Gå till innehåll

Magnus "drop reef" - Planeringstråd


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 492
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Det går bra. Jag har haft släckt ganska länge för att fortsätta jobba ur så mycket näringsämnen som möjligt (istället för att dom ska bli alger på stenen) men nu har jag dragit igång den för att se vad som händer (vad som börjar växa i algform). Väldigt trevligt ljus får jag säga. Kom hem en dag och då lät det som det stod en gammal PC med trasig CPU-fläkt och surrade, ett lätt knack på rampen bredvid fläkten så vart den tyst igen och det har den varit sedan dess. Nu när jag lärt mig programmera rampen är det väldigt enkelt att ändra inställningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jaha, händer inte så mycket här. Karet puttrar vidare. Växer en hel del trådalger på stenen, dock väldigt lite på glaset, så det känns som det är fosfat som lämnar stenen. Dom värsta stenarna plockas upp och skrubbas med diskborste, det blir en ganska ordentlig näringsexport. Kör i NOPOX varje dag för att fortsätta få ner näringsvärdena. Matar sparsamt.

Har också dragit igång en ATS och den börjar bli inkörd och så smått producera gröna fina trådalger nu efter mer än 6 veckor, ganska seg i starten alltså.

Tycker mig se att det börjar dyka upp lite kalkalger här och där, vilket är trevligt. Blir ett 50 liters vattenbyte idag också, faktiskt det första sedan starten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Herr Magnus, visst har väl du haft en bubble magus 5? Har för mig om att jag sett nåt youtubeklipp där du recenserar den.

Jag kommer i nästa akvarium ha en vattenvolym på ca 340 liter. Sumpen är inte så extremt stor dock så jag vet inte om jag får plats med den där DC - skummaren. Tror du bubble magus 5 skulle vara ett bra alternativ eller är det värt att gå upp på DC - skummaren? Ja alltså, förutsatt att jag får plats med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer! Jag var extremt nöjd med den skummaren. Om akvariet inte kommer vara väldigt överlastat så klarar du det absolut med en 5:a. 5:an är ju ganska tyst dessutom. DC-skummaren gillar jag skarpt, men den tar lite mer plats i sumpen. Kan du hitta en beggad 5:a i fint skick så kan du göra ett kap!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Okej nu har jag fått skummaren, dessvärre med nån Hongkong-kontakt. Märkligt för jag begärde eu plug och de lyckades få returpumpens kontakt rätt. Kjell & company verkade inte ha nån adapter. Nån som har ett tips? Förlåt för ot

he he nä förresten. När man söker på reseadapter så hittar man visst. Nåväl, nerver mind. :-)

Ändrat av Keller
Hittade svaret själv
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Karet tuffar vidare. ATS:en producerar ljust gröna trådalger (enbart) vilket tyder på ganska låga näringsvärden i vattnet. Jag verkar har tagit mig igenom fasen med gröna trådalger på stenen och har nu fått en cyanofas (i princip uteslutande i sanden). Kört igång lite högre flöde och suger ut den synliga cyanon, samtidigt som jag sänkt belysningen något. Får se hur lång tid det tar att komma igenom denna fas. Men, jag hoppas att jag kan börja peta i koraller om ca 1 månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Du har tålamod som urberget! Imponerande!

Själv har jag alger men jag kan inte göra så mycket åt det eftersom jag har fisk som måste ha krubb. Jag planerar biologisk bekämpning, dvs en riktigt bra algätande kirurg som kan hjälpa min salaris och sniglarna att beta rent. Men å andra sidan har jag redan från början insett att perfektion är lite för svårt för mig att uppnå. Så jag är nöjd ändå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...