Gå till innehåll

sött blir salt (2800 l ) funderingar


Kohler

Rekommenderade inlägg

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har bestämt mej för att gå med rör i tak till pannrum.. fördelarna väger över nackdelarna . Ska försöka få en polare komma ut och borra hål genom väggarna i källarn för rördragning skall bli kul detta ..

Hitta denna vakuumpump på nätet. http://www.esska.se/esska_se_s/Vakuumpump-mini-membran-till-600-mbar-1740020039-4500.html

Bara man fixar en vattenuppsamlare med nivåvakt borde det funka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med att det skulle vara smidigast ha det i pannrummet,, finns en del redigt kluriga lirare här på forumet som e duktiga på räkna skulle vara bra fall någon läser specarna på vacumpumpen ,, 2 intresanta saker som bra veta för dig ,,orkar den lyfta vatten till höjen du har + vilken ca tid can man vänta sig att den gör jobbet ? kan inte hjälpa dig med detta sorry..

räkna rör längt + höjd så kanske någon kan hjälpa till ????? vacumpumpen känns liten men kan ha fel ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag hittat en fin pryl..

http://www.esska.se/esska_se_s/Vakuumpump-tryckluft-ejektorprinzip-typ-ZH-880-mbar-402100880000-2910.html

eftersom jag kommer ha tryckluft tillgänglig från uthuset lär denna va ett hett alternativ.

.ang sumpen tänktevjag nu bygga den 110 cm lång 70 cm hög och 60 cm djup .tror ni höjd på sump kommer räcka för hävert skummare osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror ej den orkar lyfta vatten så högt + vid test och omstarter i körning lär du o hela familjen behöva hörselskydd ,,litet filter går ej sätta dit för då lär den ej suga vacum .. mekaniskt driven pump tror jag på den delen av din konstruktion

vattentryck vad e det på 1.5 m kg ? ska väll bli omvänt att behöver samma sugkraft för lyfta ?

Inga problem bygga vattenavskiljare med automatik för saltvatten ,,( Var med senast i sommras test körde ett sådant system drivet av vacum ,,pris på detta vill du nog inte veta ) lite ironi e ju detta är för fiskmaskiner men vi vill inte våra fiskar ska testa detta he he he

problemet som jag ser är att få ett jämt flöde för undvika massvis med omstarter i ditt system , hyffsat stor vatten mängd i sump e nog ett måste och nivåavkännare..

24 tim 365 dagar om året ska det funka ,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. 1.5 mvp (meter vattenpelare) = 0.15 bar

Har för mej att vakuumpumpen ska suga 800 mbar vid 5 kilos tryck på tryckluftsidan . 800 mbar är i min värld 0.8 bar dvs. borde den suga max 8 mvp . Jag behövet bara 1.5 . Känns som marginnalen är på min sida. Hehe. Sålänge häverten är luftfri kommer ej vakuum behöva göras.. gör man avrinningskammaren djup och tar vatten långt ner borde man ej få med så myckel luft .. känns som det är dax att dra rören , smälla ihop sumpen och prova lite hävert , flöden o grejjer . Ska bli kul detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte lägga upp 4 eller 5 rör i taket. 2*50 och 2*40

Men är lite osäker på om två 50 rör räcker för häverten ?

1* 40 borde räcka för returen eller ska man kanske dra 50 där med? + en extra ifall man behöver mer flöde av nån anledning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petnym, det verkar (inte värkar ;-) ) som att kohler tänker köra med enbart hävert.

Jag tycker det är bra att folk testar nya banor "tänkervutan för boxen", men i det här fallet tror jag att du (kohler) kan ha tagit dig vatten över huvudet...och på källargolvet. ;-)

från mobilen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petnym, det verkar (inte värkar ;-) ) som att kohler tänker köra med enbart hävert.

Jag tycker det är bra att folk testar nya banor "tänkervutan för boxen", men i det här fallet tror jag att du (kohler) kan ha tagit dig vatten över huvudet...och på källargolvet. ;-)

Ja, fast jag gjorde nog en tankevurpa i mitt förra inlägg... Vid närmare eftertanke kan han nog köra med enbart hävert eftersom han inte har någon nivåskillnad mellan sump och akvarium. (Sen är ju frågan om han verkligen (med 'e') får det flöde han behöver utan nivåskillnad).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flöde utan nivåskillnad kommer man aldrig att få. Ännu en tanke vurpa ;-)

Nivåskillnad ger tryckskillnad som skapar flödet för att utjämna tryckskillnaden.

I detta fallet blir det så att returpumpen skapar nivåskillnaden och likamycket som pumpen sänker nivån i sumpen lika mycket kommer nivån i karet att höjas. Jsg slulle rekommendera en avrinningbox i karet. Ser inte ut som att det finns, man vill ju även få till en ytavrinning.

från mobilen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flöde utan nivåskillnad kommer man aldrig att få. Ännu en tanke vurpa ;-)

Nivåskillnad ger tryckskillnad som skapar flödet för att utjämna tryckskillnaden.

I detta fallet blir det så att returpumpen skapar nivåskillnaden och likamycket som pumpen sänker nivån i sumpen lika mycket kommer nivån i karet att höjas. Jsg slulle rekommendera en avrinningbox i karet. Ser inte ut som att det finns, man vill ju även få till en ytavrinning.

Nivåskillnad mellan sump och akvarium var det jag syftade på... men vattennivån kommer givetvis bli olika... Den stora frågan är om den skillnad i vattennivå som kan skapas utan att röret suger luft är tillräcklig för det flöde han vill uppnå...

Ps: Skillnaden i vattennivå i akvarium och sump är endast lika stor om de har samma bottenyta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta ska bli mycket intressant att testa iaf.. jag räknar med att fallhöjden (häverten )borde bli bra på 20 cm. Men det kommer ge sig då jag provfyllt första gången.. bygger sumpen clean utan fack just för att testa häverten o så

Imorrn ska det borras 8 hål genom massiv vägg för rördragning

20 cm hävert med 2 st 50 rör borde ge massor med vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tänker efter borde man ..istället för att göra ett fullskaleprov dvs fylla 2800 liter montera in ett litet akvarium med samma åvankant som stora burken.. sen fyller man sump och lilla kar.. sen smyger man igång returpumpen på lägsta fart.. vattnet kommer givetvis rinna över kanten i lilla karet till en början men efter ett tag ( då nivån i sumpen sjunker ) kommer hävertrören komma börja vilja utjämna trycket mellan tankarna .

Ökar man returpumphastigheten kommer nivån sjunka ytterligare och hävertvärkan öka osv . Sen efter ett tag har vi facit om det funkar eller hur? Ska bli sjukt kul o testa iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om sumpen och avrinningskammarens vattenyta har samma nivå så kommer ytan på avrinningskammaren stiga så fort som returpumpen sätts igång. Då skapas en nivåskillnad som det vattenfyllda röret i taket utjämnar. Viktigt är att röret både börjar och slutar under vattenytan. Systemet måste vara i balans och rören vattenfyllda innan returen sätts igång så inte avrinningskammaren sugs tom.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att motverka balansproblemen så bör avrinningskammaren i akvariet och mottagningskammaren i sumpen ha samma bottenyta (innebär att varje mm vattenpelare motsvarar samma volym). Du bör låta avrinningskammaren gå ända ner till botten. Rören bör börja/sluta så långt ner som möjligt. Ytan i avrinningskammaren (och i sumpen) kanske måste vara 2/3 av totala höjden på akvariet/sumpen. För säkerhets skull - en nivåbrytare i avrinningsfacket. Ytterligare säkerhet är att låta volymen i returpumpsfacket understiga den volym du får om du tar höjden från din vattenyta i displayakvariet i full drift och upp till 2 mm under akvariekanten gånger ytan på displaydelen. Tänk på att det finns ett miniumvolym i ditt returfack. det bestäms av den volym som behövs för att pumpen inte skall suga luft plus den volym som står dynamiskt i akvariet vid gång. I mitt akvarium med en 3000 liters returpump är den dynamiska volymen i min displaydel ca 6 liter. Då är avrinningskammen endast ca 15 cm. Mitt returfack har en bottenyta på 4,5 kvadratdecimeter och jag behöver 1 decimeters djup för att pumpen inte skall suga luft. Mitt returfack måste då hålla minst 10,5 liter när allt står stilla. Du kommer att ha ett stort kar och jag kan tänka mig att din displayyta rör sig om ca 350 kvadratdecimeter. Om du räknar med att du har minst 1 cm upp från vattenytan vid drift till att det rinner över så kommer det innebära att ditt returfack inte får överstiga 35 liter plus det som behövs för att upprätthålla den dynamiska mängden. Kör du på ca 12 kubik i retur så kan jag uppskatta att vid en kammlängd på ca 60 cm så har du ca 24 liter dynamiskt och en ythöjning på ca 1 cm. Vid vila måste du då ha 2 cm från vattenytan till akvariekanten. Observera detta är bara uppskattat på en uppskattad yta. Du får räkna själv på din verkliga yta. Har du en nivåbrytare i returfacket också så kommer du ha ännu mer säkerhet. Påfyllning (den automatiska) skall du ha i returfacket - behållaren bör inte överstiga 30 liter (om du har 1 cm säkerhetsmarginal vid drift)

Hoppas ovanstående hjälper dig

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...