Gå till innehåll

Orbit Marine Led


Pasaputte

Rekommenderade inlägg

Hej

Är det nån som vet nåt om denna Led **Orbit Marine Led**

den ser väldigt interressant och billigt, jag mailade med Marinedepot och den kan fungera i Europa med en transformator som kostar 300 Kr från Conrad.

Frakten blev 60$ från USA, Marine depot fraktar till Sverige.

är det värt att betala för en sånt ? jag tänkte ha en sånt på min Juwel Rio 125, eller kankse ni vet nån återförsäljare för Orbit i Sverige.

http://www.marinedepot.com/Current_USA_Orbit_Marine_LED_Aquarium_Light_20_Inch_LED_Light_Fixtures-Current_USA-CU04100-FILTFILDTN-vi.html

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar man på vilka värden dom ger på PAR i olika höjd i karet så är det inte någon vidare för koraller 24" är ungefär 60cm...

Frågan är även hur bra spridningen blir då jag misstänker att värdena är tagna direkt under rampen (som man normalt gör).

Personligen så tycker jag att den verkar relativt ineffektiv per krona även om funktionerna säkert är trevliga.

Skall man ha den till en FO burk med lite enklare mjukisar så blir det säkert bra..

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Nixon

jag är ny i denna värld , jag testade SPS och det gick inte bra ,

jag har bara knappar och Xenia och lite muchrooms inget annat

mitt kar är en Juwel Rio 125 L den är 81X36X50, tror du det räcker för min del ?

kanske nåt annat alternativ som du rekomenderar bara mitt problem att jag kan ej hänga från tacket så det måste ligga på karet.

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack

räcker med en sånt ?

En dum fråga i Juwel Rio det finns i mitten den plast skiva som håller karet eller den vita plasten runt om , om jag skaffar en sånt kommer den vara nästa i mitten ovan på den plasten och jag tror jag forlorar en del av ljuset där.

vet ni om men kan kappa bort den plasten utan att det blir problem ? det blir enklare om det går .

post-7293-14468932083031_thumb.jpg

MVH

Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ska vara där annars kan karet bukta min lossnade från mitt juvel 200L och frontglaset buktade utåt nästan 2 cm. Du kan ta bort den och limma en sagt på insidan glaset rumt karet eller göra en i akryl.

OBS Vet ej om ditt kommer bukta då det är mindre en va mitt var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns flera ramper som har möjlighet till kantmontering, det du bör kolla på sen är lite hur mycket watt dom ger och att dom inte är väldigt fördelaktiga i pris(sorry ;)).

Förr räknade man med ca 1w per liter för att korallerna skulle klara sig , med led kan man ha mindre men dom är inte magiska utan man får nog räkna med 0.5-0.7w/l beroende på koraller o vad det är för ramp.

Razor ramperna är ju idag en rätt vanlig baslösning när det kommer till led och dom har den typen av montering du är ute efter.

Sen finns vissa varianter från fish-street som är lite billigare, vad du skall gå på beror mycket på vad du vill uppnå och vad du har för krav.

Två saker du inte skall snåla med är att läsa på och det andra är att spara in ifall du ligger mellan två ramper som är rätt nära i pris, det är dyrt o köp nytt när man inser att det blev fel.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni sett den nya Beamswork 5W X 44 Led

http://www.aquatraders.com/LED-Aquarium-Lighting-featuring-5W-p/56756.htm

är det nån som har erfarenhet från Beamswork, enligt youtube det är många som hyllar den.

MVH

Patrick

Om man går efter det lilla det står är ljuset nog väldigt gult: Man brukar köra 2:3 ratio med vitt:blått

32x 10,000K LED

12x Actinic 460nm LED

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...