Carcharodon carcharias Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 [h=3]Scyliorhinus retifer är en haj art som blir ungefär upp till 47 cm. Dom kräver 1500 liters akvarium och dom äter krabbor,musselkött,musslor,räkor. Nu undrar jag om vart man kan köpa dom i Östergötland. Snälla kom inte med ''Hajar kräver mycket'' snacket. Jag har faktat och älskat hajar sen jag var 3 år och jag respekterar dom. ville bara undra om någon visste vart man kan köpa dom? http://se.reeflex.net/tiere/919_Scyliorhinus_retifer.htm[/h]MVH Christoffer Citera
salar Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Titta bland butikerna på SG så kan säkert någon hjälpa dig att få din dröm art.Kolla även på div trådar om stora akvarier och deras kostnader.Patrik Citera
Carcharodon carcharias Postat 20 februari 2014 Författare Postat 20 februari 2014 Okej. Tack så mycket. Citera
NiXoN Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Måste bara fråga om du tänkt skaffa ett 1500 liters kallvattenskar?Om jag tolkar det rätt så är det en art som lever på stora djup och i svala/kalla vatten, eller finns det någon tropisk variant?//NiXoN Citera
Carcharodon carcharias Postat 20 februari 2014 Författare Postat 20 februari 2014 Hejsan! Nej jag har inte tänkt skaffa mig exakt 1500 liter. Runt 600-700. Tyvärr så går det inte med denna haj. När jag såg att den lever i 8'C. Det får nog bli en Bambu haj eller ingen haj alls..... Citera
Carcharodon carcharias Postat 20 februari 2014 Författare Postat 20 februari 2014 Min pappa började tidigt 70-tal. Jag själv har inte haft så länge men jag lär mig ett och annat av honom. Han har ett eget salt vattens akvarium på ungefär 360 L. Citera
jimmy Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Bioted kan nog ta hem till dig då han levererat hajar förut. Citera
hagbard Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Bioted kan nog ta hem till dig då han levererat hajar förut.intressant!Vad för art har han levererat? Verkar väldig exotiskt och ovanligt att i sverige att ha en äkta shark...i allafall om man jämför med staterna..sen underlättar det nog att ha en art som är typ bottenlevande och inte så aktiv..inte mindre coolt för det men är nog bäst? Citera
aoiitsuki Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Eftersom du inte kommer att skaffa ett så jättestort akvarium så rekommenderas nog ingen haj överhuvud taget. Om du nu ändå skaffar en så är det som hagbard säger. Väldigt passiv haj och dem är oftast bottenlevande. Rätta mig om jag har fel. Tycker ändå om du har möjlighet att bygga större akvarium om du ska skaffa en haj.. Citera
ormet Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Ska man ha haj tycker jag att den här killen är ett bra exempel. 6500L i källaren.http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_1700g_tank_1.php Citera
Laggeman Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Här har du en på guiden som haft haj:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?20922-Ostens-nya-stuga-) Citera
Carcharodon carcharias Postat 21 februari 2014 Författare Postat 21 februari 2014 Tack för alla svar. Tror nog jag får vänta lite med hajar. Borde nog tänka på dom fiskarna som jag har nu. Det får nog bli ett vinter projekt att skaffa ett större. Citera
addo Postat 24 februari 2014 Postat 24 februari 2014 Ett billigare alternativ kanske kan vara en inomhusdamm, då kan du ganska enkelt komma upp i bottenyta åt hajen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.