hbgot Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 jag har installerat en 160w Razor armatur i mitt kar och aktiverade månljusfunktionen på 1% på den blåa kanalen.jag tycker att det lyser betydligt starkare än jag förväntat mig, är det risk att korallerna inte får tillräcklig nattvila om man kör med månljus på nattetid?är det någon som har förslag på lämplig kurva på de 6 brytpunkterna på båda kanalerna? Citera
ormet Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Razor har väll inte någon månljusfunktion? Jag tycker 1% blått var på tok för mycket iallafall och har aldrig använt det som månljus.Lämplig kurva är komplett subjektivt, det handlar bara om dina preferenser och estetik. Ingen kurva är mer eller mindre lämplig så länge korallerna får lagom med ljus. Och det beror på vilka koraller du har bland annat. Citera
Casio Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Jo jag tycker att den kan fungera som månsljus, även om den lyser mycket starkt. Det finns ju till och med förprogrammerade program där 1% blå kanal är tänd under natten. Men som du säger upplever även jag den väldigt stark. Där av kör jag endast månljus periodvis. Jag har långa perioder (månad/månader) där jag har helt släckt under natten för att det levande skall få vila. Citera
hbgot Postat 29 januari 2014 Författare Postat 29 januari 2014 jag har lite blandat knappar skivor flakväxande montipora och en bubble tip anemon och ricordea bla.frågan om kurva var mer hur många timmar som är lämpligt för upprampning 100% samt nedtrappning om vi skippar månljusfasen.just nu kör jag 50% kl 11.00 100% 14.00 till 21.00 50% vid 21.00 till 23.00 samma styrka båda kanalerna. Citera
phhasek Postat 29 januari 2014 Postat 29 januari 2014 Jo jag tycker att den kan fungera som månsljus, även om den lyser mycket starkt. Det finns ju till och med förprogrammerade program där 1% blå kanal är tänd under natten. Men som du säger upplever även jag den väldigt stark. Där av kör jag endast månljus periodvis. Jag har långa perioder (månad/månader) där jag har helt släckt under natten för att det levande skall få vila.Märker du någon skillnad på korallerna när du kör med och utan månljus? Citera
msen Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Jag är lite sugen på en sådan här lampa. Kan man ha den till ett kar på 52cm L x 58cm B x 63cm H? Hänger man den då fritt i taket över karet? Gör det något om lampan är större än själva akvariet? Citera
_Manne_ Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Jag är lite sugen på en sådan här lampa. Kan man ha den till ett kar på 52cm L x 58cm B x 63cm H? Hänger man den då fritt i taket över karet? Gör det något om lampan är större än själva akvariet?Finns en 120w variant som Kanske hade passat bättre rent måttmässigt..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Casio Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Nej, det gör jag faktiskt inte. Men av "förebyggande" vill jag inte köra månljuset för jämnan. Men det finns ju folk som gör. Märker du någon skillnad på korallerna när du kör med och utan månljus? Citera
Andreas_Lindholm Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 Hej! Jag kör 60w 16000k maxspect razor och använder inte "månljuset" längre. Märkte ingen skillnad på mjukkoraller, skivanemoner gällande allmänt mående. Är nöjd med armaturen som helhet. Med vänlig hälsning, ante Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.