Gå till innehåll

mera skummarfrågor


slarvid

Rekommenderade inlägg

Nej, det tycker inte jag iaf. Oftast har man ju en stor skummare i en sump. Det är ju bara minska flödet genom sumpen så skummas vattnet av "långsammare" från huvudkaret iaf så är det problemet löst. Jag tycker större skummare brukar ha bättre konstruktioner. Små skummare har oftast knepiga och ofördelaktiga kompromisser i bygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju störe desto bättre. .

Nja inte alltid sant.

Har själv en skummare för 1500-3000 liter till mitt system på 600 liter.

Måste hålla koll så den inte skummar blött, för då skummar den ur mitt Kalium också.

Säkert flera andra spårämnen som försvinner.

Annars ser jag inga nackdelar med en störe skummare.

MVH Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en hel del som tycker att skummare är onödigt till så små kar. Och jag är en av dem. Byta vatten regelbundet så slipper du skummare:)... Har hört att små kar med sps får bättre tillväxt utan skummare( alltså med fri flytande mat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle jag ha skummaren i sumpen skulle jag inte skaffa en påhängsskummare. De är mer av ett nödvändigt ont än bra konstruktioner. Skaffa en skummare som är lätt att underhålla och göra rent. Man slipper många problemkällor med då skummaren står i vatten istället för att den hänger i luften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...