Gå till innehåll

Levande sten


mikaelhede

Rekommenderade inlägg

Med risk för att få smäll på fingrarna svarar jag som andra svarat mig...

Ett den ska dofta lite hav. Inte gammal tång utan lite hav.

Men det säkraste sättet är att knäcka en bit och titta innuti. Är den blåfärgad innuti så är det microorganismer som lever. Är den genomvit så är det ett tydligt tecken på att den e sten död i dess riktiga bemärkense...

Bjerlk Ferlock newbie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sant den ska inte lukta illa utan hav som det gör på semestern (å dröma sig bort i kylan)ursäkta tillbaka till ämnet sen så kan man se lite på den är det krit vit så är det nog inte mycket liv i den är den däremot så att det finns lite kalk alger å annat kul på den så är det nog liv i den.

Man kan även lyfta upp den å kolla vad som kommer ut från stene om man håller den över ytan finns det liv så är den nog ok.

Men det är svårt inget av det här säger att stenen är helt ok men är den död så tror jag att man ser det å känner på lukten det ska se levande ut helt enkelt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En liten följdfråga angående lukt och levande sten:

När man kör igång ett nytt kar med nyinköpt obehandlad levande sten och låter den "mogna" i de 4-8 veckor som behövs har jag läst på en del ställen att det luktar en hel del illa från akvariet. Givetvis har man cirkulation samt skummare igång antar jag? Nån som kan bekräfta/dementera detta? Eller samlas allt gunk i skummarkoppen bara?

JAg planerar en igångstart framöver men tror inte frun skulle uppskatta riktig pytondoft i vardagsrummet 4-8 veckor, det skulle ju förmodligen avbryta det hela och göra min kommande saltiskarriär kort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig uppleft någon lukt isamband med detta. Enda gången det stinker om karet är när Nitratfiltret har fått fnatt.

Kör med cirkulation och skummare så ska det gå alla tiders.

Du kan även välja att köpa inkörd sten (sten som har legar i ett fungerande kar några veckor)så blir ditt kar lite lättare att starta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...