Gå till innehåll

va e det som äter upp KH´t??


hbmannen

Rekommenderade inlägg

Om du använder Ballingmetoden borde du tillsätta bikarbonat (istället för A. N. KH plus). Prova med att lösa upp 2 st 40 grams påsar (inte påsarna utan innehållet) i 1 liter (osmos-)vatten. Tillsätt 2 dl/dygn. Jag tillsätter 1 dl/dygn för att hålla mitt KH konstant i ett 325 l kar. Med 2 dl/dygn kommer ditt KH sakta att stiga. Bikarbonat är också "snällare" än natriumkarbonat som även påverkar pH relativt mycket. Bikarbonat sänker pH litegrann just vid tillsättandet men buffrar lika bra och höjer ditt pH mycket skonsammare (om även pH är lågt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lejonkungen, det låter som om du vet vad det exakta innehållet i AN´s Kh+ är?!

jag har försökt hitta en innehållsdeklaration, utan att lyckas(gäller ju inte bara AN)

Eftersom typen av "buffringskarbonat" har en viss betydelse, beroende på karets Ph i utgångsläget, så vore det intressant att veta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående buffringsförmåga för andra ämnen än bikarbonat och natriumkarbonat i naturligt saltvatten (av Randy Holmes-Farley). "In normal seawater at pH 8.0, the carbonate alkalinity accounts for 96.5% of the total alkalinity, so for most purposes, the contributions from these other ions can be ignored."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer fakta (på norska dock):

"Hva bidrar til bufferkapasiteten i sjøvann ?

Alt som er anioner kan regnes som en del av bufferkapasiteten dvs. alt som er negativt ladet.

chabul1e.gifKarbonat - CO32- - utgjør 6,7%chabul1e.gifBikarbonat - HCO3- - utgjør 89,8%chabul1e.gifBorat B(OH)4- - utgjør 2,9%chabul1e.gifSilikat SiO(OH)3- - utgjør 0,2%chabul1e.gifMagnesium monohydroxylat MgOH+ - utgjør 0,1%chabul1e.gifOH- Hydroksid - utgjør 0,1%chabul1e.gifHPO42- Fosfaterchabul1e.gifPO43- Fosfater"

Alltså 90% av bufferkapaciteten utgörs av bikarbonat. Vill man kan man blanda 10-20% Natriumkarbonat i egentillverkad buffer men det behövs inte (som Dr Balling visat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför krångla till det. Jag ville bara ge ett råd som fungerar och är billigt/enkelt att prova. Vill man kan man som sagt tillverka natriumkarbonat (av bikarbonat) i ugnen och blanda i det med bikarbonaten. Men på kort sikt för att få upp KH så räcker det bara med att använda bikarbonat (på lång sikt också som Dr Balling visat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstått det hela rätt så tillsätter man sodium carbonate, vilket jag tror är natriumcarbonat på svenska för att buffra KH i en tank med lite lägre Ph, (7.8-8.2) -dock så får man hålla koll eftersom ph´t kan sticka iväg över 8.5.

bikarbonat är då ett bättre val om man redan ligger runt 8.2 eftersom ph verkar stanna nåtsånär runt det värdet.

men jag antar att Kh buffrarna man köper är en blandning av huvudsakligen bikarbonat-natriumkarbonat och borat!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får samma slutresultat (samma pH) med bikarbonat och natriumkarbonat men just efter man tillsatt buffern går pH ned (ytterst-)lite med bikarbonat men med natriumkarbonat får man en ganska stor höjning av pH som dock senare sjunker. Av detta skäl måste större uppmärksamhet iakttagas vid tillsättande av natriumkarbonat än bikarbonat (snabba förändringar i pH är farligt för allt i akvariet). Natriumkarbonat måste t ex tillsättas långsammare/under längre tid än bikarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...