Gå till innehåll

Vad har hänt?


Strikt

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag är nybörjare och har ett 80 liters akvarium som varit igång sen i somras. Har de senaste månaderna haft stabila värden och långsamt ökat belastningen. Börjar bli rätt fullt nu, har ett antal LPSer, några SPSer och några mjukkoraller. I fiskväg har jag ett par halvstora ocellaris, en liten centropyge acanthops, en liten mandarin och ett par dvärggobies.

Men de senaste veckorna har det hänt saker:

Positiva förändringar är att jag långsamt ökat ljuset och sett ordentlig tillväxt för första gången. Doserarar lågt med FM Ultramin S och FM Ultra Organic varannan dag.

Annat som hänt är att att fosfat och Nitrat tidigare långsamt ökat (till som mest Fosfat 0,15 mg/l resp. Nitrat 10 mg/l) tills för ett par veckor sedan då de återigen dalat ner till låga nivåer (se nedan). Jag har tolkat detta som att min nya (separat cyklade) 1kg levande sten sänkt nivåerna, kan det stämma? Kör inte med fosfatremover (kör dock FM ultra carb som jag tror innehåller lite remover) och har sammanlagt ca 12kg ls.

Nu till problemet: Skaffade min första Acro-fragg för 2 veckor sedan och tänkte att jag långsamt skulle höja KH från min stabila nivå 6,7-8 dH (haft ca 1,5 dH/vecka i förbrukning), till ca 9dH. Men senaste veckan har min pärlkorall (som jag nyligen flyttat) delvis slutat expandera polyperna på delar av sig. Jag tolkade som att den var skuggad och flyttade igår tillbaka den till tidigare plats då jag upptäckte att den tappat vävnad på dessa delar (ca 1/3). Började då även mäta och upptäckte att KH droppat från 9,3dH till 5,7dH senaste veckan! Som ett brev på posten var även PH lågt, 7,5 mg/l (förvisso mätt innan belysningen startat nu på morgonen).

Mina värden innan vattenbyte i morse:

Salinitet 1,025 (refraktometer)

KH 5,7dH (salifert)

Calcium 350 (salifert)

Magnesium 1350 (salifert)

PH 7,5 mg/l (salifert)

Potassium/Kalium 380 (salifert)

Fosfat 0,01 mg/l (Fauna Marine)

Nitrat 4 mg/l (salifert)

Har gjort ett 8l vattenbyte med KH buffer som jag brukar varje vecka nu på morgonen så KH har kommit upp lite men varför blev det så här??? Är det pga tillväxten som förbrukningen ökat så mycket? Kan det finnas andra orsaker till att pärlkorallen tappat vävnad? Den är nu tillbaka på sin gamla plats men har nästan ingen PE idag. Allt annat i akvariet ser ut att må bra.

Mvh

Björn

post-7703-14468932642845_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet ser jättebra ut. Klart att kH sjunker i ett friskt kar med god tillväxt.

En liten varning beträffande pH eller kH- buffer. En del varumärken innehåller förutom bikarbonat och karbonat även borat. (triple buffer) När sedan karbonat och bikarbonat förbrukas av korallerna blir borat kvar. Och den gör utslag på kH testen. Med samma uppmätta kH värde har du mindre och mindre karbonat till korallerna ju mer borat det är i vattnet. Därför använder de flesta ren natriumbikarbonat som kH buffer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet ser jättebra ut. Klart att kH sjunker i ett friskt kar med god tillväxt.

En liten varning beträffande pH eller kH- buffer. En del varumärken innehåller förutom bikarbonat och karbonat även borat. (triple buffer) När sedan karbonat och bikarbonat förbrukas av korallerna blir borat kvar. Och den gör utslag på kH testen. Med samma uppmätta kH värde har du mindre och mindre karbonat till korallerna ju mer borat det är i vattnet. Därför använder de flesta ren natriumbikarbonat som kH buffer.

Aha, det var en nyhet. Trodde mest bikarbonat handlade om att det var ett billigare alternativ.

Nån tanke kring pärlkorallen? Kan det vara så enkelt att platsen med mindre ljus chockade den? Hade den ca 2 veckor på sanden delvis skuggad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han bör också ta i mer kalcium - värdet är 350 mg/l. Dags för balling?

MVH Lasse

Ja det var lågt, har tidigare legat kring 390 mg/l. Förvisso mätte jag innan vattenbytet så är det är väl något bättre nu. Men du har nog rätt ang balling:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...