saltatrox Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Har testet framför mig men fattar inte hur jag ska göra.Står Iodide process...Och sen fortsätter det en beskrivning hur man gör.Men Iodide är vätejodid ? eller ?Sen lite längre ner på sidan står det... Slå i hopp Iodate med Iodine processVad då?Slå i hopp jodsyra med jod ?Alltså ska jag följa beskrivningen på Iodide eller Iodate med Iodine ?MVH Thomas Citera
MartinForsström Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Iodide är jodid. Alltså en joniserad jodatom. Det är inte så att du ska mäta jodid och jodat separat och slå ihop för att få totala koncentrationen av tillgängliga jodatomer?Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
Rasmus Pedersen Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Jodid är jodjoner, det vill säga I-. Detta kan mätas separat. Testet kan dock inte skilja på jod (I) och jodat (IO3-), därför får man dem på samma test. Citera
krille 55 Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Jag har samma test. Enligt oceanakvarium så mäter du båda testen första gången. sen går du efter det högsta värdet och nästa gång behöver du bara mäta det som visade högst Citera
saltatrox Postat 31 januari 2014 Författare Postat 31 januari 2014 Iodide är jodid. Alltså en joniserad jodatom. Det är inte så att du ska mäta jodid och jodat separat och slå ihop för att få totala koncentrationen av tillgängliga jodatomer?Skickat från min LG-D802 via TapatalkMenar du att Iodide är Iodine ? Citera
MartinForsström Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Njaej... Iodine är väl jod? Rasmus verkar ha sina joner i ordning tycker jag. Jag gjorde en ganska fri och något förvirrad tolkning. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
Rasmus Pedersen Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Iodine är jod (I), alltså en jodatom i sitt standardutförande. Iodide/jodid (I-) är den joniserade formen av jod och är (alltid?) icke-organisk i sina bindningar, som mest verkar vara med alkalimetaller (typ kalium). Iodate/jodat (IO3-) är jod som bildat en molekyl tillsammans med tre syrejoner, även här är det sedan ytterligare bindningar till alkalimetaller som gäller.Halvt bortglömd gymnasiekemi dock... Citera
MartinForsström Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Jag inflikar att även jodat är en jon för att få ha åtminstone ett rätt. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
saltatrox Postat 31 januari 2014 Författare Postat 31 januari 2014 Ja men räcker det att jag räknar ut Iodide, får jag svar på hur mycket Iodine jag har då. Alltså hur mycket jod jag har. Citera
MartinForsström Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Nej. Du kommer bara få svar på hur mycket jodidjoner du har. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
saltatrox Postat 31 januari 2014 Författare Postat 31 januari 2014 Nej. Du kommer bara få svar på hur mycket jodidjoner du har. Skickat från min LG-D802 via TapatalkOk.. hur får jag veta hur mycket Iodine jag har Citera
Rasmus Pedersen Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Först och främst, vad har du för jodpreparat? Det finns ju lite olika att välja mellan, exempelvis KZs Kaliumjodid-Fluor som enbart innehåller jodid, medan preparat som baseras på Lugols lösning innehåller både jod och jodid, exempelvis Tropic Marin Pro Coral Iodine.Jag tror inte att du kan få reda på enbart hur mycket jod (iodine) du har, svaret du får på jod/jodat-testet är en summa av de båda. Citera
stigigemla Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Det som är intressant i akvariesammanhang är summan av de olika formerna av jod. Alltså Jod (Iodine) + Jodid (Iodide) + Jodat (Iodate).De olika formerna kan omvandlas mellan varann t.ex i alger. Jag tillsätter bara jodid men mäter även jodat. Citera
MartinForsström Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 I vilken utsträckning förekommer jod som I2 i saltvatten? Jag tänker mig att det borde vara en ganska reaktiv molekyl och därmed ganska onyttig. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
stigigemla Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 I jodid är jodjonen -1 och i jodat är joden +5. Att joden skulle kunna vara parbunden har jag inte hört talas om. Jodaten framför allt är ofta komplexbunden i organiska föreningar men testen tar jodatvärdet trots detta. Att jod skulle kunna parbinda som t.ex syre har jag inte hört talas om.Jod i alla former är mycket reaktiv. Någonstans har jag läst att giftig dos för människa bara är 7 gånger större än minimidos för att inte få jodbrist. Alla andra spårämnen har ett större omfång för människa. Citera
MartinForsström Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 Jod förekommer absolut som I2. Det är det som är jod. Anledningen till att jag frågade var just att det talades om att mäta iodine och jag tänkte då att det borde vara tämligen exotiskt i sammanhanget. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
MartinForsström Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 Det jag menade med att det är det som är jod var att om jag beställer en flaska iodine kommer jag att få I2. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
stigigemla Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 Ja det stämmer med I2. Nu har jag läst på. Men jag skulle absolut köpa Jod inom EU för att slippa problem med tulldeklaration och liknande. Citera
MartinForsström Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 Men om man ska tillsätta jod bör man väl tillsätta någon jodid- eller jodatförening? Generellt är väl halogener ganska ilskna i parbunden form. T.ex. klorin och flour. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
stigigemla Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 Jag till exempel använder jodat. Det angriper inte Ballingdunkarna och omvandlas delvis till jodid i akvariet så att jodtesten gör utslag både för jodid och jodat.Lugols lösning går inte att förvara i plastflaskor. Där är det bara brunfärgat glas som gäller. Citera
MartinForsström Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 Hur är det med kaliumjodid?Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
stigigemla Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 Jag har inte provat med kaliumjodid men skulle tro att det går bra att förvara i plastflaska. Åtminstone i mörker. Citera
MartinForsström Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 Jag tänkte mer på hur det är som tillsats. Det känns som två flugor på en smäll. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
stigigemla Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 Vad jag förstått skall det inte spela någon roll om man tillsätter jodid eller jodat. Citera
MartinForsström Postat 1 februari 2014 Postat 1 februari 2014 Kan det finnas risk att man överdoserar kalium om man försöker höja jodvärdet med kaliumjodid och vice versa. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.