Gå till innehåll

Omöjligt lyckas med montipora


solwretep

Rekommenderade inlägg

Det sa inte jag igår när varmaren hängde sig.. som tur så varnade reefangel och min seneye att för hög temp per mail.. (varnade på 29 grader)

Själv har jag 25 grader. Men hade man haft högre så har man mindre buffert (tid) om det skulle hända något.

Mail:

Hello Maxium

Your reef has report: seneye alert: Your temperature is currently 29.25 which is very high. Your temperature is too high.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sa inte jag igår när varmaren hängde sig.. som tur så varnade reefangel och min seneye att för hög temp per mail.. (varnade på 29 grader)

Själv har jag 25 grader. Men hade man haft högre så har man mindre buffert (tid) om det skulle hända något.

Mail:

Hello Maxium

Your reef has report: seneye alert: Your temperature is currently 29.25 which is very high. Your temperature is too high.

Kör också med Seneye... Bra grejjer men jag tror den visar 1 grad för kallt för mig

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så illa ser den väl inte ut. Den skulle bli betydligt grönare med polyperna ute. Montipora digitata's polyper täcker ju nästan korallen helt när de är utslagna.

Ingen som noppar på den? Dvärgkejsare, blenny, kejsare mm?

edit: såg filmen först efter jag postat. På filmen ser den väl ok ut..

ang temperaturen, jag har alltid kört 27-28grader och det funkar fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så illa ser den väl inte ut. Den skulle bli betydligt grönare med polyperna ute. Montipora digitata's polyper täcker ju nästan korallen helt när de är utslagna.

Ingen som noppar på den? Dvärgkejsare, blenny, kejsare mm?

edit: såg filmen först efter jag postat. På filmen ser den väl ok ut..

ang temperaturen, jag har alltid kört 27-28grader och det funkar fint.

Filmen är 2 veckor gammal nu mår den piss

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Omöligt att lyckas med denna är det inte..har min i relativt low-tech med temp 25..trivseltemp 24-27 enligt reeflex...ang div djur som kan angripa då har man troligtvis fått med sig dessa i samband med korallen..det är inte omöjligt att div lägre djur huserar på din korall de flesta gör ingen skada..Man bör ställa sig frågan hur såg det ut innan jag skaffade mig denna korall--är u något märkligt om det klättrar omkring djur som levt i akvariet över ett år innan typ=inte troligt att de gör någon skada

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trasslade med detta under en längre. *I sps väg så va det bara acro fungerade samt lite flak. Förloppet va såg fina ut ca 1 månad för att sedan bli vita och då väldigt fort.

Diskuterade detta och bollade med många. Fick olika svar så som för lågt fosfatvärde eller näringsbrist mm mm Det jag löse detta med va total renovering av karet. Då hittatde jag massor snäckor dom dött och låg bakom revet. Vet ej om dom va boven jag funderade länge på det. jag gjorde flera stora vattenbyten vart samma efter ett tag hum va fn är det som strular fick tips om jod. Mätte väldigt låga värden på jod 0.01 ppm så jag höjde upp detta till 0.05 ppm. Även vissa av mina mjukisar va sura innan. Jag slarvade lite med att mäta ph så det kan ha dippat. Nu är jag noga med ph och kolla jod kalium då och då. Allt såg bra ut innan jag crashade mitt kar pga annan orsak. Nu är jag på banan igen och spser som fanns bara några polyper kvar på återhämtar sig sakta.

Vet ej om detta hjälper något allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda havet är inte o jämföra med övriga världens rev. På vintern är det ner mot 21-22 grader vilket många andra koraller i världens rev inte klarar och på sommaren kan vattnet ibland va över 35 grader vilket också de flesta andra koraller skulle dö av. Koraller i röda havet har anpassat sig till denna variation i årtusenden och dessa temperaturväxlingar gäller inte för vad koraller klarar i normala rev runt jorden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, korallernas tolerans på olika platser är intressant ur många aspekter. Tänk att kunna leta upp supergener som klarar 30+ och lågt pH!

Tillbaka till ämnet. Låg fosfat har jag misstänkt tidigare men ej kunnat fastslå som orsak till dålig PE och senare blekning hos rosa grenväxande montipora. Just nu har vi just detta i en del av ett akvarium. I denna delen är det starkt ljus och högt flöde. De har växt bra tidigare men nu är PE dålig och små partier har blekts. Andra kolonier av samma individ som sitter på andra ställen i akvariet har sin "vanliga" färg och bra PE. Stor vattenbyte gjordes nyss men ingen skillnad. Sen tre dagar tillbaka har jag börjat tillsätta PO4. Mätvärdet ligger på 0,03 med Hanna ULR. Återstår att se om det blir någon förändring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt denna fråga som TS har är väldigt intressant. Det värkar vara som vissa koraller är reagerar olika. Det kan vara samma art men den ena dör vid 0 i fosfat den andra frodas. Funderar på platsen som dom en gång bröts ifrån kan ha inverkan här. Finns ju tex bevis på att vissa porites har anpassat sig till ett lägre ph en va koraller ska ha för att överleva.

Det jag vill få fram om en korall en gång bröts på ett ställe med mätbar fosfat och anpassat sig till detta och vi 0ar fosfaten så dör den. Medans en korall som en gång bröts där det är mycket lite fosfat blir brun redan vid 0.06 i fosfat.

Siffrorna är inget att haka upp sig då det är taget från luften hela min fundering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Serentiporer som hysterix och calendrium är bland de fördta som reagerar om fosfat vlir för lågt. Titta på färgen på övvriga koraller så bör inte det vara problemet.

är det inte någon ohyra så testa några stora vattenbyten istället för o kladda med div tilsatser. Spårämnen får du inte slut på om du gör vattenbyten. Det kan behöva tilsättas i kar som är knökfulla med koraller. Risken är snarare tvärtom att man överdoserar.

Sen tycker jag faktiskt inte att det ser ut att vara nåt direkt fel på den på första bilden. Annat än att polyperna är indragna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Vad har du för belysning?

Varför så hög mg? Misstag eller?

Det du läst att koraller dör med långvarig temp under 26 grader, det stämmer inte. Var har du läst det?

Hur länge har du haft montiporan? Provat flera olika montiporor eller är det bara en?

Jag skulle börja med att byta en del vatten så du får ner magnesiumhalten lite, sedan sänka tempen en grad.

På bilden ser det ut som montiporan har lite vita tillväxtzoner. Har den fått det i din tank? Dock ser ju polyperna väldigt indragna ut.

Kan fundera mer om jag får svar på frågorna ovan😊

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...