Gå till innehåll

Vad har hänt?


Strikt

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag är nybörjare och har ett 80 liters akvarium som varit igång sen i somras. Har de senaste månaderna haft stabila värden och långsamt ökat belastningen. Börjar bli rätt fullt nu, har ett antal LPSer, några SPSer och några mjukkoraller. I fiskväg har jag ett par halvstora ocellaris, en liten centropyge acanthops, en liten mandarin och ett par dvärggobies.

Men de senaste veckorna har det hänt saker:

Positiva förändringar är att jag långsamt ökat ljuset och sett ordentlig tillväxt för första gången. Doserarar lågt med FM Ultramin S och FM Ultra Organic varannan dag.

Annat som hänt är att att fosfat och Nitrat tidigare långsamt ökat (till som mest Fosfat 0,15 mg/l resp. Nitrat 10 mg/l) tills för ett par veckor sedan då de återigen dalat ner till låga nivåer (se nedan). Jag har tolkat detta som att min nya (separat cyklade) 1kg levande sten sänkt nivåerna, kan det stämma? Kör inte med fosfatremover (kör dock FM ultra carb som jag tror innehåller lite remover) och har sammanlagt ca 12kg ls.

Nu till problemet: Skaffade min första Acro-fragg för 2 veckor sedan och tänkte att jag långsamt skulle höja KH från min stabila nivå 6,7-8 dH (haft ca 1,5 dH/vecka i förbrukning), till ca 9dH. Men senaste veckan har min pärlkorall (som jag nyligen flyttat) delvis slutat expandera polyperna på delar av sig. Jag tolkade som att den var skuggad och flyttade igår tillbaka den till tidigare plats då jag upptäckte att den tappat vävnad på dessa delar (ca 1/3). Började då även mäta och upptäckte att KH droppat från 9,3dH till 5,7dH senaste veckan! Som ett brev på posten var även PH lågt, 7,5 mg/l (förvisso mätt innan belysningen startat nu på morgonen).

Mina värden innan vattenbyte i morse:

Salinitet 1,025 (refraktometer)

KH 5,7dH (salifert)

Calcium 350 (salifert)

Magnesium 1350 (salifert)

PH 7,5 mg/l (salifert)

Potassium/Kalium 380 (salifert)

Fosfat 0,01 mg/l (Fauna Marine)

Nitrat 4 mg/l (salifert)