Gå till innehåll

Led belysning


aoiitsuki

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gött Manne! Ser att du har fått hem rampen. Du som har testat lite av varje, vad tycker du om ljuset?

Har ju snurrat en del på ljuset , dock inte petnoga ännu..

Kan väl börja med att jag blev förvånad hur någerlunda vit det faktiskt blir.. Blir en tukos underton kan man säga.. Känns helt ok..

Kan direkt säga att rött dyker igenom om man kör krusningar på ytan.. Så den kanalen lär man inte kunna köra på Max om man inte gillar disco effekten.. Då utgår jag från egen tycke o smak.. Jag gillar flimret i sanden som blir så länge det ändå blir harmoniskt o tryggt för ögat..

Känner man sig påverkad av flimret är man helt fel på det..

Blir en härlig fluocens i karet i det gröna neon området , rött popar fram riktigt bra med..

Grön staghorn blir kanon i färgen för att ta en sps.. Annars typen candycane , yuma/florrida/scolymia/euphyllia mm rampen lyckas plocka fram någon nyans mer ur korallerna typ.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju snurrat en del på ljuset , dock inte petnoga ännu..

Kan väl börja med att jag blev förvånad hur någerlunda vit det faktiskt blir.. Blir en tukos underton kan man säga.. Känns helt ok..

Kan direkt säga att rött dyker igenom om man kör krusningar på ytan.. Så den kanalen lär man inte kunna köra på Max om man inte gillar disco effekten.. Då utgår jag från egen tycke o smak.. Jag gillar flimret i sanden som blir så länge det ändå blir harmoniskt o tryggt för ögat..

Känner man sig påverkad av flimret är man helt fel på det..

Blir en härlig fluocens i karet i det gröna neon området , rött popar fram riktigt bra med..

Grön staghorn blir kanon i färgen för att ta en sps.. Annars typen candycane , yuma/florrida/scolymia/euphyllia mm rampen lyckas plocka fram någon nyans mer ur korallerna typ.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bra sammanfattning. Om du jämför med andra led-belysningar, MH och lysrör?

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra sammanfattning. Om du jämför med andra led-belysningar, MH och lysrör?

//Henric

Jag är ju petig på egen erfarenhet så om jag jämnför det jag själv sett live så är denna PS rampen överst på listan när det gäller framhävandet av färgerna på fisk/koraller absolut..

Sett vertex/flertal maxspect varianter/AI's/ledzeal/evergrow/otal med DIY inkl dreamchipet då..

I PS rampen är det ju fler chip o styrningen är ju felfri i den mening att du styr varje färg för sig.. Kombination i rampen verkar väldigt bra gjord.. Ut ögats synvinkel då.. Korallens bästa har jag ingen anning om , tiden får utvisa det..

Min egen åsikt är att LED är bättre på att plocka fram färgerna i förhållande mot Mh och T5.. Gäller bara o hitta rätt LED oavsett märke på rampen..

När man nu ska diskutera in T5 så är det inte lätt.. Genast blir det mer smak sak.. Men jag gillade tex när man körde aquamedics vita resp blåa rör o bara tog varannat vitt o varannat blått o fyllde rampen.. Blev en fantastisk tillväxt åtminstone även på den tiden och klara färger på korallerna.

Vet inte om detta är något vettigt svar o ge men hoppas du blir klokare på något sätt..

Min personliga åsikt är att LED är outstanding av dessa tre ljus källor.. Led ramperna kommer bara o bli bättre o bättre med tiden.. Baksidan är ju prislappen på ramperna.. Vill man ha "heltäckande" så är det ofta ordet "flera" med i spelet tyvärr.. Då är ju steget kombo som nu pandoran är en "billigare" lösning o täcka in all yta i karet.. Fast det är dyrt nog , minst sagt..

Kan tillägga en sak till:

Jag Gissar att det finns ramper som säkert ser bättre ut på pappret än denna PS kombo jag har nu , Peter nämde några tex i en annan tråd som säkert skulle kunna vara vassare än denna.. Kruxet jag känner är att skulle jag behöva köpa 4st tex 'mitrax' så rusar budgeten åt helvete helt o det känns helt meningslöst att försöka eftersträva ett gäng sådana, man får helt enkelt anpassa sig..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I samma tema och samma kar som TS har, vad är en bra medelväg i effekter på led?

Effekten är svår att säga exakt vad som krävs rätt upp o ner.. Min personliga åsikt är att när man kommer runt 70cm i bredd på karet så krävs det helt plötsligt "dubbla" rader med LED armaturer om man inte kan vända dom så att kortsidan är utåt på själva rampen..

Nästa tanke är djupet på karet..

Jag själv har inte testat djupare än 65cm men är övertygad att vårt "Dreamchip" som ett gäng pysslat med här på guiden kan odla spser på 1m vattendjup med 60-80 lins på..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju petig på egen erfarenhet så om jag jämnför det jag själv sett live så är denna PS rampen överst på listan när det gäller framhävandet av färgerna på fisk/koraller absolut..

Sett vertex/flertal maxspect varianter/AI's/ledzeal/evergrow/otal med DIY inkl dreamchipet då..

Jag har givetvis sett en hel radda med olika ramper, men att sett en ramp i butik eller hemma hos någon annan räknar inte jag som egen erfarenhet.... Jag är lite petig på DET sättet... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har givetvis sett en hel radda med olika ramper, men att sett en ramp i butik eller hemma hos någon annan räknar inte jag som egen erfarenhet.... Jag är lite petig på DET sättet... ;-)

Trevligt tillskott till tråden

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På 2 veckor ser jag en rejäl tillväxt på min montipora, samt att färgerna blir betydligt starkare på alla koraller, tydlig och fin polypexpansion!

Har själv haft och använt:

Maxspect G1 60w 110w 160w 170w

Maxspect mazzara S och P

Sett maxspect razor i otaliga kar

Haft X antal radion gen1 och en gen2

Sett x antal kina leds, inga färger som har imponerat på mig, säger inte att det inte växer, men har då hellre ett snyggare ljuse.

Samt X antal hemmabyggen, men inte många som jag skulle hänga ovanför mitt kar pga designen.

Pacific sun Hyperion R2 har jag haft i ca 2 månader, bra ljus, fina utfärgningar, men jag har den nära ytan så den ville inte sträcka sig ut i kanterna.

Dagens pacific sun pandora s är jag grymt nöjd med och ALLT ser betydligt bättre ut i karet, sen vad den har för värden eller liknande spelar mindre roll då allt trivs och ljuset den ger är inget jag har sett hos någon annan ramp.

Tack för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På 2 veckor ser jag en rejäl tillväxt på min montipora, samt att färgerna blir betydligt starkare på alla koraller, tydlig och fin polypexpansion!

Har själv haft och använt:

Maxspect G1 60w 110w 160w 170w

Maxspect mazzara S och P

Sett maxspect razor i otaliga kar

Haft X antal radion gen1 och en gen2

Sett x antal kina leds, inga färger som har imponerat på mig, säger inte att det inte växer, men har då hellre ett snyggare ljuse.

Samt X antal hemmabyggen, men inte många som jag skulle hänga ovanför mitt kar pga designen.

Pacific sun Hyperion R2 har jag haft i ca 2 månader, bra ljus, fina utfärgningar, men jag har den nära ytan så den ville inte sträcka sig ut i kanterna.

Dagens pacific sun pandora s är jag grymt nöjd med och ALLT ser betydligt bättre ut i karet, sen vad den har för värden eller liknande spelar mindre roll då allt trivs och ljuset den ger är inget jag har sett hos någon annan ramp.

Tack för mig.

Låter riktigt fint. Jag är väldigt intresserad av den belysningen. Nu ska jag bara hitta ett passande akvarium :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerande lista...

Härligt att bli uppläxad av någon som äntligen har mer koll än jag... ;-)

Handlar nog inte om någon uppläxning, men det är ju av personlig erfarenhet, och har ju ändå varit aktiv sen 1999 så lite kunskap bör man ju besitta inom saltvärlden.

Du väljer det alt som passar dig, oavsett tillverkare, funkar det så är det ju bara till att vara glad.

Jag är glad att jag valde PS Pandora S för den funkar för mig, och det ljuset den lev har jag personligen inte sett på någon annan belysning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör framifrån och bakåt:

Powerchrome aquablue +

Aqua science blue 22000

Powerchrome pure actinic

Powerchrome actinic +

Och har ett förvånansvärt vitt ljus, nästan så det blir för mycket i min smak, men jag kör bara 4,5h om dagen på T5orna men ska öka upp det efterhand till 6 timmar om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut inte för blått för ögat vill jag påstå!

Kör inte Bali programmet, men har dragit ner både uv, cyan och rött på ca 50% resten 100%

Och totalt 60% på styrkan, kommer som sagt att öka 30 min varannan vecka på T5orna tills jag uppnår 6 timmar T5 tid, leden startar 11.30 med en timmes soluppgång och slutar 19.30 med en timmes solnedgång, sen är det moonlight på 10% tills 00.00 och det verkar funka.

Ger ett riktigt bra tryck i färgerna, och korallerna har fått ett helt nytt intryck i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste på reefbuilders att pandora smt bara var för "shallow aquariums". Farsan är inne på att skaffa ny belysning och hans kar har måtten 125x50x80. Klarar verkligen Pandora Hyperion S 3x145W + 4x54W T5 att belysa hela hans kar?

Har du inte förväxlat "shallow reef" (0 - 5 m) med "shallow aquarium". Med "shallow reef menas ljusbilden ner till ca 5 meter. Den skiljer sig från djupare vatten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag kan nog ha förväxlat det. Ska undersöka saken

Sent from my iPhone using Tapatalk

Är det höjden 80 som oroar så ser jag inte något problem med det.. Mitt glas är 65 högt , kör pandorans led på 60% o ser inga bekymmer ;)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pandora Hyperion S 3x145W + 4x54W T5 är beställt till min farsas akvarium. 3st powerchrome lagoon och 2 actinic. Samt har fått pris uppgifter ifrån majornas glas på akvarium med måtten 200x75x80. Känner mig nöjd med priset. Får se när jag lägger en beställning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...