Gå till innehåll

Lite LED hjälp med placering av dioder


maxium

Rekommenderade inlägg

Hade valt epileds eftersom det är från en etablerad firma från taiwan. Vad som döljs bakom namnet exotic är svårt att veta. Jag har testat Ocean color och det du får extra där är (jämfört med vad du har) just 495 nm. Ja du får med 660 också men det anser jag för närvarande inte biologiskt nödvändigt i ett korallkar. Du täcker upp med 620-630 nm bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar tyvärr inte Lasses vurm för kina-LED så jag tror du får mest tryck av en Luxeon Rebel cyan 495 nm.

Både Epileds och Epistar går inte in under beteckningen "Kina LED" Det är kvalitetstillverkare från Taiwan och dessutom ganska stora OEM tillverkare båda två. Vissa speciella chip är de ganska ensamma om att tillverka - sedan att du kan köpa dem under andra namn är en helt annan sak.

Nu gällde det i första fall inte Luxeon rebell utan LGB:s märke exotic som det inte finns någon information överhuvudtaget om. det kan ju vara Epileds eller Epistar som döpts om - men det vet man ju inte. Det förkommer LED som är kopior på Epistar och Epiled - det är därför jag endast köper från en källa där jag vet att de redovisar och bara använder rätt varor. Jag har kört riktiga Epileds/Epistar i många år nu och jag har haft två 9 LEDs chip som lagt av - bägge pga av värme på grund av stannande fläktar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var som tusan. Men jag börjar undra nu om man sätter in en LED mitt i "lumenfönstret" om man inte får samma effekt som om man kör fosforbelagda LED, dvs en bländning. Om man kör den väldigt lågt så kanske det fungerar men ur fysikalisk mening så kanske det är bättre att köra 595 - ta en lite sämre verkan på flourescensen i detta område men slippa för mycket i "lumenfönstret". Jag får en väldigt bra färgåtergivning nu på en röd montipora som jag skaffat in för att testa. Den är till och med bättre i färgen än den var under de T5 den gick i förut. fluorescensen slår igenom som jag kör nu - även om jag uppfattar ljuset som vitt.

Gör plats för några men 495 är nog viktigare just nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I need more power, är det inte vad de alltid säger i filmer :)

Jepp det är mening att kunna ställa det precis som man vill och slippa bygga om det pga att det skulle fattas effekt/ljus. Det skiljer inte så värst mycket i det hela långa loppet så några 1000kr mer eller mindre. ;)

Sen håller de längre får man hoppas pga att slippa kör dioderna max :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En varning - använd inte de ställbara linserna till 100 LEDs chippen om ni inte använder ett värmeledande lim som AC-RC föreslår. Jag använde deras klara silikon (som jag använt till de fasta linserna) De justerbara smälte av värmen som blir innanför linsen och jag pajade en kanal givetvis. Vet inte om det går bättre med deras värmeledande silikon på 100 LED chip - det fungerade åtminstone på ett 50 LEDs chip.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej problemet med dessa är annorlunda än det jag råkade ut för förra gången. Då tror jag att det var ett olämpligt lim (epoxi) som jag använt och efter detr har jag använt AC-RC:s heatproof silikonlim som fungerat bra - har sammanlagt gjort 5 "kannoner" som fungerat utan problem. Nu använde jag samma lim men linshållaren blev så varm att den blev deformerad. Sedan läste jag på AC-RC:s sida att man skulle använda deras värmeledandet silikon istället. (de grå limmet). Jag har använt en på ett 50 LED Lumia 5.1 utan problem men med 100 LEDs chip blir det för varmt. Jag kan inte garantera att det blir bättre med det värmeledande. Jag skulle använda de fasta eller inga alls i ditt fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska prova montera en och se vad som händer. Får fixa fram en ir mätare och se vad det blir för temp på linsen.

Alt att göra ett linsfäste som en kylare med. Har en del material kvar när jag gjorde kylflänsen.

För någon form av skydd måste jag ha efter som den nästan kommer att ligga vid ytan (ca 10 cm).

På min förra ramp så la jag en plexiskiva i mellan och det blev rätt mycket saltstänk på den så skydd måste jag ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...