osby0479 Postat 20 januari 2014 Författare Postat 20 januari 2014 Tack Ken, ser fram emot det!Är rätt så övertygad om att det kommer blir riktigt bra!! Citera
osby0479 Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Nu börjar jakten på div saker, till utblåsen på min closedloop vill jag hitta små huvuden, som passar på en 25 genomföring, har sett det någonstans men kan inte hitta det igen.Sen är frågan om man ska ha pumpen på closedloop i vattnet eller ovanför, hållbarheten blir väl nästan bäst när den är i vatten pga värmen. Citera
Blåbert Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Väldigt enkel anledning!Den har inte sladden på sidan utan mitt på rampen, det är heltheten jag ser, kan ju inte hänga ner sladdar när den kommer bli som en rumsdelare!Sen som du nämnde nånstans så kan man väl inte köra PS med olika pådrag på olika kluster - något som känns mer eller mindre centralt för ett drop, eller?@POPOV, hur kör du ditt? Citera
Laggeman Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Nu börjar jakten på div saker, till utblåsen på min closedloop vill jag hitta små huvuden, som passar på en 25 genomföring, har sett det någonstans men kan inte hitta det igen.Sen är frågan om man ska ha pumpen på closedloop i vattnet eller ovanför, hållbarheten blir väl nästan bäst när den är i vatten pga värmen.Jag har min DC4000 på en hylla på ena väggen i skåpet, den blir inte märkbart varm för det. De är ju gjorda för att kunna stå torrt, så det ska inte vara några bekymmer, oavsett vilken modell du väljer. Citera
osby0479 Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Sen som du nämnde nånstans så kan man väl inte köra PS med olika pådrag på olika kluster - något som känns mer eller mindre centralt för ett drop, eller?@POPOV, hur kör du ditt?Det stämmer bra, men det hade jag kunnat leva med, största anledningen är ju faktiskt att sladden går ut genom sidan, hade inte blivit snyggt med hängande sladdar från PS.Men sen är det väl ett plus för på just dropen så kan man dra på lite extra belysning, har redan scapen klar i huvudet, men hur det blir i verkligheten är en annan femma =) Citera
osby0479 Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Jag har min DC4000 på en hylla på ena väggen i skåpet, den blir inte märkbart varm för det. De är ju gjorda för att kunna stå torrt, så det ska inte vara några bekymmer, oavsett vilken modell du väljer.Låter ju riktigt bra det, då blir det genast mycket enklare att få det till att funka =) Citera
Guest Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Lånar tråden lite hoppas det ej gör något? Är det någon vits med dessa kar? Nytta eller är det bara en tränd som några tycker är fint? Utmaning? Har liksom ej fattat vitsen med dom hehehe Sent from my GT-I9305N using Tapatalk Citera
osby0479 Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Lånar tråden lite hoppas det ej gör något? Är det någon vits med dessa kar? Nytta eller är det bara en tränd som några tycker är fint? Utmaning? Har liksom ej fattat vitsen med dom hehehe Sent from my GT-I9305N using TapatalkLugnt!Ja vad ska man säga, den respons Eddie har fått på sitt akvarium säger väl det mesta, eller? Citera
Guest Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Hehe för att ni tycker det är fint. Udda är det helt klart jag skulle kunna tänka mig ha ett med dropp på runt 100cm och ha djuphav koraller på botten vart bara fundersam då så många vill bygga denna skapelsen. Tvärt om va lite spännande om backventilen falerar hehe nog kapat. Lycka till med bygget. Ser fram emot va ati rampen levererar då den nedrans sladden sitter på rätt ställe Sent from my GT-I9305N using Tapatalk Citera
osby0479 Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Då jag redan hade beställt mitt kar när Popov lägger upp sitt drop så började planerna direkt, och nu går det inte att hålla längre, men har x antal månader på mig att göra ett fulländat system som ska blir så perfekt det bara kan, och tror nog att det ska gå vägen med den hjälp jag får.Så om några veckor så står väl karet klart, sen ska bänken byggas, bara det kommer bli ett enormt jobb med precision, men mer om det kommer längre fram! Citera
wrang Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Nu börjar jakten på div saker, till utblåsen på min closedloop vill jag hitta små huvuden, som passar på en 25 genomföring, har sett det någonstans men kan inte hitta det igen.Kan man inte kolla efter utblås till bubbelbadkar borde finnas små och ändå okey för vårat ändamål.tex Waterway Adjustable Ozone Cluster Jet Body, EllKul med dropp akvarium men ni fegar ut tycker jag med storleken på akvariet Citera
osby0479 Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Skulle absolut kunna funka, men funderar på vilken spridning jag kommer att ha på den nivån kommer inte köra med för hög cirkulation då det nog kommer bli en håla för lite scolymior hade jag tänkt!Ang storleken så tycker jag att det är helt lagom, tar inte så mycket plats, och skapar inte så mycket jobb som ett stort!! Citera
petnym Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Så om några veckor så står väl karet klart, sen ska bänken byggas, bara det kommer bli ett enormt jobb med precision, men mer om det kommer längre fram!Om akvariet byggs med invändig box så behövs väl ingen märkvärdig precision... Kommer akvariet däremot ha botten i två nivåer utvändigt så är det väl bättre att bygga bänken först och akvariet sedan direkt ovanpå akvariet så får man precisionen på köpet liksom... Varför krångla till det? Citera
osby0479 Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Om akvariet byggs med invändig box så behövs väl ingen märkvärdig precision... Kommer akvariet däremot ha botten i två nivåer utvändigt så är det väl bättre att bygga bänken först och akvariet sedan direkt ovanpå akvariet så får man precisionen på köpet liksom... Varför krångla till det?Vänta o se, kommer bli special lösningar utan dess like, som tur är så byggs det av en väldigt händig möbelsnickare, som tur nog har samma hobby som en annan så det kommer bli med precision! Citera
_Manne_ Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Vänta o se, kommer bli special lösningar utan dess like, som tur är så byggs det av en väldigt händig möbelsnickare, som tur nog har samma hobby som en annan så det kommer bli med precision!Låter kanon.. Hoppas nu detta kar lever lite längre än en startup..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
osby0479 Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Låter kanon.. Hoppas nu detta kar lever lite längre än en startup..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkSka göra mitt bästa!! Citera
POPOV Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Sen som du nämnde nånstans så kan man väl inte köra PS med olika pådrag på olika kluster - något som känns mer eller mindre centralt för ett drop, eller?@POPOV, hur kör du ditt?Jag kör 100% över hela karet. På djupet hamnar koraller med normala PAR behov. Citera
POPOV Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Hehe för att ni tycker det är fint. Udda är det helt klart jag skulle kunna tänka mig ha ett med dropp på runt 100cm och ha djuphav koraller på botten vart bara fundersam då så många vill bygga denna skapelsen. Tvärt om va lite spännande om backventilen falerar hehe nog kapat. Lycka till med bygget. Ser fram emot va ati rampen levererar då den nedrans sladden sitter på rätt ställe Sent from my GT-I9305N using TapatalkDenna konstruktion av ett kar ger det hela en annan dimension, helt klart snyggare i verkligheten och annorlunda på köpet Jag kör utan backventil, behövs inte: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?58749-Magnus-quot-drop-reef-quot-Planeringstr%E5d&p=573908&viewfull=1#post573908 Citera
Guest Postat 22 januari 2014 Postat 22 januari 2014 Ang backventilen va det syftat på omvänt dropp. Nu ska jag ej skita ner tråden mer.Sent from my GT-I9305N using Tapatalk Citera
maxium Postat 22 januari 2014 Postat 22 januari 2014 Lite bilder på begäran av Ken..Sketchupfilen om någon vill leka med den.http://d01.megashares.com/dl/Yur6uMV/osby drop comp.skp Citera
osby0479 Postat 22 januari 2014 Författare Postat 22 januari 2014 Oh boy, tusen tack för det, har du vägarna förbi Osby så ska du få ett gäng fraggar!! Tack tack Citera
POPOV Postat 23 januari 2014 Postat 23 januari 2014 Snyggt, gillar avslutet mot träskivan. Blir en bra kombination av vit färg mot träskivan. En förnyelse av idéen! Citera
petnym Postat 23 januari 2014 Postat 23 januari 2014 Ser snyggt ut! Men om jag var du, hade jag nog besparat mig en massa jobb och limmat en invändig box i ett normalt 125x65x55 cm akvarium... Skulle bli både enklare och säkrare mot läckage... Citera
osby0479 Postat 23 januari 2014 Författare Postat 23 januari 2014 Ser snyggt ut! Men om jag var du, hade jag nog besparat mig en massa jobb och limmat en invändig box i ett normalt 125x65x55 cm akvarium... Skulle bli både enklare och säkrare mot läckage...Självklart kommer det bli en limmad Box, glömde säga det till Max innan han ritade upp det.Blir en closedloop inne i dropen, och en retur i den lägre delen.Hela möbeln kommer att bli skjutbar, så den kommer bli massiv, samt isolerad.I väggen kommer där sitta ventilation på sidorna.Har nu bestämmer att det blir en 5kanals doserpump från pacific sun, smidigt med doserpump och ATO i samma maskin. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.