Gå till innehåll

Korallkross = nitratfälla?


JonasW

Rekommenderade inlägg

Har 1cm korallkross i karet idag, rätt grov kross. Min slamsug når inte ned till botten så jag suger inte upp något därifrån. Problemet är även att det ligger ju ingen detrius synligt på krossen då den troligen bara sjunker ned och lägger sig mellan krossen.

Mitt nitrat har senaste halvåret legat rätt stabilt på ~15, inte alarmerande högt men inte lågt och beror nog på stor del på skeletormuränan som skitar ned en del.

Men är korallkrossen en onödig nitratfälla? Är det bättre att sikta på sandbotten i nya karet där man kan se detriusen och lätt suga upp den istället?

Nackdelar resp fördelar med kross vs sand?

Tacksam för all input ni kan ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där detritus/bajs/mat samlas kommer det läcka ut näringsämnen medans det bryts ner.

Men att kalla det nitratfälla vet jag inte om jag skulle göra. Det skapas andra restprodukter med, som fosfat.

Nitrat blir ju kvävgas som slutprodukt om du har något som denitrifierar tillräckligt effektivt. Det är harmlöst.

Men om du är ute efter input och personliga preferenser så är jag partisk för substratlöst. Det funkar för mig.

Nu med det uttalandet så kommer du nog få massa svar från saltisar med mer erfarenhet än mig av att hantera bajs i sand. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfekt, tack för svaret! :)

Substratlöst känns lite trist, blir nog antingen sand eller kross. Fördelarna jag ser med sand som sagt är att det blir lättare att hitta skräpet och suga bort det. Nackdelarna som jag kan se är väl att det kan yra omkring om flödet blir för starkt eller koncentrerat.

Krossen rör sig ju inte men är ju hopplöst att rengöra. Märker dock att det verkar bo mycket liv i krossen, maskar m.m vilket borde vara en fördel kan jag tycka.

Svårt detta så jag tar gärna mer input från fler med erfarenhet av en eller båda substraten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...