Gå till innehåll

rut skrapning var dag


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Jag får en brun bakteriefilm på rutorna om jag öka vodkan, borde väl vara samma med Zeo

det är faktiskt en tanke, om du överdoserar kanke det kan vara orsaken, 2ml zeostart är ganska mycket om du inte har mycket näring i vattnet, jag har alltid kört runt 70% av den rekomenderade dosen.

ang. kisel kan det vara något som finns i sanden sedan tidigare. PeterGG hade en ordentlig tråd om detta för ett tag sedan som kan vara värt att kika igenom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brun film på rutorna är överdosering av kolkälla mistänker jag.

Grön film misstänker jag är någonform av näring som tillförs typ

Amino

Food7

Har ca 1200l vatten minus sten osv ca 1000l vatten.

Har iofs gjort missen att byta all zeosten vid byte kör 2L

Ska prova öka mängden sten och byta 2L och låta 0.5L vara kvar vid vart byte. Se ifall detta hjälper.

Kör 2ml zstart nu

Ska minska amino från 10 droppar till 5

Zfood från 8 till 5droppar 2ggr vecka

Bio mate 10 droppar 2ggr vecka

10droppar bac 2ggr veckan

Jod 10droppar 2ggr veckan

Iron 10 droppar 2ggr veckan

Ang sanden

Kör argonit från kz

Kan vara så att kakelplattorna pelarna är limmade på inehöll kisel.

Tar tid att få bort kanske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur länge har karet varit igång? man brukar ju ha en naturlig blomning i karet någonstans runt 6-18 månader som håller i sig 3-4 månader där de flesta brottas med cyano o liknande. Kan det vara samma sak? Har upplevt detta i alla min tre kar innan de avtar naturligt med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur länge har karet varit igång? man brukar ju ha en naturlig blomning i karet någonstans runt 6-18 månader som håller i sig 3-4 månader där de flesta brottas med cyano o liknande. Kan det vara samma sak? Har upplevt detta i alla min tre kar innan de avtar naturligt med.

Stämmer bra varigt igång sedan i somras ca 6-7 månader.

Vad händer när detta är klart är man nära att nå målet med ulns.

Så sten och allt är urlakat på skit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite om det är ok. Jag får nämligen brun beläggning på mitt glas också var 3e dag ungefär. Kör varken kolkälla eller zeovit och doserar just nu ingeting i vattnet. Vad kan det bero på? hade intalat mig att det var normalt men i denna tråd låter det ju som att det inte är det. Jag brukar göra rent glaset var fjärde dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite om det är ok. Jag får nämligen brun beläggning på mitt glas också var 3e dag ungefär. Kör varken kolkälla eller zeovit och doserar just nu ingeting i vattnet. Vad kan det bero på? hade intalat mig att det var normalt men i denna tråd låter det ju som att det inte är det. Jag brukar göra rent glaset var fjärde dag

Samma här.

Ett sidospår.... kan det ha med belysningen att göra? Jag har inga linser på mina LEDs så de lyser ju upp ganska brett (även om de sitter nära vattenytan) så de lyser ju på glasväggarna.... kan det gynna beläggning? Tycker också att det blir mer film ju längre ned på rutorna man kommer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här.

Ett sidospår.... kan det ha med belysningen att göra? Jag har inga linser på mina LEDs så de lyser ju upp ganska brett (även om de sitter nära vattenytan) så de lyser ju på glasväggarna.... kan det gynna beläggning? Tycker också att det blir mer film ju längre ned på rutorna man kommer...

Ja kanske det. Jag får inte mer längre ner men jag får däremot mer på framrutan än på sidorutorna och den får ju mer ljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...