MickeP67 Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Ar går den kritiska övre gränsen på pH-värdet?Mitt ligger strax under 9 nu.Hur sänker man pH-värdet?Vad är idealvärdet? Citera
DaTrucka Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Igår hade du ett pH på 6.4, idag 9. Fullkomligt omöjligt om du inte hällt i massa medel som inte ska vara där.Vad mäter du med?? Citera
DaTrucka Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Kolla in denna avdelning här på guiden, där finns en hel del som handlar om kemi.Saltvattenskemi för dummies artikeln är en bra början.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?247-Kemi-och-biologi Citera
stigigemla Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Det låter som om du använder någon sorts mätsticka. De visar i allmänhet lotto.Du bör ha ett test speciellt avsett för saltvatten. De har ett mindre pH- intervall de mäter inom vilket gör att precisionen i mätvärdet blir bättre. Citera
saltatrox Postat 14 januari 2014 Postat 14 januari 2014 Låter osannolikt att du har rätt tester.Jag har tre olika tester, så när jag är osäker kan jag alltid extra kolla med fler.Med vänlig hälsning Thomas Citera
MickeP67 Postat 17 januari 2014 Författare Postat 17 januari 2014 Jag har köpt en seneyemätare som är kopplad till min dator. Första dagarna hade jag ett alldeles på tok för låga värden (därav min första tråd som jag skrev lite i panik) sen slog plötsligt värdena i taket och ligger nu och slår mellan 8.51 och 8.6. Jag förstod att Seneyemätaren tar tid på sig innan mätningarna stabiliserar sig. I Stockholm ligger tydligen vattnets PHvärde på runt 8.5, så därför är det ju inte konstigt att det är höga värden. Jag mätte mitt nya osmosvatten i dunken och fick ungefär samma värden. Men visst är det alltför högt? Jag har tillsatt Kaufmanns D16 i två dagar som ska minska värdet, men jag lan inte se att det har någon effekt. KHvärdet ligger på 7-8. Citera
NiXoN Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 Har du inte någon kalibreringsvätska/ref? Utan en sån bör man inte lita för mycket på instrument.//NiXoN Citera
Andreas N Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 Har du inte någon kalibreringsvätska/ref? Utan en sån bör man inte lita för mycket på instrument.//NiXoN+1 på den. kalibreringsvätska är ett måste på en digital mätare. Citera
Jaan Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 Jag har också en seneyemätare, men den visar för högt värde, har provat mot en annan ph-probe, seneye ph 8,56 - riktigt ph 8,11, Med vänlig hälsning Janne Citera
Andreas N Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 Jag har aldrig varit med om att man får för högt PH. tillsätter man inte en massa natriumkarbonat tex så är det enda man behöver bry sig om är ifall man har för lågt ph. lågt ph är ofta en bra indikator på ifall något är fel.jag har undef'r 8,32 på kvällen och runt 8,02 på morgonen. Ä det mkt folk hemma så kan det ligga ett par tiondelar lägre. Citera
smedberg Postat 17 januari 2014 Postat 17 januari 2014 Jag har köpt en seneyemätare som är kopplad till min dator. Första dagarna hade jag ett alldeles på tok för låga värden (därav min första tråd som jag skrev lite i panik) sen slog plötsligt värdena i taket och ligger nu och slår mellan 8.51 och 8.6. Jag förstod att Seneyemätaren tar tid på sig innan mätningarna stabiliserar sig. I Stockholm ligger tydligen vattnets PHvärde på runt 8.5, så därför är det ju inte konstigt att det är höga värden. Jag mätte mitt nya osmosvatten i dunken och fick ungefär samma värden. Men visst är det alltför högt? Jag har tillsatt Kaufmanns D16 i två dagar som ska minska värdet, men jag lan inte se att det har någon effekt. KHvärdet ligger på 7-8.Sensorn skall ligga i blöt 48 timmar innan användning för att motverka konstiga värden. Min snittar på 8.17 har tyvärr inget som är nogrant nog att jämföra med. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.