hbmannen Postat 12 september 2005 Dela Postat 12 september 2005 varför vill inte mitt kh orka upp över 8 för??kör me KH buffer men kan inte få till nå bra värde på den parametern.. övriga parametrar ligger kanon.. utom kanske nitratet lite för högt fortfarande... ( 20 nitrat )nåra bra tips mottages gärna.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 12 september 2005 Dela Postat 12 september 2005 Hej,köp en kalkreaktor,det brukar hjälpa.Mvh Stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hbmannen Postat 12 september 2005 Författare Dela Postat 12 september 2005 jaha då var man där igen... KÖPA KÖPA KÖPA :) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 12 september 2005 Dela Postat 12 september 2005 var hamnar Kh om du struntar i buffrandet en vecka?hur ligger du med calcium(magnesium) och ph? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hbmannen Postat 12 september 2005 Författare Dela Postat 12 september 2005 om ja struntar i de, så ligger kh på runt 6..CA: 390PH: 8,2temp: 26-27salt : 1,022-3fosfat:0amoniak:0nitrit:0nitrat:20sillikat:0magnesium: vet ej har inget test..men tillsätter salifert´s magnesium varannan vecka..tillsätter även iodine å strontium oxo.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Aqua_Max Postat 12 september 2005 Dela Postat 12 september 2005 Har man högt Ca-värde i vattnet och häller i KH-buffert blir det lätt kalkutfällning istället för högre KH-värde i akvariet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 12 september 2005 Dela Postat 12 september 2005 tillsätter du calcium? isåfall bör du sluta med att tillsätta det, men forsätta med kh buffern tills karet stannar runt kh8 innan du tillsätter mer calcium.Annars är det vattenbyten som gäller tills du har stabilt kh´t.Va d buffrar du kh med förresten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hbmannen Postat 12 september 2005 Författare Dela Postat 12 september 2005 acuatic nature KH plus..tillsätter inget calcium.. å byter vatten regelbundet.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffe2 Postat 12 september 2005 Dela Postat 12 september 2005 Fyll på varannan dag med calsium och varannan dag med KH-buffert.Är det för lite av något, så kör flera dagar med det som saknas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hbmannen Postat 12 september 2005 Författare Dela Postat 12 september 2005 okej ska prova de Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 12 september 2005 Dela Postat 12 september 2005 nej,du ska inte tillsätta calcium/magnesium-supplement så länge du har det här problemet!jag skulle i så fall göra större partiella vattenbyten dom närmaste veckorna , men buffra enbart Kh (men inte mer en 1 enhet i taget.dvs 1 mått AN Kh+ per gång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lejonkungen Postat 13 september 2005 Dela Postat 13 september 2005 Prova med bikarbonat. Du kan köpa 2 st 40 grams påsar från ICA och blanda i 1 liter (osmos-)vatten. Tillsätt 2 dl/dygn (mät varje dag så att KH inte ökar för snabbt). Du kan tillföra det (helst) med någon timmes mellanrum. Varje påse kostar 5 kr. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 13 september 2005 Dela Postat 13 september 2005 Tropic marines tripplebuffer är vansinnigt effektiv och kan tillsättas direkt i vattnet.Tänk på att inte ändra KH mer än en enhet i veckan.Lär Marninakvariets handbok om balling metoden om du inte har planer på en kalkreaktor http://www.marinakvariet.com/index.php?option=com_content&task=section&id=7&Itemid=53 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hbmannen Postat 13 september 2005 Författare Dela Postat 13 september 2005 okej så ja ska hoppa över magnesiumet ett tag allså...??ja använder ballingsmetoden.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 13 september 2005 Dela Postat 13 september 2005 Om du använder balling-metoden, så kanske det är helt andra regler som gäller!jag vet inte vad den går ut på.men det är nog en bra ide om du kollar det först! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Connaissancen Postat 13 september 2005 Dela Postat 13 september 2005 Konstigt, jag har ca 440 i calsium och runt 10 i kh.Om kh nån gång skulle gå ner till 7 har jag inga problem att höja det igen till 10, trots det höga ca:t...Har tidigare kört med calsiumklorid men kör nu med kalkvatten i påfyllningen, så jag behöver oftast bara höja kh:t lite ibland. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lejonkungen Postat 14 september 2005 Dela Postat 14 september 2005 Om du använder Ballingmetoden borde du tillsätta bikarbonat (istället för A. N. KH plus). Prova med att lösa upp 2 st 40 grams påsar (inte påsarna utan innehållet) i 1 liter (osmos-)vatten. Tillsätt 2 dl/dygn. Jag tillsätter 1 dl/dygn för att hålla mitt KH konstant i ett 325 l kar. Med 2 dl/dygn kommer ditt KH sakta att stiga. Bikarbonat är också "snällare" än natriumkarbonat som även påverkar pH relativt mycket. Bikarbonat sänker pH litegrann just vid tillsättandet men buffrar lika bra och höjer ditt pH mycket skonsammare (om även pH är lågt). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 14 september 2005 Dela Postat 14 september 2005 lejonkungen, det låter som om du vet vad det exakta innehållet i AN´s Kh+ är?!jag har försökt hitta en innehållsdeklaration, utan att lyckas(gäller ju inte bara AN)Eftersom typen av "buffringskarbonat" har en viss betydelse, beroende på karets Ph i utgångsläget, så vore det intressant att veta! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lejonkungen Postat 14 september 2005 Dela Postat 14 september 2005 Angående buffringsförmåga för andra ämnen än bikarbonat och natriumkarbonat i naturligt saltvatten (av Randy Holmes-Farley). "In normal seawater at pH 8.0, the carbonate alkalinity accounts for 96.5% of the total alkalinity, so for most purposes, the contributions from these other ions can be ignored." Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 14 september 2005 Dela Postat 14 september 2005 Det är när du kommer över Ph 8.2 som val av bufferkarbonat har betydelse,och det är ju inte helt ovanligt i saltburkar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lejonkungen Postat 14 september 2005 Dela Postat 14 september 2005 Lite mer fakta (på norska dock):"Hva bidrar til bufferkapasiteten i sjøvann ?Alt som er anioner kan regnes som en del av bufferkapasiteten dvs. alt som er negativt ladet.Karbonat - CO32- - utgjør 6,7%Bikarbonat - HCO3- - utgjør 89,8%Borat B(OH)4- - utgjør 2,9%Silikat SiO(OH)3- - utgjør 0,2%Magnesium monohydroxylat MgOH+ - utgjør 0,1%OH- Hydroksid - utgjør 0,1%HPO42- FosfaterPO43- Fosfater" Alltså 90% av bufferkapaciteten utgörs av bikarbonat. Vill man kan man blanda 10-20% Natriumkarbonat i egentillverkad buffer men det behövs inte (som Dr Balling visat). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lejonkungen Postat 14 september 2005 Dela Postat 14 september 2005 Varför krångla till det. Jag ville bara ge ett råd som fungerar och är billigt/enkelt att prova. Vill man kan man som sagt tillverka natriumkarbonat (av bikarbonat) i ugnen och blanda i det med bikarbonaten. Men på kort sikt för att få upp KH så räcker det bara med att använda bikarbonat (på lång sikt också som Dr Balling visat). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 14 september 2005 Dela Postat 14 september 2005 Om jag förstått det hela rätt så tillsätter man sodium carbonate, vilket jag tror är natriumcarbonat på svenska för att buffra KH i en tank med lite lägre Ph, (7.8-8.2) -dock så får man hålla koll eftersom ph´t kan sticka iväg över 8.5.bikarbonat är då ett bättre val om man redan ligger runt 8.2 eftersom ph verkar stanna nåtsånär runt det värdet.men jag antar att Kh buffrarna man köper är en blandning av huvudsakligen bikarbonat-natriumkarbonat och borat!? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lejonkungen Postat 14 september 2005 Dela Postat 14 september 2005 Artikel av tidigare nämnda Dr. Randy Holmes-Farley: http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2002/chemistry.htmBikarbonat står för 89,8 % av buffringskapaciteten, natriumkarbonat 6,7%. Resten är i huvudsak borat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lejonkungen Postat 14 september 2005 Dela Postat 14 september 2005 Man får samma slutresultat (samma pH) med bikarbonat och natriumkarbonat men just efter man tillsatt buffern går pH ned (ytterst-)lite med bikarbonat men med natriumkarbonat får man en ganska stor höjning av pH som dock senare sjunker. Av detta skäl måste större uppmärksamhet iakttagas vid tillsättande av natriumkarbonat än bikarbonat (snabba förändringar i pH är farligt för allt i akvariet). Natriumkarbonat måste t ex tillsättas långsammare/under längre tid än bikarbonat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.