Gå till innehåll

Stort vattenbyte på akvarium 128 liter


msen

Rekommenderade inlägg

Efter att nu ha haft mitt kar höljt i mörker under ett par dagar för att få bukt med begynnande brunalgstillväxt är det idag dags för ett större vattenbyte enligt tips här på forumet. Detta för att sänka den höga nivån av PO4 som nu är i vattnet.

Min plan är följande:

1. Stäng av all elektronik utom ljuset.

2. Ta ut allt levande (3 eremiter, 1 trochus, och 2 humlesniglar) och lägg dem i ett litet kar (20 liter) tillsammans med 20 liter av det gamla trygga akvarievattnet.

3. Skölj av de levande stenarna i karet och ta sedan ur dem.

4. Skölj skumfiltret försiktigt i karet och sätt tillbaka det.

5. Gör ren skummaren och pumpen.

6. Skölj filtermedian (makaronerna) försiktigt i nytt saltvatten, men låter biobollarna vara.

7. Virvla upp sanden och slanga sedan ur 90% av vattnet.

8. Fyll på färdigblandat saltvatten som håller ca +25 grader.

9. Lägg tillbaka levande sten på ett snyggt sätt.

10. Släck ljuset.

11. Koppa försiktigt tillbaka allt levande.

Jag har även 5 liter kalkvatten (gjord på en skopa Tropic Marine Pro-Coral Kalk och osmosvatten) hur mycket bör jag använda avdetta om jag vill få upp PH?

Låter detta som en bra plan? Har jag glömt något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett så stort vattenbyte kommer att trigga ny algtillväxt.

Mitt tips är:

1. Osmos med silikatfilter.

2. Fosfatremover.

3. Kortare belysningstid i början.

4. Vänta med kalkvatten. Det binder fosfat i stenen och sanden som sedan kommer att frigöras. Kalkvatten är en metod från 70- talet.

Osmos + fosfatremover fungerar betydligt bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era tips :)

Jag åkte iväg och köpte en fosfatremover och droppade för några timmar sedan i 1 ml enligt bruksanvisningen. Den heter Ultra life liquid phosphate remover & control. Första tanken var att den var svindyr med sin prislapp på 500:-, men utslaget på att den räcker till 60 behandlingar är det egentligen inte så mycket pengar. Jag kommer nog att göra ett fosfatprov redan ikväll av ren nyfikenhet, men först imorgon kommer det troligen gett resultat.

När jag tände lampan idag efter 4 dagar i mörker hade brunalgerna i stort sett försvunnit :) Tack för all hjälp, känns superlyxigt när man är så här ny i denna underbart roliga hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...