petnym Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Oj, och du pratar av egen erfarenhet?Nope, inga egna erfarenheter, men jag har detaljstuderat specarna på varenda LED-ramp som kommit ut de senaste åren... Citera
osby0479 Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Nope, inga egna erfarenheter, men jag har detaljstuderat specarna på varenda LED-ramp som kommit ut de senaste åren...Ok, vad är det då som talar för dom andra och lämnar PS så långt ner i din lista? Citera
Blåbert Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Ati och PS är väl de enda hybridramperna förutom nån obskyr kines? Nu efterfrågades ju LED i början av tråden, men återigen barkade ju tråden in på hybrid. Citera
osby0479 Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Ati och PS är väl de enda hybridramperna förutom nån obskyr kines? Nu efterfrågades ju LED i början av tråden, men återigen barkade ju tråden in på hybrid.Stämmer väl rätt så bra det!Men jag anser att en hybrid hör hemma här, är ju ändå lite udda mått på karet, ett högt kar, och en hybrid är vad jag hade föredragit om jag skulle köra ett sådant bygge, men jag talar bara för mig själv, sen får han skapa sig en egen uppfattning om vad som blir bäst för honom... Citera
Blåbert Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Det stämmer, detsamma gäller ju Petnyms kommentar, det gäller vad man har för preferenser.Skulle jag köra ren LED så finns bara PS pga frånvaron av vita LED. Nu vill jag ha T5, och väljer ATI, som har vita LED, men det utgör max 10% av totaleffekten och jag gör bedömningen att det är ok.En "komnventionell" LED-ramp ligger på uppemot 50% vitt, och ofta varmvit inblandning. Givet diskussionen i andra trådar så är det eventuellt inte så lämpligt. Citera
Blåbert Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Låter helt klart intressant. Jag kommer inte lägga mer pengar än 19000sek för en riktigt fin belysning.Då är du jemma med ATI-alternativet också Citera
aoiitsuki Postat 15 januari 2014 Författare Postat 15 januari 2014 Då är du jemma med ATI-alternativet ocksåAti-alternativet är jäkligt fina också! Det här är ju en ren djungel.. Citera
Blåbert Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Ati-alternativet är jäkligt fina också! Det här är ju en ren djungel..Bra att det finns folk som ägnat det senaste halvåret åt att nörda ned sig i frågan då Citera
aoiitsuki Postat 15 januari 2014 Författare Postat 15 januari 2014 Ja, jag har suttit i ett par månader nu och velat fram och tillbaka och kollat på olika ramper.. Citera
Henric Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Nope, inga egna erfarenheter, men jag har detaljstuderat specarna på varenda LED-ramp som kommit ut de senaste åren...Att du läser mycket på andra forum och datablad på produkter det vet jag. Men vad grundar du din lista på? Citera
salar Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Ja, jag har suttit i ett par månader nu och velat fram och tillbaka och kollat på olika ramper..Köp någon ramp av ett känt märke som passar din plånbok och smak.Det som hänger över karet spelar ingen roll då det viktigaste är att det du får i karet mår bra av det ljus du bestämmer dig för.Du kan säkert få 20 olika svar på vad som är bäst men be då den som lobbar för sitt märke att bifoga en bild på full ljusstyrka och en med typ blåljus.Patrik Citera
aoiitsuki Postat 15 januari 2014 Författare Postat 15 januari 2014 Vad har du för tidplan?Inom ett år har jag väl tänkt köra igång om man hittar rätt saker osv Citera
Pasaputte Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 http://www.ctlite.cn/English/ProductView.asp?ID=352&SortID=154Har ni tittat på detta , det är riktig bra ljus för pengarna,Var hos Ted och tittade på dem , jag kommer att beställa 2 moduler.Review http://www.ctlite.cn/English/casesView.asp?ID=41&SortID=14Kanske det skulle passa MVHPatrick Citera
Blåbert Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Inom ett år har jag väl tänkt köra igång om man hittar rätt saker osvEtt år?! Då hinner säkert allt ställas på ända...Lät som en väl framskjuten tidplan... Citera
Lasse Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Om man vill uppleva samma känsla som med PS ramper utan vita LEDs så kan man ju ta vilken ramp som helst som har ett bra blått spektra (400 - 480), stänga av de vita helt och komplettera med några T5:or typ ATI Aqua Blue special eller ATI Coral plus. Man får samma effekt som med PS teknik utan vita LED. Då behövs inga extra cyano, grön eller röda LED - lysrören ger dessa våglängder Jag tror - observera jag har inte provat men jag skulle i så fall placera lysrören i framkant och den blåa ljuskällan i bakkant. ev ett blått rör i bakkant för man får då teoretiskt en optisk effekt av större djup i akvariet. En teknik som jag skall prova i mitt RSM men utan lysrörMVH Lasse Citera
Blåbert Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Om man vill uppleva samma känsla som med PS ramper utan vita LEDs så kan man ju ta vilken ramp som helst som har ett bra blått spektra (400 - 480), stänga av de vita helt och komplettera med några T5:or typ ATI Aqua Blue special eller ATI Coral plus. Man får samma effekt som med PS teknik utan vita LED. Då behövs inga extra cyano, grön eller röda LED - lysrören ger dessa våglängder Jag tror - observera jag har inte provat men jag skulle i så fall placera lysrören i framkant och den blåa ljuskällan i bakkant. ev ett blått rör i bakkant för man får då teoretiskt en optisk effekt av större djup i akvariet. En teknik som jag skall prova i mitt RSM men utan lysrörMVH LasseDvs om man vill ha en snygg lösning så kan man köpa ATI...men ftågsn är om drt går att få en djupeffekt med så tätt sittande rör, de sprider ju rätt ordentligt Citera
Lasse Postat 15 januari 2014 Postat 15 januari 2014 Meningen är att du har en LED ramp mellan det vita och det blå röret. Dock har jag byggt mitt försök så jag kan variera lite?MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Ett vitt rör fram.. Sen LED sen blått rör längst bak Är det så du menar Lasse Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Lasse Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 [ATTACH]109696[/ATTACH]Ett vitt rör fram.. Sen LED sen blått rör längst bak Är det så du menar Lasse Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkJapp om det är den typ av vita som bygger på RGBMVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Japp om det är den typ av vita som bygger på RGBMVH LasseEn sida i programmet säger allt..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
osby0479 Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Du har inte uppdaterar till den nya versionen? Citera
Lasse Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Nu förstår jag inte riktigt Manne?MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Du har inte uppdaterar till den nya versionen?Precis gjort det nu.. Prog rev 1.1.1.1 , firmware v3eMed vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
osby0479 Postat 16 januari 2014 Postat 16 januari 2014 Funkar bra? Får kanske ta o göra det på min imorgon.... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.