Gå till innehåll

Id på två djur


Manks

Rekommenderade inlägg

Har ingen riktig kamera, men mobilen får duga...

Skulle bara vilja ha förslag på vad den lilla masken på bild 1 är för något, har ganska många av den och tycker den är rätt söt, respektive klumpen på bild 2. Den i bild två börjar växa upp på många ställen, så jag undrar om det är någon form av plåga, eller om det är en trevlig svamp.

post-1011-1446891225778_thumb.jpg

post-1011-14468912257926_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr 1 ser ut som en borstmask och nr 2 ser ut som någon mjukkorall.

Troligtvis har det suttit en eller flera större mjukkoraller på stenen i bild 2, men någon har plockat bort den/dem. Små fragment av korallen som sitter kvar på stenen brukar dock vara livskraftiga och kunna överleva och växta till nya fina koraller om man tar hand om dem. Dvs, vänd på stenarna (om korallfragmenten sitter i skuggan), så de hamnar uppåt istället och får ljus samt se till att de får lagom mycket vattencirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den på bild 2 har växer både på sidan av stenen och den där är väl den som är mest i skuggan men verkar växa bra. Från en sten som är brevid har det skjutit upp 7-8 knoppar och ett litet längre "sjok" så jag skulle tro att någon av dem klarar sig med mycket kärlek och god omvårdnad

Har en handfull röda också som verkar vara lite mer "spretiga" i växtsättet, men de är inte lika stora än. Återkommer med bilder när de tuffat till sig. Ni är oslagbara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Aldrig att jag tänker ta bort mina borstmaskar. De är en del av mitt lilla rev, men de stora håller jag koll på. Än så länge har de inte gjort någon skada, så jag behåller dem för jag tycker de är fina och intressanta. Jag vet ju i vilken sten de bor om problem skulle uppstå... i 10 kilo sten är det inte så lätt att gömma sig för alltid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig att jag tänker ta bort mina borstmaskar. De är en del av mitt lilla rev, men de stora håller jag koll på. Än så länge har de inte gjort någon skada, så jag behåller dem för jag tycker de är fina och intressanta. Jag vet ju i vilken sten de bor om problem skulle uppstå... i 10 kilo sten är det inte så lätt att gömma sig för alltid.

Hehe då blir det 10kg mindre sten i karet när du vill bli av med dom ;D

aldrig sett en borstmsk göra någon skada hos mig heller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...