värden som åker hit och dit, det går med enklare SPSer men inte med acroporor.

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall inte tillsätta både ballingspårelement ihop med min s och organic. Du får allt vad korallerna behöver i de 2 preparaten det blir annars käka påkaka som du kör nu och för mkt är lika kass som för lite.

Jasså? Det hade jag ingen aning om

hur har du det med cirkulation?

Cirkulationen är det inge problem med kör dubbla tunze 6095 på i stort sätt 100% styrka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall inte tillsätta både ballingspårelement ihop med min s och organic. Du får allt vad korallerna behöver i de 2 preparaten det blir annars käka påkaka som du kör nu och för mkt är lika kass som för lite.

Stämmer detta verkligen? Det är helt olika saker i innehållsförteckningen.

Deras nya color-grejer vet jag iofs inte om det kan bli kaka på kaka med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa alla tillsatser och kör enbart med ballingsalterna tills vidare.

Det är väldigt lätt att överdosera spårämnena. Jag fick bäst resultat med 1/4 dels dos av trace elementen i ballingen och då var karet knökat med sps.

Sista tiden innan jag la ner mitt förra kar så doserade jag alla spårämnen manuellt, hade ett par koraller som blev lite dassiga i färgen bla. och då var det dags för en liten skvätt.

Ultamin och dylikt behövs oftast bara i ytterst liten dos det med, vill minnas att jag gav en dagsdos i veckan ungefär när jag använde det.

Körde med balanserade balling classic receptet.

Alla kar är naturligtvis olika, men det är min erfarenhet.

Sådant man inte kan mäta är alltid farligt att dosera.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde mitt kär med ballong och bara organic samt min s för några år sedan och jag hade väldigt friska fina koraller då. Det som var synd var att det var ganska dyrt. Organic är ju ett spårelement som blå innehåller kalium. Min s är ju vitaminer , aminosyror och spårelement.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa alla tillsatser och kör enbart med ballingsalterna tills vidare.

Det är väldigt lätt att överdosera spårämnena. Jag fick bäst resultat med 1/4 dels dos av trace elementen i ballingen och då var karet knökat med sps.

Sista tiden innan jag la ner mitt förra kar så doserade jag alla spårämnen manuellt, hade ett par koraller som blev lite dassiga i färgen bla. och då var det dags för en liten skvätt.

Ultamin och dylikt behövs oftast bara i ytterst liten dos det med, vill minnas att jag gav en dagsdos i veckan ungefär när jag använde det.

Körde med balanserade balling classic receptet.

Alla kar är naturligtvis olika, men det är min erfarenhet.

Sådant man inte kan mäta är alltid farligt att dosera.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Nu har jag ju dock tre dunkar med färdigblandad vätska med ballingsalt+spårämnen. Kan jag inte skippa ultramin och organic istället? Tråkigt att behöva kassera allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ju dock tre dunkar med färdigblandad vätska med ballingsalt+spårämnen. Kan jag inte skippa ultramin och organic istället? Tråkigt att behöva kassera allt

Jo, det kan du. Men egentligen borde du nog bara dosera ballingsalterna ett tag. Lägg ner allt annat utom Balling helt enkelt, inget är nödvändigt för korallernas överlevnad/trivsel. Alla sådana tillsatser är till för när man kan läsa sina redan välmående koraller lite bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...