Gå till innehåll

Maxpect Razor 160w 16000k


hbgot

Rekommenderade inlägg

jag har installerat en 160w Razor armatur i mitt kar och aktiverade månljusfunktionen på 1% på den blåa kanalen.

jag tycker att det lyser betydligt starkare än jag förväntat mig, är det risk att korallerna inte får tillräcklig nattvila om man kör med månljus på nattetid?

är det någon som har förslag på lämplig kurva på de 6 brytpunkterna på båda kanalerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Razor har väll inte någon månljusfunktion? Jag tycker 1% blått var på tok för mycket iallafall och har aldrig använt det som månljus.

Lämplig kurva är komplett subjektivt, det handlar bara om dina preferenser och estetik. Ingen kurva är mer eller mindre lämplig så länge korallerna får lagom med ljus. Och det beror på vilka koraller du har bland annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tycker att den kan fungera som månsljus, även om den lyser mycket starkt. Det finns ju till och med förprogrammerade program där 1% blå kanal är tänd under natten.

Men som du säger upplever även jag den väldigt stark. Där av kör jag endast månljus periodvis. Jag har långa perioder (månad/månader) där jag har helt släckt under natten för att det levande skall få vila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har lite blandat knappar skivor flakväxande montipora och en bubble tip anemon och ricordea bla.

frågan om kurva var mer hur många timmar som är lämpligt för upprampning 100% samt nedtrappning om vi skippar månljusfasen.

just nu kör jag 50% kl 11.00 100% 14.00 till 21.00 50% vid 21.00 till 23.00 samma styrka båda kanalerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tycker att den kan fungera som månsljus, även om den lyser mycket starkt. Det finns ju till och med förprogrammerade program där 1% blå kanal är tänd under natten.

Men som du säger upplever även jag den väldigt stark. Där av kör jag endast månljus periodvis. Jag har långa perioder (månad/månader) där jag har helt släckt under natten för att det levande skall få vila.

Märker du någon skillnad på korallerna när du kör med och utan månljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite sugen på en sådan här lampa. Kan man ha den till ett kar på 52cm L x 58cm B x 63cm H? Hänger man den då fritt i taket över karet? Gör det något om lampan är större än själva akvariet?

Finns en 120w variant som Kanske hade passat bättre rent måttmässigt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...