Gå till innehåll

sött blir salt (2800 l ) funderingar


Kohler

Rekommenderade inlägg

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Detta är bara en ide ingen aning hur det funkar i praktiken.

Röret från returen sätt en T koppling sätt sedan ett T på häverten koppla ihopa med en kulventil så en liten del går som bypass till hävertröret så det skapas ett sug hela tiden även när det bara är luft i röret.då borde det starta av sig själv vid uppstart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror dig inte :-) Eller så missförstår vi varandra. Kan du länka till en akvarium som kör en sådan lösning?

Mitt eget akvarium kör så sedan 5-6 år tillbaka... Den har under alla dessa år alltid startat efter strömavbrott eller när jag själv slagit av returpumpen... Sök på "PVC overflow" så hittar du mer eller mindre sofistikerade varianter av det jag kör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är väl bara att få igång häverten men när den väl är fixad så är det ju lugnt ,så länge bägge rörändar är under vatten kommer de alltid sträva att ha samma nivå. Höjs den i akvariet så kommer en "hävert" startas till sumpen så vattnet strävas att skapa balans.

Jag är fö också rörmokare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petnym: Ah, ja det är korrekt. En sådan lösning går göra. Den är ju lite speciell. Det är ju samma idé som en overflow box, dvs man sätter igång en permanent hävert som ser till att den "extra" mängd vatten som rinner till häverten rinner ut i andra änden.

Men jag tror det blir svårt att få igång på det här akvariet. En sådan lösning måste ändå "startas" en gång där man fyller häverten med vatten, jag tror att den blir nästan omöjlig att starta om röret går för högt upp ovanför ytan(säg över 50 cm), speciellt om man använder någorlunda grova rör(32 mm är nog mycket svårt). Jag hade inte vågat mig på att försöka göra en sådan lösning där den går en längre sträcka. Utan bara gjort som du gjort möjligtvis.

Då får man starta den med en pump isf som fyller röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter.. skulle gärna se lite bilder på din lösning ..vore nice

När min hjärncell funderar får den lite problem med häverten eftersom både returledning samt framledning till sump måste gå upp i taket för att ta sig till sump. Som jag ser det finns det minst 2 problem 1: att vattenfylla "hävert röret med vatten och få bort luft.. är ju en förutsättning för att hävert ska kunna funka . 2: att hålla ett lagom hävertflöde så att returpumen inte suger torrt eller får för mycket vatten . Men dessa problem kanske går att lösa . Ska rita en fin skiss imorrn får vi se om det funkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla min tråd... Men det är ingen lösning jag rekommenderar för ett så stort akvarium som ditt... Alltid smidigare att borra akvariet.

Ett annat tips är att kolla runt på de internationella forumen på andras akvarium i din storlek... Det ger en fingervisning om vilket utrymme du behöver för teknik och annat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Monterar du sumpen ovanför akvariets vattenyta höjdmässigt, så kan du köra det omvänt, dvs, du sätter pumpen i akvariet och pumpar upp vatten till sumpen och låter det rinna tillbaks istället.

Problemet återstår oavsätt håll han pumpat vattnet då rören är över vatten nivån. Då får han ha sumpen på vinden ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort en enkel skiss .hoppas det går att se .

Vacumpump behöver bara användas vid uppstart och ifall luft kommer till högpunkt i hävertrör

Nivån i returkammare styrs med kamm och flottör med spjäll som ökar och minskar flödet beroende på returpums effekt .

Denna lösning borde ju funka tycker jag .men det kanske finns enklare sätt?

post-7218-14468932594569_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lättaste är att du delar av akvariet i ett hörn så får du en intern sump å slipper allt detta som många tycker kommer inte funka.

Räcker med att du bygger en inern sump för skummare etc. Annat som UVC, biobollar, Kalkreaktor etc kan du sätta upp på väggen ovanför akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 st reglerbara pumpar för att få så likadant flöde som möjligt och att båda har sesor för nivå så dom kan stängas av styckvis och 2 st sensorer som stänger av båda fall ena slutar funka.. men vad jag vet tycker inte pumpar om stängas av och på i väldigt korta intervaller ..

finns det inte plats för ett typ klädskåp och a det som sumpskåp i badrummet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med så grova hävertrör (50 mm) kan häverten fungera med små höjdskillnader - specialfall av hävert som kallas kommunicerande kärl. Men - och det finns några - inloppet sitter i en för grund överrinningskammaren. Luftbubblor från överrinningen kommer att gå in i rören. Grova rör som gör att det blir svårt att få igång häverten och att bibehålla den. Längden är lång vilket gör att man inte vet riktigt vart luften ansamlas. Behövs en tydlig övre punkt. Har du tänkt dig en luftningsvariant som är vanlig vid värmesystem och värmepumpar så är jag tveksam att den finns i plast. En vakuumpump i detta system måste klara vatten normalt. Nivån i mottagningskammaren (sumpen) styr allt. Den kan variera med nivån i avrinningskammare. Bör vara av viss volym och höjd (ej högre än önskad höjd i avrinningskammaren - är den högre så kommer höjden i avrinningskammaren anta samma höjd). skummaren bör då stå i ngt annat fack. Om systemet byggs så skulle jag i alla fall ha en nivågivare (dubbla minst) i avrinningsfacket. Stiger det för högt så skall returpumpen brytas. Sumpens övre kant skall vara i höjd med akvariet men ganska djupt för att kunna ha sumpfacken rätt. Höjden på överrinningen från sumpens mottagningskammaren styr höjden i överrinningsfacket i akvariet.

Din bild visar rörsystem av koppar - jag tror inte du avser att bygga ditt system av koppar men vill för säkerhets skull säga att koppar får inte komma i kontakt med akvarievattnet. Rören till akvariet måste vara plast - säger detta bara för att undvika misstag och missuppfattningar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rätt som lasse säger,,men vad jag e lite rädd för att vid omstart blir det inte problemfritt + väldigt mycket luft som ska ut ur systemet ,,vet du någon vakumpump som tål saltvatten ?

Om man skall ha en hävert som går över kanten på akvariet så brukar man bygga den med ett slags vattenlås så att den bibehåller vattnet under strömavbrott... Att förlita sig på någon slags pump som skall klara att pumpa både vatten och luft (finns det ens sådana?) är ingen bra ide...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja peter men detta blir ett så stort vatten lås med bra höjd,,känns inte som blir så problem fritt,,, ditt system har det alldrig stannat på 6 år typ ? jag körde en simplare variant fast med pump och ejektor ( eller vad det nu heter )som sög luften hela tiden,,,tyckte det funkade hyfsat men ej nöjd mesta dels nog för att den var förliten och ej nöjd med vatten flödet,

ej testat din model som verkar funka bra enligt många ! men typ 1m höjd har respekt i ett vatten lås!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns rätt enkekt med en vakuumpump endå.. enkelt att sätta en vattenavskiljare (bestående av en burk med in ut i toppen)

Och sen en brytare helt enkelt.. som stänger av pump då vattnet i bunken kommer över en viss nivå.

Lasse. Givetvis kör vi med plast.. mkt billigare oxå hehe

Denna lösning känns kul och bra.. minimalt med pumpar

Hitta en vakuumpump som drog 3w och kostar nån tusenlapp

Vattenlås låter inte som en optimal lösning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...