Gå till innehåll

tips på färdiga akvariepaket ?


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Hej skulle vilja köpa nytt kar med sump ett större allt från 350- 500 liters gärna färdiga paket då jag har noll koll på att bygga sump. har kollat på red sea och skulle gärna vilja ha ett sådant men vill inte ha lysrör vill ha led så undrar om någon vet vart man kan köpa akvarium med möbel och sump ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan annars tänka mig att det vore ett nöje för många personer här att få välja ut/ge förslag på de enskilda saker du ska införskaffa för att på så sätt skapa ett komplett akvarium där du bara behöver sätta budgeten. Det kommer antagligen bli billigare och bättre i slutändan också (lite som när man ber en datorkunnig att välja ut komponenter åt en). Sumpar kan man köpa färdiga, både som nya och begagnade. Med tanke på vad akvariepaket i den storleken du efterfrågar kostar så antar jag att budgeten är ganska hög?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan annars tänka mig att det vore ett nöje för många personer här att få välja ut/ge förslag på de enskilda saker du ska införskaffa för att på så sätt skapa ett komplett akvarium där du bara behöver sätta budgeten. Det kommer antagligen bli billigare och bättre i slutändan också (lite som när man ber en datorkunnig att välja ut komponenter åt en). Sumpar kan man köpa färdiga, både som nya och begagnade. Med tanke på vad akvariepaket i den storleken du efterfrågar kostar så antar jag att budgeten är ganska hög?

Lite så är det med Tritons färdiga kar fast bara med nya prylar.

Tror att deras grundpaket e gott nog men vill man va värre så kan man nog fläska på

Så mycket bättre kit går nog inte att få om man inte plockar ihop nått själv.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton har ett ny paketlösning, jag har för mig att de har skrivit något om det här på guiden så kolla med dem om det är något för dig.

joo jag har sätt dom men har för mig att dom var på 375 liter ink sump och det blir tyvärr lite litet :-( tacl för tipsen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en bit för dig att åka tyvärr, men Triton har börjat sätta ihop riktigt trevliga paket med kompetent teknik i.

Joo det är väl ca 100 mil tyvärr :-( fast gillar att köra bil så kanske vore nått :-P men såg paketen och dom var vl på 375 ink sump ? blir lite litet då men hade visningskaret varit på 375 - 400 hade det varit nått :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan annars tänka mig att det vore ett nöje för många personer här att få välja ut/ge förslag på de enskilda saker du ska införskaffa för att på så sätt skapa ett komplett akvarium där du bara behöver sätta budgeten. Det kommer antagligen bli billigare och bättre i slutändan också (lite som när man ber en datorkunnig att välja ut komponenter åt en). Sumpar kan man köpa färdiga, både som nya och begagnade. Med tanke på vad akvariepaket i den storleken du efterfrågar kostar så antar jag att budgeten är ganska hög?

aa bästa vore ju det men jag vill inte testa mig fram med att bygga sump då jag är livrädd för vattenläckage så skulle kännas bättre att köpa ett kar som har sump färdigt och vet hur det ska vara ifall men får strömavbrott eller liknande så man inte fyller golvet med vatten :-(

Har ju en del teknik nu så som vattenpåfyllare och ledarmaturen kan man använda och köpa en till osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en försäljare som har de flesta färdiga akvarier i sitt sortiment, så kan du kika vad som finns. Det mesta borde gå att fixa via din lokala zooaffär, det är ju stora märken alltihopa. Annars så tror jag de skeppar till sverige också.

http://www.shop-meeresaquaristik.de/index.php?cPath=26&XTCsid=c98j9nq6fur41qnl8o3bggomj5

Kolla även på begagnat på köp och sälj här på guiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aa bästa vore ju det men jag vill inte testa mig fram med att bygga sump då jag är livrädd för vattenläckage så skulle kännas bättre att köpa ett kar som har sump färdigt och vet hur det ska vara ifall men får strömavbrott eller liknande så man inte fyller golvet med vatten :-(

Har ju en del teknik nu så som vattenpåfyllare och ledarmaturen kan man använda och köpa en till osv

Fast bygga var inte riktigt vad jag skrev, jag sa att det finns färdiga sumpar att köpa hos antingen butiker eller begagnat. Att sedan koppla samman sump med akvarium får man ändå göra själv, oavsett om man köpt allt som ett paket eller inte. Avrinningen ska vara alldeles vid vattenytan och sumpen ska ha flera centimeter till godo upp till kanten, på det viset blir det aldrig översvämning då det aldrig kan rinna ner mer vatten än den volymen som finns ovanför avrinningen och returröret. Man får mäta och räkna lite på det och skapa sin säkerhetsmarginal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast bygga var inte riktigt vad jag skrev, jag sa att det finns färdiga sumpar att köpa hos antingen butiker eller begagnat. Att sedan koppla samman sump med akvarium får man ändå göra själv, oavsett om man köpt allt som ett paket eller inte. Avrinningen ska vara alldeles vid vattenytan och sumpen ska ha flera centimeter till godo upp till kanten, på det viset blir det aldrig översvämning då det aldrig kan rinna ner mer vatten än den volymen som finns ovanför avrinningen och returröret. Man får mäta och räkna lite på det och skapa sin säkerhetsmarginal.

okej men jag menade borra i karet osv för att bygga en ytavrinning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joo det är väl ca 100 mil tyvärr :-( fast gillar att köra bil så kanske vore nått :-P men såg paketen och dom var vl på 375 ink sump ? blir lite litet då men hade visningskaret varit på 375 - 400 hade det varit nått :-)

mejla, dom kan säkert göra paketet custom åt dig utan problem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det 24000:- för det stora karet på triton eller minns jag fel?

Tror det va det men efter som jag har dåligt minne så är jag ej 100%.

Vet att det är belysning,skummare,vatten påfyllare,sump,returpump,rör och sen sviktar minnet.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns olika alternativ på Triton, just nu har de 60*60*60 kub 100*50*60 samt 130*50*60. Det kommer tydligen flera och de ska också gå att köpa en "överdel" till för att ta bort "ljusspill"

Akvarium 100*50*60 tre sidor optiwhite ( Går att få utan )

Tyst ytavrinning ( durso) med Kammar

George fisher rördelar

Maxspect 160watt Razor " ledarmatur"

2st 6045 Tunze stream pumpar

Vit bänk i trä ( finns även svart)

Sump med bubbelfälla

Deltec SC1350 skummare

Aquabee 200/1 retur pump

Silikonslang

George fisher kran för att styra retur pumpens tryck

Tunze Osmolator automatisk vatten påfyllare

Pris : 24900kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns olika alternativ på Triton, just nu har de 60*60*60 kub 100*50*60 samt 130*50*60. Det kommer tydligen flera och de ska också gå att köpa en "överdel" till för att ta bort "ljusspill"

Akvarium 100*50*60 tre sidor optiwhite ( Går att få utan )

Tyst ytavrinning ( durso) med Kammar

George fisher rördelar

Maxspect 160watt Razor " ledarmatur"

2st 6045 Tunze stream pumpar

Vit bänk i trä ( finns även svart)

Sump med bubbelfälla

Deltec SC1350 skummare

Aquabee 200/1 retur pump

Silikonslang

George fisher kran för att styra retur pumpens tryck

Tunze Osmolator automatisk vatten påfyllare

Pris : 24900kr

Med bild -> http://admin.getanewsletter.com/t/v/3_MzIwNDQ0NDIz/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...