Gå till innehåll

fluval edge med nybörjar frågor


edda124

Rekommenderade inlägg

hej jag är helt ny inom saltvatten jag köpte ett beg fluval edge som varit igång i 1 år han hade dock bara en eremit och en krabba jag har köpt till 2 sjöstjärnor en fröken fisk och en turbo snygel en skivanemon fragg

jag har lite frågor det finns gröna hårda alger på stenen jag skulle vilja få bort plus nåt som ser ut som gräs men dom är hårda inte tråd alger räcker det med städpatrullen jag har och hur långt tid brukar det ta innan det försvinner bara haft dom en vecka sen är det nåt rött på stenarna är det nåt bra eller dåligt ?

sen har jag massor glasrosor som jag fick på köpet men visste ju inte det så ska köpa en pepparmints räka är det bästa för det här lilla akvariumet att få bort dom eller?

tacksam för svar

post-7136-14468932444474_thumb.jpg

post-7136-14468932444759_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror dina två sjöstjärnor går en tidig död till mötes om det är två sandsjöstjärnor. De är mycket svåra att hålla vid liv då de lever i princip enbart på smådjur i sanden. Jag vet inte om något mat man kan köpa som de äter.

Annars ser det spännande ut. Jag hade försökt få till lite mer sten för fiskens skull. Även räkan om du köper en sådan. Försök bygga "luftigt" men varierande. Vad du vill uppnå är att fisken ska inte kunna se hela akvariet från någon given punkt helst. Då ger du fisken något att sysselsätta sig med då den konstant måste utforska och undersöka efter eventuella konkurrenter och faror. Jag tycker många fiskar mår bättre när de har det så, annars kan de lätt bli något apatiska och ser ut att må dåligt. Lite bra sten och några grenväxande koraller så gör det nog susen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror dina två sjöstjärnor går en tidig död till mötes om det är två sandsjöstjärnor. De är mycket svåra att hålla vid liv då de lever i princip enbart på smådjur i sanden. Jag vet inte om något mat man kan köpa som de äter.

Annars ser det spännande ut. Jag hade försökt få till lite mer sten för fiskens skull. Även räkan om du köper en sådan. Försök bygga "luftigt" men varierande. Vad du vill uppnå är att fisken ska inte kunna se hela akvariet från någon given punkt helst. Då ger du fisken något att sysselsätta sig med då den konstant måste utforska och undersöka efter eventuella konkurrenter och faror. Jag tycker många fiskar mår bättre när de har det så, annars kan de lätt bli något apatiska och ser ut att må dåligt. Lite bra sten och några grenväxande koraller så gör det nog susen!

Hej nej det är 1 sand sjöstjärna och en som äter på glaset och stenen planen är att köpa lite mer sten och uppgradera lyset och ha 2-3 små fisk och sen fylla med enkla koraller jag undrar om man ska ha nån nitrat .nitrit eller fosfat remover i filtret likaså aktivt kol nu sitter en svamp och keramik vatten byte sker 1 gång i veckan och har ingen skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den andra stjärnan en linckia sjöstjärna? länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Linckia_laevigata

De lever av tunna algmattor på glas och stenar i akvariet. Jag tror inte någon av dina stjärnor kommer kunna leva en längre period i ditt akvarium utan skulle rekommendera att försöka hitta ett annat hem åt de.

Jag skulle definitivt inte rekommendera någon mer fisk alls till akvariet. Du har ett litet akvarium med mycket liten yta som agerar syretillförsel så du vill hålla syreförbrukande organismer till ett minimum. Frökenfiskar blir lätt mycket aggressiva med. Att ha så många fiskar i ett så litet akvarium tror inte jag är en bra kombination. Vill du ha många fiskar är det bättre att skaffa ett större akvarium.

Jag hade annars struntat i removers och liknande helt, likaså skummare och istället försökt byta 5 till 10 liter vatten i veckan. Det bör räcka om du håller nere antalet djur och håller dig till härdigare koraller. Tänk bara på att vara noggrann med temperatur och salthalt på bytesvattnet då du kommer byta en ganska stor procent av vattenvolymen vid varje byte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad stjärnan heter köpte den på korallfisken i Linköping kan lägga upp en bild sen har jag en fråga ang cirkulation jag har en pump på 800-1600l\h jag ställer den på lägsta och sätter på då gömmer sig både sjöstjärnan och fisken bakom dopp värmaren och vill inte komma fram alls och sanden på botten försvinner med så det blir bara glas så känns som lite stark och jag har flyttat den till kortsida långsida m.m men samma sak stänger jag av den och kör på original filtret 400l\h då trivs alla jätte bra så vad ska man göra då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att se på din bild exakt vad det är för pump du har, kan du kolla vad den heter? Då akvariet är väldigt litet så blir många pumpar väldigt starka dock. Det kan hända att det räcker med den medföljande pumpen. Annars hade jag prövat en Korallia Nano på 900 liter i timmen. De ger en väldigt bred och snäll stråle.

Om du inte har det väldigt kallt på ditt rum skulle jag nog rekommendera att köra utan doppvärmare. Det är säkrare, du får mindre saker i akvariet och mer utrymme för sten och liknande. Att din fisk gömmer sig bakom värmaren tyder på att den inte har några bättre gömställen i akvariet med. Så försök gärna hitta några fler stenar så du kan försöka skapa en liten tunnel eller grotta i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen är en aquarium system Doppvärmarens har jag mest för att se temperaturen ler den har inbyggd termometer men ska köpa en separat så kan jag ha den till vattenbyten jag funderade annars att köra med nån 300-400 liters pump som cirkulation men är koralia bra så kan jag pröva vill göra det så billigt som möjligt bara ler därför jag inte köpte större akvarium från början jag har tyvärr inte flera tusen att lägga ut så ville prova med det här om det är nåt för mig och sen kan jag satsa på större och flytta över allt levande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen hade jag en fundering ang belysning har kollat på lite olika varianter vad tror ni som är kunniga skulle vara bäst alla ligger i ungefär samma prisklass runt 400 kr

2 led aqua media från yasha 3 w st sen har jag en hel blå 3 w med

fugal edge originalhttp://www.ebay.com/itm/Fluval-EDGE-42-LED-46L-12-Gallon-Replacement-Lamp-without-Transformer-/181315784661

aqua el deco lighthttp://www.pwss.se/product.php?productid=12880&cat=1622&page=1

led lister med dimmerhttp://www.ebay.com/itm/4-X-ReefBar-COMBO-1Ft-Aquarium-LED-Light-Reef-Bar-12-inch-12-36W-Grow-Coral-/271267729771

eller bygga egen led med kyl fläns med 12 st 3 w led och en dimmer på den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok jo och den la en frö påse så kommer väl en till snart , när bara blå ljuset är tänt lyser den gult riktigt fint sen har jag en liten röd med från levande stenen

och kanske du vet jag hade postat en bild innan men från levande stenen har det växt ut som röda kalk blommor eller nåt först en och nu en till det är som röda blad vet du vad det är för nåt dom är ju fina =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...