Gå till innehåll

Skummarråd +500L


simon

Rekommenderade inlägg

Hej på er.

Planerar att starta upp ett kar på ca 500L och till det så ska en skummare inhandlas.

Mitt arbete och andra omständigheter har gjort att jag inte haft något "salt" under några år (senaste 2 åren har jag dock ett kar på 160L tillsammans med min dotter), och därför är inte helt med på vad som är "det bästa" idag.

Jag har dock smygläst här på SVG lite då och då:-)

Jag önskar lite hjälp att välja fram den tystaste skummaren som jag listar här nedan, jag antar att dessa utför sitt jobb väl när det kommer till själva jobbet. Alltså så tyst som möjligt är order från "högre ort" (min bättre hälft har blandade erfarenheter från mina tidigare år med större kar så denna gång måste det vara "rätt" ;-).

Pengar spelar självklart roll, men jag väntar hällre 1 månad extra än köper något som låter mycket.

Skummaren kommer att stå i sump, men inte särskilt ljudisolerat.

RLSS R6i eller R8i (u)

Vertex Omega 150 alt dyrare Alpha 170 (red dragon) men då är BK 180 nära?

Nyos Zen compact Cone 160

Deltec SC1455, har haft 2 st deltec förut och de brukade göra jobbet bra men inte särskilt tyst

Eller vänta typ extra länge om ingen av ovanstående är tysta och gå på säkra kort:

Bubble King Double Cone 180 med RD3 Speedy

Har kollat på Nixons BK 250 (stort tack!) och den är riktigt tyst, det är någonstans där jag önskar hamna beträffande ljudnivå!

Vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du köra SPS tycker jag du ska köra Korallenzuchts, skummaren kör utan en impeller utan har ett speciellt munstycke som inte skummar ut kalium lika snbabt som andra skummare gör. Även fördelen att du inte behöver köpa en skummarpump när pumpen behöver bytas utan det räcker med en vanlig som är billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar och förslag så långt (Tack Petter för information om Deltec), jag insåg just att förutom ljudet så är det en parameter till nämligen höjd.

Utrymmet till sumpen i bänken jag köpte (ej hemma ännu) är ca 62 skulle jag tro (kollar exakt till helgen), därför tror jag KZ utgår säkert, börjar bli lite orolig om jag ens kan få av koppen på flera av de ovannämnda skummarna:-(.

Jag får kanske omformulera frågan lite nämligen:

Vilken av tidigare nämnda samt av andra föreslagna (förutom deltecen) kan man få av koppen på under 62cm?

Orkar någon som äger någon av ovanstående kolla?

Hälsningar Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du köra SPS tycker jag du ska köra Korallenzuchts, skummaren kör utan en impeller utan har ett speciellt munstycke som inte skummar ut kalium lika snbabt som andra skummare gör.

Det här vill jag bestrida. Enligt AA's skimmate-analys var endast 0.38% av torrvikten Kalium, med nålhjulsimpeler. Såvitt jag vet har inga liknande tester publicerats med data från venturi-skummare.

G.Alexander på zeovitforumet skriver själv att det inte är ett problem (sen han bytte från titan-impeller till plast):

This problem has gone when the needle wheel was replaced with a plastic version.

Även fördelen att du inte behöver köpa en skummarpump när pumpen behöver bytas utan det räcker med en vanlig som är billigare.

Nackdelen är väll att man får 2-3 av de listade skummarna i TS inlägg för samma pengar som en KZ rev och att man sparar in det på strömförbrukningen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skönt med så snabba respons, många tack!!!

Då är det inte helt kört alltså, RLSS och ATI kvalar in.

Hur är det med ljud på RLSS, den har ju DC-pump, ställbar (även via GHL om man vinner på lotto). DC borde innebära ganska låga ljudnivåer eller?

ATI är också ställbar, det jag funderar på är själva materialet som producerar luftbubblor, borde det inte slitas? Något man kanske byter med vissa intervall, eller? Vem säljer ATI i Sverige?

Tack ännu en gång, Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som lite partisk i frågan så låter jag någon annan svara på ljudfrågan som har en sådan själv. :)

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av ATI'n, en misstänker att den är väldigt tyst den med.

Fördelen med DC-pump som jag ser det är att du inte har mer än 24V i pumpen. Ju färre 230-aparater under ytan desto säkrare känner iaf jag mig med en liten knodd här hemma på 1,5 år som mer än gärna är med och ska pilla i karet så fort sumpskåpet öppnas av någon anledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här vill jag bestrida. Enligt AA's skimmate-analys var endast 0.38% av torrvikten Kalium, med nålhjulsimpeler. Såvitt jag vet har inga liknande tester publicerats med data från venturi-skummare.

G.Alexander på zeovitforumet skriver själv att det inte är ett problem (sen han bytte från titan-impeller till plast):

Nackdelen är väll att man får 2-3 av de listade skummarna i TS inlägg för samma pengar som en KZ rev och att man sparar in det på strömförbrukningen....

Kan bara tala från egen erfarenhet men min kaliumförbrukning gick ner ordentligt (ungeför 50%) ihop med bytet samtidigt som jag skummade mycket blötare och mer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...