Gå till innehåll

Mäta Iodine med salifet


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Har testet framför mig men fattar inte hur jag ska göra.

Står Iodide process...

Och sen fortsätter det en beskrivning hur man gör.

Men Iodide är vätejodid ? eller ?

Sen lite längre ner på sidan står det... Slå i hopp Iodate med Iodine process

Vad då?

Slå i hopp jodsyra med jod ?

Alltså ska jag följa beskrivningen på Iodide eller Iodate med Iodine ?

MVH Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iodide är jodid. Alltså en joniserad jodatom. Det är inte så att du ska mäta jodid och jodat separat och slå ihop för att få totala koncentrationen av tillgängliga jodatomer?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Menar du att Iodide är Iodine ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iodine är jod (I), alltså en jodatom i sitt standardutförande. Iodide/jodid (I-) är den joniserade formen av jod och är (alltid?) icke-organisk i sina bindningar, som mest verkar vara med alkalimetaller (typ kalium). Iodate/jodat (IO3-) är jod som bildat en molekyl tillsammans med tre syrejoner, även här är det sedan ytterligare bindningar till alkalimetaller som gäller.

Halvt bortglömd gymnasiekemi dock...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst, vad har du för jodpreparat? Det finns ju lite olika att välja mellan, exempelvis KZs Kaliumjodid-Fluor som enbart innehåller jodid, medan preparat som baseras på Lugols lösning innehåller både jod och jodid, exempelvis Tropic Marin Pro Coral Iodine.

Jag tror inte att du kan få reda på enbart hur mycket jod (iodine) du har, svaret du får på jod/jodat-testet är en summa av de båda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I jodid är jodjonen -1 och i jodat är joden +5. Att joden skulle kunna vara parbunden har jag inte hört talas om. Jodaten framför allt är ofta komplexbunden i organiska föreningar men testen tar jodatvärdet trots detta. Att jod skulle kunna parbinda som t.ex syre har jag inte hört talas om.

Jod i alla former är mycket reaktiv. Någonstans har jag läst att giftig dos för människa bara är 7 gånger större än minimidos för att inte få jodbrist. Alla andra spårämnen har ett större omfång för människa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...