Gå till innehåll

Led belysning


aoiitsuki

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ati och PS är väl de enda hybridramperna förutom nån obskyr kines? Nu efterfrågades ju LED i början av tråden, men återigen barkade ju tråden in på hybrid.

Stämmer väl rätt så bra det!

Men jag anser att en hybrid hör hemma här, är ju ändå lite udda mått på karet, ett högt kar, och en hybrid är vad jag hade föredragit om jag skulle köra ett sådant bygge, men jag talar bara för mig själv, sen får han skapa sig en egen uppfattning om vad som blir bäst för honom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer, detsamma gäller ju Petnyms kommentar, det gäller vad man har för preferenser.

Skulle jag köra ren LED så finns bara PS pga frånvaron av vita LED. Nu vill jag ha T5, och väljer ATI, som har vita LED, men det utgör max 10% av totaleffekten och jag gör bedömningen att det är ok.

En "komnventionell" LED-ramp ligger på uppemot 50% vitt, och ofta varmvit inblandning. Givet diskussionen i andra trådar så är det eventuellt inte så lämpligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har suttit i ett par månader nu och velat fram och tillbaka och kollat på olika ramper..

Köp någon ramp av ett känt märke som passar din plånbok och smak.

Det som hänger över karet spelar ingen roll då det viktigaste är att det du får i karet mår bra av det ljus du bestämmer dig för.

Du kan säkert få 20 olika svar på vad som är bäst men be då den som lobbar för sitt märke att bifoga en bild på full ljusstyrka och en med typ blåljus.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill uppleva samma känsla som med PS ramper utan vita LEDs så kan man ju ta vilken ramp som helst som har ett bra blått spektra (400 - 480), stänga av de vita helt och komplettera med några T5:or typ ATI Aqua Blue special eller ATI Coral plus. Man får samma effekt som med PS teknik utan vita LED. Då behövs inga extra cyano, grön eller röda LED - lysrören ger dessa våglängder Jag tror - observera jag har inte provat men jag skulle i så fall placera lysrören i framkant och den blåa ljuskällan i bakkant. ev ett blått rör i bakkant för man får då teoretiskt en optisk effekt av större djup i akvariet. En teknik som jag skall prova i mitt RSM men utan lysrör

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill uppleva samma känsla som med PS ramper utan vita LEDs så kan man ju ta vilken ramp som helst som har ett bra blått spektra (400 - 480), stänga av de vita helt och komplettera med några T5:or typ ATI Aqua Blue special eller ATI Coral plus. Man får samma effekt som med PS teknik utan vita LED. Då behövs inga extra cyano, grön eller röda LED - lysrören ger dessa våglängder Jag tror - observera jag har inte provat men jag skulle i så fall placera lysrören i framkant och den blåa ljuskällan i bakkant. ev ett blått rör i bakkant för man får då teoretiskt en optisk effekt av större djup i akvariet. En teknik som jag skall prova i mitt RSM men utan lysrör

MVH Lasse

Dvs om man vill ha en snygg lösning så kan man köpa ATI...

men ftågsn är om drt går att få en djupeffekt med så tätt sittande rör, de sprider ju rätt ordentligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...