msen Postat 7 februari 2014 Postat 7 februari 2014 Jag tycker att det är mycket praktiskt med en algmagnet för att hålla rutorna rena och fina. Givetvis måste man ha "stenkoll" på att inga stenar fastnar i den som gör repor. Det jag undrar är om någon vet om en bra algmagnet för som är ganska så liten och klarar 6 mm tjock akrylplast utan att göra repor. Citera
mikoto Postat 7 februari 2014 Postat 7 februari 2014 Vad har du för akvarium med akryl på bara 6 mm?Annars tror jag det är en dålig kombination. Iaf med vanliga algmagneter för jag tror deras grova sida kan repa akrylen ganska lätt. Jag tror den plasten är hårdare än akrylen i många fall och då blir det repor oavsett om man har sand mellan eller ej. Citera
msen Postat 7 februari 2014 Författare Postat 7 februari 2014 Det är ett Boyu HS-60A. Har inte mätt själv men har läst någonstans att det är denna tjocklek på glaset. Jag läste någon gammal tråd från 2009 att en del hade kört med blöta armar och mirakeltrasa. Det kanske fortfarande är detta som gäller för akryl. Citera
Maglofster Postat 7 februari 2014 Postat 7 februari 2014 Tror det mer lutar åt något i denna stil: http://www.amazon.com/Super-Algae-Scrubber-Handle-Acrylic/dp/B0006JLRKC om man vill komma undan billigt. Citera
mikoto Postat 7 februari 2014 Postat 7 februari 2014 Det är väl glas i HS-60A karen? http://www.allpondsolutions.co.uk/aquarium-nano-tank-128-litres-boyu-hs-60-a-pl-lighting.html (kolla in bilden på sidan förresten på akvariet i rummet för grymma photoshop skills, hahaha)6 mm akryl låter helt tokigt lite för ett kar med över 50 cm vattennivå. Jag skulle tro att ditt akvarie är av glas. Citera
msen Postat 8 februari 2014 Författare Postat 8 februari 2014 Nej det är absolut akryl. Går ej att ta miste på. Citera
Majki01 Postat 8 februari 2014 Postat 8 februari 2014 Jag har haft ett sådant kar det är glas? Samma rundande hörn som rsm 130 Karen. Åtminstone det hs-60a jag hade Citera
msen Postat 8 februari 2014 Författare Postat 8 februari 2014 Aha, då kan man alltså ta miste Om mitt kar är av glas löser det väldigt mycket Måste bara bli 100% säker först så att man inte repar det. Citera
jacs Postat 8 februari 2014 Postat 8 februari 2014 Scotchbrite med vit sida innehåller ej slipmedel som den gröna gör. Har den själv till mitt mollyhotell utan en repa men blöta armar efter rengörning. Citera
msen Postat 8 februari 2014 Författare Postat 8 februari 2014 Vilket material är ett mollyhotell byggt av? Citera
mikoto Postat 8 februari 2014 Postat 8 februari 2014 Helt säker på att de också har glas. Det är på gränsen till extremt ovanligt med akvarier i akryl här i Sverige. Tyvärr.De enda akvarierna jag kommer på på rak arm som är gjorda av akryl man ser i butik här i landet är Dymax IQ karen. De är riktiga akrylkar. De kostar normalt mellan 1000-1500 kronor. Akryl är av någon anledning otroligt dyrt här, varför vet jag inte, kanske för dålig efterfrågan. I Usa går det hitta akrylkar för bra priser. Citera
jacs Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 Akryl är mitt byggt av varjefall, stod så på förpackningen varje fall Citera
msen Postat 9 februari 2014 Författare Postat 9 februari 2014 Jag undrar om inte mitt också är av akryl ändå. Ett väldigt lätt material som ser gjutet ut och inget silikon. Citera
Lasse Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 Ta kniven försiktigt på undanskymd plats - då får ni svaret. Det Mollyhotell jag hade var garanterat av glasMVH Lasse Citera
Utstrand Postat 8 januari 2017 Postat 8 januari 2017 Gammal tråd fast nu har det gått ett par år, kanske kommit någon algmagnet? Själv hittade jag Mag-Float mini och micro som skulle klara akryl fast dom klarade inte tjockleken. Har närmare 8mm. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.