Gå till innehåll

Nybörjarfråga om sump


Afrodite

Rekommenderade inlägg

Lite svårt o välja vart jag skall posta. Men om det blir helt galet hoppas jag på hjälp med o flytta den.

Jag har suttit hela kvällen o läst om sumpar, men en del saker greppar jag inte riktigt.

1. Avflödet. Det verkar finnas flera olika ganska komplicerade och ljudliga varianter på detta. varför kan man inte borra hål i sidan på karet i lämplig nivå och dra en slang direkt ner till sumpen, ev med någon backventil? Borde inte det bli minst synligt och tämligen ljudlöst och okomplicerat?

2. Varför bygger man sumpen i i flera glasade fack. Borde det inte bli lättare om man först ledde ner vattnet i en bytta för låt säga att där låta ha en sorts rengöring. därifrån vidare till nästa byta/låda/box för en annan rengöring och sedan via ventiler/rör vidare till en tredje som då helst borde bestå av låt säga en dunk där det nu renade vattnet går in och sedan via locket vidare pumpas åter till karet. I så fall borde man ju ganska lätt kunna modda så att den tredje har all sin in/utförser via locket och man kan enkelt byta dunken. Och på så sätt byta den mot en ny dunk osmosvatten vid lämpligt intervall och då få en jämn tillförsel på nytt vatten.

E jag helt ute o cyklar? som sagt va, helt nytt med sump för mig och försöker förstå. Men jag bara tänker det väldigt grovt mot när vi i skolan för en sjuhelsikes massa år sedan besökte det lokala reningsverket. Och det va ju uppbyggt som stationer på ungefär beskrivet sätt men mycket större. E det helt fel o tänka så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avrinningen till sumpen kan vara enkel eller lite komplex, vanligt är att man har två rör ner, om det ena sätter igen så har man ett evakueringsrör. För man vill inte att det ska kunna bli stopp neråt.

Själva sumpen kan vara hur simpel som helst egentligen, det räcker typ med en dricka back som man ställer en skummare i plus doppvärmare. Men vanligast är lite uppdelat med glas-skivor som du säger, för då får man fasta nivåer i alla fack utom det sista, där man har returen och en skiftande nivå, vilket passar bra för en osmolator (sensor för vattennivå som pumpar in nytt osmosvatten för att ersätta avdunstat). Och de fasta nivåerna är bra för skummare tex där man vill ha en exakt nivå hela tiden så den jobbar optimalt.

Hur som helst, jag gillar sump med lite macroalger i, för dessa förbrukar mycket näring som finns i vattnet som man vill bli av med, så växer algerna knappt alls i huvudkaret.

Se denna sida som beskriver detta tex:

http://reefbuilders.com/2009/04/14/aquatic-design-habitats-affordable-practical-refugium-sump/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki, tack för förklaring, det låter vettigt med dubbla rör. Och tanken om en dunk med osmosvatten som kan fylla fylla på själv kan jag då också försöka skissa in. Mycket att tänka på. rening, värmning och nytt vatten skall in och gärna fungera också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Ett enkelt utflöde i sidan sörplar med luft och är högljutt.

Backventiler fungerar inte för det växer kalkrörmaskar och liknande i rören som gör att de fastnar i mer eller mindre öppet läge.

2. Jag har bara två fack i mina sumpar. I det första där vattnet kommer ned från akvariet finns skummaren. Det har en ytavrinning till nästa fack som gör att skummaren har samma vattennivå hela tiden. I det andra facket är returpumpen och eventuellt fosfatfilter.

Att ha en separat dunk för osmosvatten tycker jag är en god idé. Varför hälla vatten i ett svåråtkomligt fack under akvariet när man bara kan ställa in dunken där i stället.

Eventuellt kan man ha ett tredje fack för vattenbyten. Det var en smart lösning här på guiden för någon månad sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Ett enkelt utflöde i sidan sörplar med luft och är högljutt.

Backventiler fungerar inte för det växer kalkrörmaskar och liknande i rören som gör att de fastnar i mer eller mindre öppet läge.

2. Jag har bara två fack i mina sumpar. I det första där vattnet kommer ned från akvariet finns skummaren. Det har en ytavrinning till nästa fack som gör att skummaren har samma vattennivå hela tiden. I det andra facket är returpumpen och eventuellt fosfatfilter.

Att ha en separat dunk för osmosvatten tycker jag är en god idé. Varför hälla vatten i ett svåråtkomligt fack under akvariet när man bara kan ställa in dunken där i stället.

Eventuellt kan man ha ett tredje fack för vattenbyten. Det var en smart lösning här på guiden för någon månad sedan.

Ljudligt och slörpigt vill jag inte ha och inte hellre några fastnande djur.

Din lösning låter lite lagom för mig att försöka börja med att skissa fram. Plus den där dunken för vattenbyte som jag vill ha. måste försöka hitta den där lösningen du nämnde. tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...