Gå till innehåll

silikon ?


mrnorton

Rekommenderade inlägg

Kan detta vara något som fungerar hittade det på Jula http://www.jula.se/bygg-vatrumssilikon-fa180-300ml-502051#product-details-tab-menu

Absolut inte den, antimögelbehandlad innebär att den är giftig och kommer skada/döda det du har i karet...

Par exempel på sånt som funkar.

http://www.clasohlson.com/se/Glassilikon-Casco/34-9335

http://www.tritonakvarium.se/orca-undervattenslim/2881-0

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har det inte skrivits förr att vi inte skall ha antimögel i silikonet? Jag köpte silikon på clas i sjön som det står att det är för akvarium och det är den som det länkas till tidigare inlägg.

Ättikan dödar har jag för mig det skrevs om men har fått både läs fel och syn fel på sistone så.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger till info om Julas silikon GS210, databladet säger att det är användbart för akvarier upp till 60l.

Vet inte om det har med vidhäftning att göra? Borde ju inta vara något problem för en bakgrund i alla fall.

http://www.tremco-illbruck.se/celumdb/documents/GS210-TDS-SE_19898.pdf

Stämmer, det har med vidhäftning och kvalitet att göra.

Funkar alldeles utmärkt till bakgrunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja kör på bostik,bygg å sanitet svart med antimögel ca 74kr tuben.iso11600 25 lim, mtk godkänd.galsmästaren där ja köper glas rekomenderar och andvänder de samma och han har jobbat typ 40 år så jag litar på honom.

aldrig blivit fel eller giftigt eller fiskdöd

Har han jobbat med att limma akvarier i 40 år? Tvivlar på det eftersom han rekommenderar det silikonet till akvarier.

Antimögelmedlet dödar förmodligen inte fisk och högre djur, men bakterier och andra mikroorganismer tar nog stryk ganska hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger bara att jag har inte haft några problem varken i sötvatten eller salt, men de e bara min uppfattning, å ättikan är i glassilikon med, de som va så farlig som nån skrev..

antimöglet gör att de inte börjar växa i silikonet som de kan och ofta gör efter en tid med vit vanlig glassilikon, sett de själv i mina första kar som var med den stilikonen.

tänker inte baktala eller kasta skit på någon på nått vis, bara sa min uppfattning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NEJ, ättika är inte farligt, det dunstar relativt fort ur silikonet, samtliga glasakvarier på marknaden använder ättiksbaserad silikon.

Det farliga med ättikan är väl kanske att det är en kolkälla och kan leda till fler bakterier i akvariet, vilket ju i sig är bra.

Ättika används i en mängd preparat på marknaden, framförallt i kolkällemetoder.

Klart, häller man i en flaska i karet så blir det ju problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som kan växa på silikon är inte mögel, utan alger, precis som på glas, sten och övrig inredning.

Att ma har antimögelmedel i sanitärsilikon är för att ma använder det i våtutrymmen där blandingen av vatten och luft blir en perfekt grogrund för mögel i vanliga fall. Läser man på silikon som är anpassat till akvarier så innehåller det inget antimögelmedel eftersom det är ett gift. Ifall den personen som limmar akvarier med sanitärsilikon har gjort det i 40 år så är det nog inte på rent djävelskap, utan mest troligt för att det förr antagligen inte fanns något annat att tillgå just då, men nu säljs det ju även på de flesta byggvaruhus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ byggarebob Jag har över 40 års erfarenhet av akvaristik och vad som funkar i akvarier - jag har under dessa år också fått (och sett) många tillfällen då silikon med antimögel medfört katastrofer med fiskdöd till följd. För att ett antimögelbehandlat silikon skall kunna fungera så måste det avge något ämne som är dödande för mögel - det ligger så att säga i sakens natur. Att använda en sådan produkt i akvarium är att be om problem. Du har också missförstått detta med ättika - alla akvariesilikon (nästan) bygger på ättika som lösningsmedel och när silikonet torkat så är också ättikan borta. Ettdera så har du haft en väldig tur eller också pratar du mot bättre vetande. Är det så att Casco använder Karbendazim i sin produkt (som Mats (Suma)) skriver så är det ingen tvekan. Saxat ur produktbladet för Karbendazim

Karbendazim har mycket hög till medelhög giftighet för tre undersökta fiskarter.
.

Det är inte utan anledning som silikontillverkarna märker sina produkter med ett akvarium för att visa att det är ett lämpligt silikon för just detta bruk.

Till frågeställaren - använd svart silikon eftersom du då undviker konstiga spegeleffekter i skarvarna mellan glas och BTN. Det ser lite konstigt ut när du har det på torra land men när du får vatten i så försvinner mer eller mindre skarven. Använder du glasklar silikon så kan du få spegeleffekter som förstärker skarven

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara konstatera att vad jag får fram och frågat runt mm,,,

SÅ är antimögel inte att föredra, Personligen blir man bara så in i j....la förbannat:x:mad: på byggbransch å annat som säger sej veta och att de e oki.., sen köper man de i tro om att de e bra, när de visar sej vara fel.(vet inte om han limmat akvarie i 40 år men att han jobbat som glasmästare väldigt länge)

Uppenbarligen vet dom inte tillräkligt om detta, och jag kan bara säga att det är mycket bra att sådana här diskutioner kommer upp.

För de e trist om man har akvarie med grejor för kanske 50.000 sen kollapsar.

Så jag,,,,eftersom jag fått felaktig info, skulle behöva låna ett vanligt 130-240 L akvarie. en längre period tills jag fått mitt i de skick de ska vara.:smiley13::ledsen:

Får nu riva all inredning, silikona om allt i akvariet, ant köpa ny bakgrund, för den lär nog inte gå att få av hel..

Tacksam för hjälp....hoppas inte trampat nån på tårna, utgick bara fr vad jag fått veta..förlåt iså fall..:ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det BTN som är din bakgrund så kan du nog skära bort all mögelbehandlad silikon och skrapa rent på glaset. Jag vet personer som använd fel silikon och limmat om akvariet med rätt silikon och fått det att fungera - gör bara så rent du kan med rakblad och ättika/rödsprit. Ta ett snack med glasmästaren också - uppenbarligen är han felunderrättad.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...