Gå till innehåll

Nystartat Juwel 180


Hammer71

Rekommenderade inlägg

Ja ser ut som en sådan godbit, fasen va fast man blir vid karet nu när man äntligen fått lite liv i, släppte i fröknarna igår å i dag e dom väldigt pigga o har besatt sina egna revir, på tisdag kommer de ett par beställda clowner i, ska bli jäkligt kul, men är lite tveksam till borren, den ödelägger stenen på allt vad alger heter, :skal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-8237-14468933004819_thumb.jpgså här ser akvariet ut i dag med lite liv som två fröknar o två clowner en eremit en borre och lite småkoraller, alltid något, har ju tyvär bara mätt värden med mina teststickor o verkar vara ok enligt dom, jag vet att dom e lite skit, kommer riktiga tester inom kort, ett dödsfall för någon vecka sen en eremit som krupit ur skalet å låg livlös på botten, men annars verkar allt okejj, kör med juvels filtermedia och fosfatremover som verkar bromsat algblomning, plockade ur kolfiltret men funderar om man ska köra med aktivt kol hela tiden?? eller ter de bort för mycke mineraler i vattnet?? lite tips om de mottages// Ronnie
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej alla saltvattens vänner, nu har äntligen mina tester kommit och så har man kommit fram till följande PH=8.2. Kh=11dkh NO2=0,05 NO3=10 ammonium mindre än 0,01 , lite högt nitrat kanske, några lätta bra tips hur jag får ner, eller har jag för dålig skummare tro? Matar mina fiskar med flingfoder en gång om dagen, allt i karet ser ut att må bra utom min xenia som ser lite vissen ut, kan de bero på nitratvärdet tro? Ska beställa lite fosfat mg ca tester här frampå,

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uhyjasy6.jpg undrar om någon vänlig själ därute vet om dom här knapparna tillhör dom giftiga varelserna?? Fundera på om man helt enkelt skulle placera någon sten över dom isf, så kanske dom dör ut av sig själva? Sen min lilla xenia brevid som inte trivs jättebra, fick se några mörka fläckar av nått slag, kan de va någon parasit eller nått dylikt?

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

post-8237-14468933170103_thumb.jpgså ser karet ut idag efter lite städning av alger o filterbyte, allt verkar funka bra, förutom min goniopora som ej är i form, undrar varför min discosoma kryper in i stenen ibland o nästan gömmer sej, någon som vet?? Och min lilla eremit bytte skal för någon vecka sen, hittade några skal här hemma provade stoppa i o tydligen hittade den ett som passa:-) Mvh Ronnie

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjort lite tester idag / ph 8.2 /kh 10 /no2 <0,05 / no3 15 mg/l vilket oroar mej lite, skulle vilja ha lite tips på nått bra preparat som sänker nitraten lite, matar i dagsläget med flingfoder och Phyto plankton, och invånare är två frökenfiskar två clowner en putsarräka o en borre samt en eremit,mvh Ronnie

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur orolig ska man va?? Gjort lite tester idag, har oroväckande högt nitrit som ligger på 0.1. Nitrat runt 30 mg/l, gjorde ett 12% vatten byte och tillsatte lite sera bio reef clear, och gjort en ny mätning nu ca 10Tim senare, fortfarande samma resultat, skall jag göra mer vattenbyte dra in på matning mm, någon som har lite tips???, mäter med tropic marin tester, om dom nu är tillförlitliga, mvh Ronnie

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur orolig ska man va?? Gjort lite tester idag, har oroväckande högt nitrit som ligger på 0.1. Nitrat runt 30 mg/l, gjorde ett 12% vatten byte och tillsatte lite sera bio reef clear, och gjort en ny mätning nu ca 10Tim senare, fortfarande samma resultat, skall jag göra mer vattenbyte dra in på matning mm, någon som har lite tips???, mäter med tropic marin tester, om dom nu är tillförlitliga, mvh Ronnie

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Jag skulle läsa igenom den här tråden faktiskt.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?33825-S%E4nka-Nitrit-och-Nitrat-fortast-m%F6jligast

Men jag tycker du har fått ett fint kar :)

Skickas från min iPad via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!! Tror att de blev lite förmycke belastat på för kort tid här plus att jag kanske övermatat lite de senaste, körde snålmatning några dagar plus satte till lite bakterie på burk, så nu har nitraten sjunkit till hälften, blir ett vattenbyte till helgen igen och lite fortsatt snålmatning ett tag, :-)

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

u2e2ezat.jpgdapupudu.jpgha6e5adu.jpg

Liten uppdatering! Bråkar fortfarande med alger men har uppgraderat ljuset med ytterligare ett rör, blev enorm skillnad, lite mera nöjd iaf, men min borre avled härom kvällen, vet ej varför för mat finns det gott om, men nu vågar min blåbandade eremit visa sej i dagsljus, alltid något, :-)

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tappade hystrixen färg efter att du tillsatte det nya röret? De vill generellt inte ha så mycket ljus. Det verkar inte vara överdrivet med ljus i burken, men det kan ju vara så att den inledningsvis påverkas av det extra röret?

Snygg för övrigt! Tråkigt med firren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hystrix i några olika kar. Bäst tillväxt och utfärgning har jag under lysdioder med ungefär 500 i Parvärde. Men den växer också under lysrör med 200 i PAR.

(8 cm avstånd mellan lysrör med måsvingereflektorer).

Tordes inte vattenytans rörelse påverka hur ljuset når ner i akvariet samt även vattnets klarhet påverka ljusintensiteten? Då ljuset borde brytas mot just ytan.

Det jag är ute efter är att det borde vara väldigt individuellt från burk till burk huruvida belysningen kan påverka korallerna. Det extra röret Ronnie kompletterade med kan ha påverkat korallen då den inte var van sedan tidigare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar, tror hysterixen har kilat vidare då min eremit gnager frenetiskt på den tyvär, nu e den Benvit, va dock en liten fragg men tråkigt ändå, e de vanligt att eremit käkar koraller?? Mvh

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort lite mätningar idag, mitt kh har sjunkit till 8. O mitt nitrat ligger förfarande högt :-( någonstans mellan 15-30. Har iaf börjat med osmos vatten o de gjorde skillnad, något mindre brunalger, funderar om en ska testa på vodkametoden, måste köpa mer salt, några tips på de? Mina lps frodas medan min jäkla sarcophyton har dragit ihop sej, e dom extra känsliga mot högt nitrat tro?? Många frågor här, hoppas på lite tips :-)

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...