Gå till innehåll

Dosera "two part" - Finns det i Sverige?


Keller

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag kollar en del på BRS TV för jag tycker att den där långhårige nissen pratar ganska underhållande och det sägs en del intressanta saker.

De pratar ofta om "two part" och det verkar vara ett ganska enkelt sätt att tillföra det viktigaste för koralltillväxt. Det finns ju balling och sånt där men om man vill undvika doseringspumpar och utrustning för en halv månadslön så kanske det kunde vara ett alternativ.

Men finns det i Sverige? Heter det något annat här? Eller vad finns det annars för alternativ om man med enkla medel vill höja kalcium, magnesium och alkalinitet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Two part är balling utan magnesiumtillsatsen.

Du behöver ingen doseringspump för att köra balling men det underlättar mycket.

Jag kör balling light med automatisk dosering av KH och Ca men magnesium kör jag manuellt vid behov (då åtgången är minimal efter ett tag), via doseringspump för att jag har en annars kunde jag lika gärna ha skvätt i lite för hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, two-part är inte = balling light. Two-part är helt enkelt ett sätt att tillföra alk & ca. Vare sig du gör det manuellt eller med doserpump. Det är bara Randy Farley-Holmes namn på det precis som att HW Balling satte sitt namn på sitt recept. Det blir väll egentligen inte Balling Light förrens man tillsätter spårämnena, innan dess är det bara Ca/Alk-tillsats via pulver löst i osmosvatten. Det rullar inte av tungan lika lätt & fint som balling ;)

Det är, som med frigolit (cellplast) & masonit (träfiberskiva), ett exempel på när ett produktnamn tar över materialnamnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar salterna för KH och Ca som hör till balling light utan att tillsätta spårämnen får du two-part.

Salterna för KH, Ca och Mg utan spårämnen kan du kalla three-part.

Balling light är hela kitet KH, Ca, Mg + trace 1, 2, 3 från fauna marin.

Light innebär att man inte använder NaCl-fritt salt för att kompensera för den ökade mängden av NaCl när du tillför de olika salterna. Om man använder NaCl-fritt salt är det balling classic. Detta behövs inte ifall man byter vatten regenbundet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips för små kar kan vara att köra som jag gör nu, blandar i lite KH i osmosvattnet (kör ATO) som håller KH på rätt nivå. Sen tillför jag bara manuellt (halv tesked 2ggr veckan Ca, och halv tesked 1 ggn vecka Mg) direkt ner i sumpen. Väldigt smidigt, och jag tror att det viktigaste är att hålla KH på en stabil nivå, så får Ca variera mellan 410-430.

Om man som jag inte har plats för doseringspumpar och flaskor under karet alltså, annars hade jag nog hellre haft det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...