Gå till innehåll

tips på sumpplanering


slarvid

Rekommenderade inlägg

allt börjar falla på plats, bänk på gång, mått klara, karet ska beställas, sumpen bygger jag med hjälp av en kompis som har limmat kar förut. Men några funderingar över sumpen. Måtten blir 35*30*40 (vattenhöjd till 25-30 nånstans beroende på skummare)

Sumpen kommer stå rakt under karet. Två rör 25mm rör ut samt en 25mm retur. Sumpen kommer innehålla skummare bara tror jag på den lilla ytan.

Bubbelfälla har jag läst är bra, samt att den garanterar att skummaren alltid har samma vattennivå.

Karet kommer va borrat i högra hörnet.

Frågan: vilket är bäst? Ha ut-rören rakt ner i sump och sen leda returen typ 25 cm höger och sen upp i kammaren?

Eller är det bättre att vinkla ut-rören under karet vänster 25 cm sen rakt ner igen, för att då ha returpumpen rakt under röret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sump är nästan samma mått å är glad över placeringen av returpumpen idag längst fram å sedan ett rör till returen.

Lätt att ta ut returpumpen om man skulle behöva göra rent den.

Men bygg sumpen klar sätt skummaren där du vill ha den å lätt att plocka ut å rengöra sedan gör du facket för returpumpen å drar rör där ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...