johnsson_82 Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Igår anlände mina nya koraller! I den sändningen fanns den här acanthastrean med. Den sitter på en sten men jag undrar om det går att skära/bryta loss acan från stenen? Jag skulle nämligen vilja sätta den på toppen av en annan stor sten men det kommer inte funka så länge acan sitter på den mindre stenen. Vågar dock inte göra något om man skadar den genom att lossa den från stenen.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Edward Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Inga problem att lossa den ifrån stenen, fungerar antagligen utmärkt med en huggmejsel/ skruvmejsel och en hammare. Citera
johnsson_82 Postat 9 januari 2014 Författare Postat 9 januari 2014 Ok, låter ju bra! Så det hårda, antar att det är skelett, som polyperna sitter på, tar alltså ingen skada om man karvar lite i det?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Ted Camenius Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Nepp. Du kan även klyva den på mitten rättt genom vävnaden. Det läker. Det är så de fraggas. Citera
johnsson_82 Postat 9 januari 2014 Författare Postat 9 januari 2014 Aha! Är en rookie så fraggning är nytt för mig. Har sett lite filmer på youtube men inte gjort något själv. Då ska jag ta mig an den där korallen i helgen! Tack för så snabbt svar!Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Wigge Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 det absolut bästa är att säga den med en bandsåg, men det är ju inte precis det alla har hemma i garaget;)... men det fungerar nästan lika bra med huggmejsel som Edward nämnde=) Citera
nike83 Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 jag har köpt ett "mulit-verktyg" på biltema för 200kr. den har en "kap" som jag kapar stenkoraller (LPS) med... Citera
Manks Postat 10 januari 2014 Postat 10 januari 2014 Fast nu börjar ni prata fraggning, nu ska han ju inte fragga utan bara plocka loss den från stenen den är limmad på... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.